کارگردان فیلم کوتاه «اهلی» گفت: فیلم کوتاه در مقایسه با فیلم سینمایی چالش بیشتری دارد، چون باید در کمترین زمان ممکن اتفاق بیوافتد.

فیلم کوتاه «اهلی» به کارگردانی نیما عبدالعظیمی در باکس شماره شش داستانی چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران اکران شد و سپس جزء اسامی فیلم‌های برگزیده قرار گرفت. در خلاصه این داستان آمده است: عشق میتونه آدمو اَهلی کنه.

نیما عبدالعظیمی کارگردان فیلم کوتاه «اهلی» درباره داستان این اثر بیان کرد: فیلم «اهلی» روایتگر یک درام عاشقانه و فانتزی که الگو گرفته از یک افسانه ی قدیم در دل کردستان است که مشابه این در تمام فرهنگ ها موجود است. در این داستان شخصیت افشین در یک شب مهتابی هنگام برگشت به خانه با بزی جادویی مواجه می شود که با یک سری شرط و شروط به او وعده برآورده کردن آرزوهایش را می‌دهد. 

به تصویر کشیدن فضایی متفاوت در فیلم کوتاه اهلی

این کارگردان از هدف ساخت این اثر گفت: در واقع اَهلی من را به جهان شخصی خود که همیشه دوست داشتم آن را خلق کنم نزدیکتر کرد. هدف اصلی من از ساخت  این فیلم کوتاه به تصویر کشیدن فضایی متفاوت بود و بسته به حال و هوایی که داشت من را در چالش‌های سخت و جدیدی قرار داد و تجربه های جدیدی به من آموخت.

وی از پروسه تولید و ساخت این اثر اینگونه گفت: در واقع پروسه پیش تولید اَهلی در اردیبهشت ۱۴۰۲ کلید خورد و در مدت ۸ جلسه فیلمبرداری در سنندج به اتمام رسید. پس از تولید این اثر کار در تیرماه ۱۴۰۳ به اتمام رسید و اولین حضور و اکران خود را در جشنواره محبوبم چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران داشت. 

عبدالعظیمی از سختی تولید این اثر گفت: به شخصه همیشه علاقه مند بودم که در هر پروسه ساخت فیلم چه در فیلم اولم و چه در این فیلم که فیلم دومم هست خود را به چالش بکشم و به نظرم سختی‌هایی که تجربه می‌کنیم شیرین ترین و لذت بخش ترین بخش ماجرا است.

وی در پاسخ به این سوال که لوکیشن فیلمبرداریتان کجا بود؟ پاسخ داد: شهر سنندج لوکیشنی بود که ما در آنجا به فیلمبرداری پرداختیم.

این کارگردان عنوان کرد: فیلم کوتاه، روایتی کوتاه از جهان خیال انگیز من است و معتقدم چه فیلم کوتاه و چه فیلم سینمایی هر کدام به شیوه ای میتوانند تاثیر خود را روی مخاطب اعمال کنند؛ اما فیلم کوتاه چالش بیشتری دارد چون باید در کمترین زمان ممکن اتفاق بیوافتد. همچننی همیشه اعتقاد داشته و دارم که بزرگترین اتفاق که برای یک فیلمساز کوتاه ایرانی می‌تواند رخ دهد حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران است.

فیلمساز می‌تواند با بهترین کیفیت ممکن فیلم خود را به تماشا بگذارد 

نیما عبدالعظیمی کارگردان فیلم کوتاه «اهلی» درباره نخستین حضور خودر در جشنواره فیلم کوتاه تهران بیان کرد: نخستین باری که به عنوان مخاطب فیلم‌ کوتاه به جشنواره فیلم کوتاه تهران رفتم، هفت سال پیش برای نمایش فیلم برادرم آکو بود. در اوایل نوجوانی با شور و هیجان برای نمایش فیلم «ذبح» از سنندج به تهران آمدم. به طوریکه برایم نقطه شروعی بود تا با هیبت فیلم کوتاه ایران آشنا شوم.

وی ادامه داد: هرگز شور و شعف مخاطبین و سازندگان آثار در آن روزها را فراموش نمی‌کنم. ساعت‌ها در صف‌های طولانی می‌ایستادند تا به تماشای فیلم بنشینند. بی‌تردید در آن سال‌ها هرگز فکر نمی‌کردم که روزی بتوانم فیلم بسازم و جزء فرزندان جامعه فیلم کوتاه ایران باشم. سپس پس از چند سال دستیاری و خاک خوری در پشت صحنه فیلم‌های دیگران به کمک آکو برادرم که فیلمنامه‌نویس و مشاور کارگردانم بود، توانستم فیلم «چراغ ها را من خاموش میکنم» را بسازم و برای اتفاقات شیرین و عزیزی که برای چراغ‌ها افتاد خدا را صد هزار مرتبه شاکر هستم؛ اما فیلم نتوانست به جشنواره "فیلم کوتاه تهران" راه پیدا کند. از این رو دو سال پس از چراغ‌ها با مشاوره و قلم برادرم آکو، فیلم کوتاه اَهلی را ساختم. اَهلی دومین فیلم کوتاهم منتخب جشنواره فیلم کوتاه تهران شد، از این رو گویی به رویایی که در آن سال‌ها داشتم کمی نزدیک‌تر شده‌ام و بی‌نهایت خوشحال و مفتخرم که چنین اثری را ساختم.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.