مدیر پایگاه آسباد‌های خراسان جنوبی گفت: شناسایی ۲ آسباد جدید در قدمگاه نهبندان، خراسان جنوبی را به دارنده‌ی بیشترین آسباد کشور تبدیل کرد.

شبانی مدیر پایگاه آسباد‌های خراسان جنوبی گفت: با شناسایی ۲ آسباد جدید در قدمگاه نهبندان، اکنون این استان با دارا بودن بیش از ۳۱۰ آسباد در هفت شهرستان، بیشترین تعداد آسباد‌های ایران را به خود اختصاص داده است. 

 وی افزود: هم اکنون بیش از ۷۹ درصد آسباد‌های ایران در خراسان جنوبی، حدود ۱۴ درصد در سیستان و بلوچستان، حدود هفت درصد خراسان رضوی و حدود یک درصد آسباد‌ها در کرمان و یزد واقع است. 

شبانی بیان کرد: آسباد‌های خراسان جنوبی در ۴۰ نقطه شهرستان‌های نهبندان، درمیان، سربیشه، بیرجند، قاینات، سرایان و خوسف پراکنده هستند، اما بیشتر تعداد در نهبندان و درمیان شناسایی شده است. 

مدیر پایگاه آسباد‌های خراسان جنوبی افزود: تاکنون ۸۰ آسباد مرمت و بازسازی شده و نیازمند راه‌اندازی و تکمیل زنجیره تولید آرد است که در شهرستان نهبندان ۲ آسباد و در شهرستان درمیان یک آسباد فعال شده و در موعد باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان کار می‌کند.

شبانی گفت:با توجه به مرمت صورت گرفته در شهرستان‌های نهبندان و درمیان، ۶ محوطه، نامزد ثبت جهانی شده‌اند و این آسباد‌ها مورد بررسی و تایید مدیر پایگاه آسباد‌های کشور قرار گرفته است. 

وی افزود: علاوه بر این یک تیم هفت نفره در حال بررسی سایر آسباد‌های استان هستند تا با شناسایی و ثبت شاخص‌هایی از جمله نوع معماری، سازه و نحوه فناوری به فهرست نامزد‌های ثبت جهانی افزوده شوند.

 مدیر پایگاه آسباد‌های خراسان جنوبی هدف اصلی مرمت آسباد‌ها را راه‌اندازی آنها و تکمیل پرونده ثبت جهانی آسباد‌ها ذکر کرد و گفت: با توجه به اهمیت ثبت جهانی آسباد‌های ایران، با بررسی‌های جدید باستان‌شناسی تعداد آسباد‌ها در شهر‌های استان در حال افزایش است، چون در مابقی شهر‌ها و روستا‌ها به صورت منفرد واقع شده‌اند.

شبانی اظهار کرد: اکنون بیشترین تعداد آسباد‌ها با ۱۱۰ مورد مربوط به شهرستان نهبندان و سپس ۱۰۴ مورد در شهرستان درمیان است. 

وی گفت: تکمیل پرونده ثبت جهانی آسباد‌های ایران فرادستگاهی است و مختص اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست لذا نیاز به مشارکت و همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و شهرداری‌هاست. 

مدیر پایگاه آسباد‌های خراسان جنوبی افزود:پرونده آسباد‌های ایران برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی و پیش‌بینی شده یک تا ۲ سال آینده مورد ارزیابی قرار گیرد. 

شبانی، خراسان جنوبی را زادگاه و خاستگاه آسباد‌های ایران معرفی کرد و گفت: از مجموع آسباد‌های استان نیز ۲۱ درصد مربوط به نهبندان، ۱۹ درصد درمیان و مابقی در سایر شهرستان‌ها پراکنده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.