۱۵۱ حلقه چاه کشاورزی غیرمجاز در نیمه نخست امسال در مازندران مسدود شد.

حیدر داوودیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: ۱۵۱ حلقه چاه کشاورزی غیرمجاز در نیمه نخست امسال شناسایی و مسدود شد که به پیشگیری از برداشت غیر مجاز ۶۴۸ هزار متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی استان منجر شد.

او افزود: بهار و تابستان امسال اصلاح و تعدیل پروانه بهره‌برداری ۶۹۵ حلقه چاه کشاورزی با تلاش همکاران ما در واحد حفاظت و بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی انجام شد.

داوودیان با بیان این‌که نصب کنتور‌های حجمی آب روی چاه‌های کشاورزی یکی از اقدامات اولویت‌دار برای کنترل میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی است، گفت: در نیمه نخست امسال ۹۰ دستگاه کنتور در استان نصب شد و تعداد چاه‌های کشاورزی مجهز به کنتور هوشمند و شمارشگر حجمی در مازندران به ۱۲۶۲ حلقه چاه رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: در این مدت به منظور انجام اقداماتی مانند تغییر نام، حفر، لایروبی، تغییر مکان و کف‌شکنی، ۳ هزار و ۶۷۰ مجوز آب زیرزمینی در سامانه ساماب توسط شرکت آب منطقه‌ای مازندران صادر شد.

داوودیان از صدور ۲ هزار و ۸۰ فقره پروانه بهره‌برداری چاه حریمی در استان طی نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: در بازه زمانی یاد شده ۶۴۸ فقره پروانه بهره‌برداری از منابع آب سطحی صادر و صدور پروانه ۲۵۹ حلقه چاه کشاورزی مشمول قانون تعیین تکلیف نیز انجام شد.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با تاکید بر لزوم رعایت الزامات بهره‌برداری ضابطه‌مند و بهینه از چاه‌ها، افزود: صدور مجوز برای چاه‌ها به منزله برداشت آب به هر میزان دلخواه نیست و ضوابطی در این زمینه لحاظ شده که باید رعایت شود. در غیر این صورت با مشترکان بدمصرف و پرمصرف طبق قانون برخورد می‌شود.

داوودیان از وجود نزدیک به ۱۱۰ هزار حلقه چاه کشاورزی در مازندران خبر داد و گفت: حدود ۳۰ هزار حلقه از این چاه‌ها برق‌دار هستند و مابقی با استفاده از موتور‌های دیزلی بهره‌برداری می‌شوند. همچنین از این تعداد چاه کشاورزی برق‌دار استان، اعتبار دوره‌ای حدود ۲۰ هزار حلقه چاه نیز به پایان رسیده که در صورت اقدام نکردن از سوی کشاورزان برای تمدید اعتبار مشمول اعمال جریمه می‌شوند.

او با اشاره به مفاد فصل دوم قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۳۶۱ که صراحتا به آب‌های زیرزمینی اختصاص دارد، افزود: شرکت آب منطقه‌ای مازندران طبق این قانون تصمیم‌گیری برای برداشت از منابع آب زیرزمینی یا برخورد با تخلفات را انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: همکاران ما علاوه بر پایش مستمر برای مقابله با تخلفات مرتبط با این حوزه، در صورت دریافت هرگونه گزارش تخلف مانند حفر چاه غیرمجاز، کف‌شکنی بدون مجوز چاه‌ها و افزایش برداشت آب از منابع زیرزمینی، به طور ویژه پیگیر برخورد با متخلفان و پیشگیری از تخلف می‌شوند.

داوودیان افزود: از شهروندان سراسر استان درخواست داریم که با ارائه گزارش‌های تخلفاتی مانند حفر چاه غیرمجاز، کف‌شکنی بدون مجوز چاه‌ها و افزایش برداشت آب از منابع زیرزمینی از راه سامانه پیامکی ۳۰۰۰۷۹۱۰۰ و تلفن گویای ۱۸۲۱ در حفاظت از منابع آبی استان سهیم شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار