آخرین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

پنجمین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی و برخی از هنرمندان در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در آخرین روز نمایش آثار چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران پرونده اکران فیلم‌های کوتاه بسته شد.

روزبه بمانی در اختتامیه تهران می‌خواند

در آخرین روز از این رویداد هنری اعلام شد، ️آیین اختتامیه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با اجرای روزبه بمانی شاعر، ترانه‌سرا و خواننده برگزار می‌شود. اختتامیه این رویداد هنری امروز چهارشنبه ۲ آبان از ساعت ۱۸ با معرفی برگزیدگان در برج میلاد تهران به کار خود پایان می‌دهد.

با ساخت موسیقی "محمد رسول الله" دین کاری‌ام را ادا کرده‌ام

ای.آر.رحمان استاد نشست تخصصی «موسیقی فیلم کوتاه» در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معتقد است فیلم کوتاه از اهمیت و ارزش خاصی برخوردار است و نردبانی برای رسیدن به فیلم‌سازی بلند به شمار می‌رود.

ای.آر.رحمان در ابتدای این نشست گفت: شما با دیدن فیلم های زیاد می‌توانید به موسیقی فیلم‌های خودتان برسید، موسیقی باعث می‌شود مخاطب همراه فیلم و کاراکتر و جهان شود. یک نکته ای که در کار من حائز اهمیت است؛ این که اصلا دوست ندارم کار کلیشه‌ای انجام دهم و نمی‌خواهم وابسته باشم.

وی افزود: یک فیلم واقعیت مجازی ساخته‌ام که بسیار برای من جذاب است و دوست دارم مجدد در این فضا فیلم بسازم.

مخاطب؛ عنصر ارزشمند جشنواره «تهران» است

در ادامه آخرین روز این رویداد هنری خیرالله تقیانی پور فیلمساز و دبیر چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بازدید از جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران بیان کرد: این رویداد در عین حال که جشنواره جوان‌هاست، تخصصی‌تر از جشنواره‌های فیلم بلند عمل می‌کند.

در ادامه این روز نويسندگان و مولفان کتب ارائه شده در نمایشگاه کتاب و سینمای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با قلم خود درباره این آثار نوشتند.

تشریح جزییات اختتامیه جشنواره چهل‌ویکم

برگزیدگان چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران سه‌شنبه ۲ آبان در برج میلاد معرفی می‌شوند.

روز گذشته اعلام شد آیین معرفی برگزیدگان این رویداد فردا چهارشنبه ۲ آبان از ساعت ۱۸ در سالن اصلی برج میلاد تهران برگزار می‌شود. 

این مراسم که با حضور فیلمسازان، اهالی رسانه، دست اندرکاران جشنواره و چهره‌های فرهنگی و هنری همراه خواهد بود، دارای بخش‌های مختلفی از جمله سخنرانی رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره، اهدای جوایز و... است. 

بزرگداشت سیدحسین صافی سینماگر پیشکسوت اهل بوشهر و عضو انجمن سینمای جوانان ایران و تقدیر از خانواده شهید مهدی عشیری اهل کرج و از اعضای انجمن سینمای جوانان ایران از دیگر بخش‌های اختتامیه جشنواره چهل و یکم است.

گفتنی است اجرای این مراسم را محمد سلوکی برعهده دارد و روزبه بمانی در آن قطعاتی را برای حاضران اجرا می‌کند.

همچنین تمهیداتی برای اجرای متفاوت بعضی از بخش‌ها در این مراسم اندیشیده شده است.

 ممکن کردن غیرممکن‌ها با تخیل و فانتزی

احمد الستی استاد نشست تخصصی «ایده‌پردازی خلاق» که به دبیری احمدعلی سجادی صدر در روز پنجم جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد، عنوان کرد: در فیلم کوتاه و بلند با این معضل رو به رو هستیم که فیلمسازان دست از سر واقعیت برنمی‌دارند! آن‌ها از تخیل پرهیز می‌کنند و باید بدانیم که این یک اخطار برای سینمای ایران است.

در ابتدای این نشست احمدعلی سجادی صدر، دبیر نشست‌های «درباره خیال» بیان کرد: چند نکته را بیان می‌کنم در باب اهمیت موضوع نشست، زمانی که در انجمن سینمای جوانان ایران جلساتی برگزار شد مبنی بر موضوع نشست‌های تخصصی همه مطمئن بودند موضوع خلاقیت در نشست‌ها گم شده است. در تاریخ سینمای ایران همواره ایده‌های همیشگی تکرار و همواره واقعیت‌ها ساخته شده‌اند و هیچگاه از واقعیت فراتر نرفته‌ و همیشه نگاه مستقیمی به تجربه زیسته خود داشته‌ایم. در جوامع دیگر نگاه ویژه‌ای به فانتزی وجود دارد اما سینمای در سطح واقعیت مانده است و ماندن در سطح واقعیت، فاجعه می‌آفریند. امروز به صورت ناخودآگاه در جامعه ایران تخیل و خیال تحقیر می‌شود در صورتی که در گذشته چنین نبود. 

جشنواره فیلم کوتاه تهران یک رویداد پیشتاز است

هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر با حضور در پردیس سینمایی ملت با تاکید براینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از قدرتمندترین و پیشتازترین جشنواره‌های کشورمان است که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، عنوان کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به عنوان یک رویداد پیشتاز و استخوان خرد کرده وارد دهه پنجم فعالیتش شده و همین قدمت نشان دهنده روند رو به جلوی جشنواره بوده است.

او با بیان اینکه فیلمسازان بسیار شاخصی در دهه‌های مختلف از انجمن و این جشنواره به سینمای بلند معرفی شده‌اند، ادامه داد: اگر به جشنواره‌های فیلم‌های بلند و مستند نگاه کنیم، عمده برگزیدگانشان حتما سابقه حضور در این جشنواره را داشته‌اند و فیلم کوتاه تهران همیشه توانسته به عنوان یک رویداد انگیزه‌بخش، معرفی کننده و پیش‌برنده عمل کند. در این مسیر با اینکه نام انجمن، سینمای جوان است اما ریشه‌دارترین مجموعه سینمایی کشور است که توانسته هر ساله بهتر از دوره‌های قبلش عمل کند و به معرفی افراد شایسته در حوزه‌های تکنیکی، دانش سینمایی و فیلم‌نامه بپردازد.

روزبه بمانی: سابقه سینمایی‌ام بیشتر از موسیقی است

روزبه بمانی شاعر و خواننده در حاشیه حضور در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: پیشینه سینمایی من بیشتر از سابقه حضور من در فضای موسیقی است و همیشه علاقه‌مند بودم تا آن‌جایی که در توان دارم، در حوزه سینما نقشی داشته باشم.

وی درباره علت تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه «حنابندون» بیان کرد: در ابتدا باید بگویم که پیشینه سینمایی من بسیار بیشتر از سابقه حضور من در فضای موسیقی است و همیشه علاقه‌مند بودم تا آن‌جایی که در توان دارم چه از نظر نوشتن و چه از نظر ساختن در این حوزه نقشی داشته باشم. طرح فیلم «حنابندون» برای من دوست‌داشتنی بود و تا جایی که در توان داشتم سعی کردم به فیلمسازی که مطمئن هستم آتیه خوبی دارد، کمک کنم.

تهیه‌کننده «حنابندون» در پاسخ به این پرسش که آیا همان ذهنیتی که نسبت به فیلمنامه داشته، روی پرده سینما دیده است، گفت: من همیشه سخت‌گیر بوده‌ام و همواره فکر می‌کنم نتیجه کار می‌تواند خیلی بهتر باشد، اما معتقدم برای تجربه دوم فیلمسازی یک کارگردان جوان که خصوصا یک فیلمساز زن است، ساخت «حنابندون» تجربه موفقی است.

در ساعات پایانی این روز سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رائد فرید‌زاده رئیس سازمان سینمایی در آخرین روز نمایش آثار چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور در پردیس سینمایی ملت از بخش‌های مختلف این رویداد بازدید کردند.

فیلم‌کوتاه قلب تپنده سینمای ایران است

رائد فریدزاده رییس سازمان سینمایی، در حاشیه بازدید از پردیس سینمایی ملت؛ محل برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران در گفت‌وگو با ستاد خبری این رویداد، درباره رویکرد حمایتی سازمان سینمایی نسبت به سینمای کوتاه در دوران جدید گفت: حضور در جمع خانواده سینمای کوتاه، مایه احساس خوشبختی است. وقتی انسان در این جو پر از شور و شوق قرار می‌گیرد، قطعا در معرض تسری این احساس قرار می‌گیرد که چقدر می‌توان سینمای کوتاه را موردحمایت قرار داد. مهم است بدانیم چه می‌شود کرد تا شورونشاط جاری در این فضا به تمامی حوزه‌های سینما تسری پیدا کند.

وی افزود: فیلم‌کوتاه و انجمن سینمای جوانان ایران، به نوعی قلب تپنده سینمای ایران هستند و وقتی شورونشاط جاری در این فضا را می‌بینیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم که حال سینما خوب است. 

جشنواره‌ای که مبین جایگاه سینمای ایران است

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد:  برگزاری دوره چهل و یکم جشنواره فیلم کوتاه تهران خود نشان از جایگاه سینمای کوتاه دارد.

وی افزود: امسال بخش بین‌الملل جشنواره ارتقای قابل توجهی پیدا کرده است و حدود ۱۴ هزار اثر از ۱۵۱ کشور متقاضی حضور در دوره چهل و یکم جشنواره بودند؛ آن هم در شرایطی که ایران شرایط خاص خودش را در فضای منطقه‌ای و جهانی دارد اما با همه این احوال ۱۵۱ کشور جهان این تعداد اثر را فرستادند و این نشان دهنده جایگاه سینمای ایران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: سینمای ایران جایگاهی دارد که علی‌رغم همه اقداماتی که علیه کشورمان صورت می‌گیرد،  نمی‌توانند سینمای ایران را منزوی کنند.

نامزدهای بخش بین‌الملل جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند

فهرست نامزدهای بخش بین‌الملل چهل و یکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در آستانه آیین اختتامیه منتشر شد.

نامزدهای بهترین فیلم تجربی؛

ریث سیمون برای فیلم «شش هزار دروغ»

استفانو پی. تستا برای فیلم «درباره تمثال سری»

آنی سکاب برای فیلم «شعری که خواندیم»

نامزدهای بهترین فیلم پویانمایی؛

شسید دومینگز آگیلرا، جفری آتینزا زامور و آدیتی دیکسیت برای فیلم «دیزی»

شیرین سوهانی و حسین ملایمی برای فیلم «در سایه سرو»

دیک گروبلر  برای فیلم «آخرین کلمه»

نامزدهای بهترین فیلم مستند؛

مهدی زمانپور کیاسری برای فیلم «فرشته‌ها»

ماریا ماوتی و احسان فرخی‌فرد برای فیلم «پورزال»

آلیسون م کآلپاین برای فیلم «یک بیگانگی کامل»

نامزدهای بهترین فیلم داستانی؛

آنا یارگس برای فیلم «سپیده دم»

سمانه یدالهی برای فیلم «شیفت»

محمد المغنی برای فیلم «پرتقالی از یافا»

نیشی دوگار برای فیلم «آب نبات ترش»

پابلو دلگادو سانچز» برای فیلم «آبشار»

نامزدهای مسابقه ملی جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند

فهرست نامزدهای بخش مسابقه ملی چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران در آستانه آیین اختتامیه به شرح زیر است:

نامزدهای بهترین فیلم پویانمایی؛

فاطمه احمدی برای فیلم «مرد و پنجره»

علی معصومی برای فیلم «باگ»

صادق جوادی برای فیلم «پَر»

حسین ملایمی، شیرین سوهانی برای فیلم «در سایه سرو»

جایزه این بخش به صورت مشترک به کارگردان و تهیه‌کننده حقیقی اهدا می‌شود.

نامزدهای بهترین فیلم تجربی؛

علیرضا کرمی برای فیلم «بازتاب نوستالژی‌های سبز»

حانیه مرتضی‌زاده برای فیلم «ملوث»

رضا دانش‌پژوه برای فیلم «ایلی‌ها»

علی قاسمی منفرد برای فیلم «و آزاد می‌شوم»

فرید طهماسبی برای فیلم «سفیدی گوش خراش»

محمدرضا مقیم‌نژاد برای فیلم «کانتور»

نامزدهای بهترین تحقیق و پژوهش در فیلم مستند؛

فرزانه فتحی برای فیلم «سرنوشت»

مهدی زمانپور كياسری برای فیلم «فرشته‌ها»

نوید صادقی برای فیلم «این خانه و جذام مادرم»

داریوش نجفی گول برای فیلم «نوروزنامه»

نامزدهای بهترین فیلم مستند؛

نوید صادقی برای فیلم «این خانه و جذام مادرم»

یاسر طالبی برای فیلم «سرنوشت»

مهدی زمانپور كياسری و الهه موسوی برای فیلم «فرشته‌ها»

ماریا ماوتی و احسان فرخی‌فرد برای فیلم «پورزال»

رایحه مظفریان و زهرا دشت بشی برای فیلم «حلقه»

حبیب علوانی برای فیلم «در پناه نیزار»

این جایزه به صورت مشترک به کارگردان و تهیه‌کننده حقیقی اثر اهدا می‌شود.

بخش سینمای ایران

نامزدهای بهترین صدای فیلم؛

سامان شهامت صدابردار و زهره علی‌اکبری صداگذار فیلم «شیفت»

میثم کیامرثی صدابردار و رضا گدازگر صداگذار فیلم «زیر سایه بلوط»

نادر خالدی صدابردار و احسان افشاریان صداگذار فیلم «لیمو از همه چیز خبر داشت»

نیما مرسلی صدابردار و خلیل محمدی صداگذار فیلم «کین آختن»

هادی بهشتی صدابردار و محمدحسین ابراهیمی صداگذار فیلم «آپاترید»

محسن جعفری صدابردار و حسین قورچیان صداگذار فیلم «تانکر»

این جایزه به صورت مشترک به صدابردار و صداگذار اثر اهدا می‌شود.

نامزدهای بهترین تدوین؛

ال سانا حسینی برای فیلم «تانکر»

پویان شعله‌ور برای فیلم «دادرسی»

پگاه احمدی برای فیلم «تنها کنار هم»

محمدابراهیم شهبازی برای فیلم «بدرود پاریس»

افشین شهسواری برای فیلم «دوبیتو»

خلیل محمدی برای فیلم «کین آختن»

نامزدهای بهترین فیلم‌برداری؛

محمد خمیس‌آبادی برای فیلم «زیر سایه بلوط»

وریا گلزاریان برای فیلم «لیمو از همه چیز خبر داشت»

پویان آقابابایی برای فیلم «تانکر»

علی حسین‌زاده برای فیلم «تونل»

نوید زارع برای فیلم «اهلی»

علیرضا بیات برای فیلم «کین آختن»

چهره برگزیده بهترین دستاورد هنری:

جواد قامتی برای بازی در فیلم «دادرسی»

مصطفی مطوری و مجید حیدری برای جلوه‌های ویژه‌ی بصری فیلم «زیر سایه‌ بلوط»

تیما تقی‌زاده برای بازی در فیلم «روز خداحافظی»

کامیار شفیعی‌پور و محمدابراهیم شهبازی برای جلوه‌های ویژه‌ بصری فیلم «بدرود پاریس»

حسام حسینی و شاهده کریمی برای طراحی صحنه و لباس فیلم «اهلی»

سیدمرتضی قدیری برای بازی در فیلم «بدرود پاریس»

پرهام غلاملو برای بازی در فیلم «تنها کنار هم»

نامزدهای بهترین فیلمنامه اقتباسی؛

احسان امینی برای فیلم «تونل»

امید شیرانگیز و مهدیه لطیفی برای فیلم «رییس شمایی»

محمد اسفندیاری برای فیلم «سیزده سالگی»

محمد معتمد و علی کلباسی برای فیلم «بهش میگن منمنداس»

نامزدهای بهترین فیلمنامه؛

مانا پاک‌سرشت برای فیلم «چولیبولی»

حسین الهیاری برای فیلم «زیر سایه بلوط»

محمدابراهیم شهبازی برای فیلم «بدرود پاریس»

فرید حاجی برای فیلم «جوجه رنگی»

آکو زندکریمی، نیما عبدالعظیمی، وحید احمدی برای فیلم «اهلی»

نادره سادات سرکی برای فیلم «دادرسی»

نامزدهای بهترین کارگردان فیلم داستانی؛

نیما عبدالعظیمی برای فیلم «اهلی»

امید میرزایی برای فیلم «تنها کنارهم»

نادره‌سادات سرکی برای فیلم «دادرسی»

ادریس محمودیان برای فیلم «لیمو از همه چیز خبر داشت»

حسین الهیاری برای فیلم «زیر سایه بلوط»

دانیال محمودنیا برای فیلم «دوبیتو»

فرزاد رنجبر برای فیلم «روز خداحافظی»

نامزدهای بهترین فیلم در بخش سینمای ایران؛

حامد انوری برای فیلم «دادرسی»

نیما عبدالعظیمی، نیشتمان صالحی و انجمن سینمای جوان-دفتر سنندج برای فیلم «اهلی»

سعید خانی و انجمن سینمای جوان-دفتر رفسنجان برای فیلم «تنها کنار هم»

امیر پذیرفته، باشگاه رویاد و انجمن سینمای جوانان ایران برای فیلم «تانکر»

حسین الهیاری برای فیلم «زیر سایه بلوط»

دانیال محمودنیا و انجمن سینمای جوانان ایران برای فیلم «دوبیتو»

این جایزه به تهیه‌کننده‌ حقیقی اثر تعلق می‌گیرد.

نامزدهای جایزه بزرگ بخش «کتاب و سینما»؛

محمد معتمد برای فیلم «بهش میگن مِنمنداس»

روح‌الله جلالی‌طلب برای فیلم «پای پرواز»

احسان امینی برای فیلم «تونل»

محمدرضا قدیمی برای فیلم «هارمونیکا»

زهرا ترکمنلو برای فیلم «نخ»

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار فردا دوم آبان‌ماه با برگزاری آیین اختتامیه در برج میلاد تهران به کار خود پایان خواهد داد.

خبرنگار: زهرا بالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار