«شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین در شانزدهمین نشست سران بریکس با اشاره به جنگ اوکراین و غزه، تاکید کرد که این نهاد بین‌المللی باید نگهبان امنیت مشترک و ترویج‌دهنده همزیستی مسالمت‌آمیز باشد.

از خبرگزاری شینهوا، شی جین‌پینگ امروز (چهارشنبه) در نشست سران بریکس در کازان روسیه با اشاره به راه‌اندازی «گروه دوستان صلح» با ابتکار چین و برزیل برای حل و فصل جنگ اوکراین، بر سه اصل «عدم گسترش میدان نبرد، جلوگیری از تشدید درگیری‌ها و پرهیز از تحریک هر یک از طرف‌ها» برای کاهش بحران تاکید کرد.

شی همچنین به بحران انسانی در غزه و ناآرامی در لبنان اشاره کرد و تلاش برای توقف درگیری‌ها و یافتن راه‌حل عادلانه و پایدار برای مساله فلسطین را خواستار شد.

وی با استقبال از اعضای جدید این گروه، گسترش بریکس را یک نقطه عطف مهم در تاریخ توسعه این گروه و نشانه‌ای از تغییرات در ساختار بین‌المللی توصیف کرد و افزود: بریکس بر اساس اهداف مشترک شکل گرفته و باید از این فرصت برای حفظ رشد و توسعه این گروه و حل مسائل استراتژیک استفاده کرد.

شی با اشاره به دوران پرتنش کنونی جهان، از اعضای بریکس خواست تا به عنوان حامیان صلح و امنیت مشترک عمل کنند. وی همچنین بر نقش این نهاد در اتحاد «جنوب جهانی» و پیشبرد اصلاحات در نظام حکمرانی جهانی تأکید کرد.

رئیس‌جمهور چین بر اهمیت توسعه فناوری و نوآوری در میان کشور‌های بریکس تأکید کرد و از تأسیس مراکز جدیدی برای همکاری در زمینه هوش مصنوعی، منابع عمیق دریا، و صنایع دیجیتال در چین خبر داد. همچنین اصلاحات در ساختار مالی بین‌المللی، تقویت بانک توسعه جدید و هماهنگی بیشتر نظام مالی جهانی با تغییرات اقتصاد جهانی را خواستار شد.

وی همچنین تقویت همکاری در حوزه‌های سبز را خواستار شد و پیشنهاد کرد که کشور‌های بریکس با تکیه بر توانمندی‌های خود در زمینه‌هایی، چون خودرو‌های الکتریکی و انرژی پاک، به توسعه پایدار جهانی کمک کنند.

شی همچنین بر اهمیت اصلاحات در نظام مالی بین‌المللی تأکید کرد و خواستار نقش فعال بریکس در این زمینه شد تا نظام مالی جهانی بهتر با تغییرات در اقتصاد جهانی هماهنگ شود.

او در پایان بر اهمیت همکاری‌های فرهنگی میان کشور‌های بریکس تأکید کرد و از توسعه برنامه‌های آموزشی و تبادلات فرهنگی برای تقویت پیوند‌های میان این کشور‌ها خبر داد و افزود: کشور‌های بریکس باید همزیستی مسالمت‌آمیز و هماهنگی بین تمدن‌ها را ترویج کنند.

گروه بریکس در سال ۱۳۸۹ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد؛ یک سال بعد آفریقای جنوبی به این گروه ملحق شد. سپس جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی و امارات نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ برابر با دی‌ماه ۱۴۰۲ به این گروه پیوستند.

اجلاس شانزدهم سران بریکس، نخستین نشست سران این گروه است که با حضور رسمی ایران به عنوان عضو کامل برگزار می‌شود. دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری ایران دیروز تهران را برای شرکت در نشست سران بریکس در کازان روسیه ترک کرد.

منبع: ایرنا

برچسب ها: بریکس ، گروه بریکس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار