نظرسنجی جدید در فرانسه نشان داد که اکثریت مردم این کشور فکر می‌کنند نظام دموکراتیک جمهوری پنجم فرانسه کارآمد نیست.

خبرگزاری رویترز نوشت، نظرسنجی جدید در فرانسه نشان داد که اکثریت مردم این کشور فکر می‌کنند نظام دموکراتیک جمهوری پنجم فرانسه کارامد نیست. این نظرسنجی که از سوی نهاد مشورتی دولتی فرانسه انجام شده است، بر وضعیت ناخوشایند بلندمدت در این کشور به دنبال انتخابات سراسری تابستان امسال تاکید دارد که برنده مشخصی نداشت.

این نظرسنجی که از سوی موسسه آیپسوس و به سفارش نهاد مشورتی شورای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی (CESE) انجام و امروز چهارشنبه نتایج آن در روزنامه فرانسوی پاریزین منتشر شد، نشان می‌دهد که ۵۱ درصد فرانسوی‌ها می‌گویند که «فقط یک قدرت قوی» می‌تواند نظم و قانون را تضمین کند.

این نظرسنجی از سوی نهادی که نظارت بر دولت و پارلمان فرانسه را برعهده دارد، حکایت از آن دارد که ۲۳ درصد از شرکت کنندگان احساس می‌کنند که «دموکراسی بهترین نظام سیاسی» قابل ارائه در حال حاضر نیست.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در تصمیمی ناگهانی تصمیم به لغو پارلمان این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه‌های ژوئن و ژانویه (خرداد-تیر) گرفت که به ضرر خود او تمام شد و اردوگاه میانه روی او کنترل بر قدرت را از دست داد.

حزب راست افراطی «اجتماع ملی» به ریاست مارین لوپن بیشتر کرسی‌ها را در دور نخست انتخابات زودهنگام پارلمانی کسب کرد، اما در در دوم انتخابات کرسی هایش را در برابر ائتلاف چپ گرای «جبهه عمومی جدید» از دست داد. با این حال در دور دوم انتخابات هیچ یک از احزاب و ائتلافات سیاسی در آلمان نتوانستند اکثریت قاطع را کسب کنند.

سپتامبر (شهریور) گذشته، مکرون، میشل بارنیه از اردوگاه محافظه کاران حزب جمهوریخواه را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کرد هر چند که جمهورییخواهان آرای کمتری نسبت به راست و چپ افراطی بدست آورده بودند.

بودجه پیشنهادی جدید بارنیه با انتقاد حزب راست افراطی لوپن مواجه شده است. دولت فرانسه به حمایت ضمنی این حزب نیاز دارد تا از یک رای عدم اعتماد احتمالی جان سالم بدر ببرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار