دبیر اول سفارت تاجیکستان در ایران با ابراز امیدواری نسبت به توسعه روابط ۲ کشور گفت: در ۹ ماهه اخیر حجم تبادلات ۲ کشور به بیش از ۲۷۰ میلیون دلار رسید.

حکم الدین رحمان اف دبیر اول سفارت تاجیکستان روز چهارشنبه در پنجمین گردهمایی کارآفرینان ایران و تاجیکستان که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد افزود:تاجیکستان در همه سطوح آماده همکاری اقتصادی با کشور ایران است و به روابط و توصیه‌های مسوولان و فعالان اقتصادی ایران نیاز دارد.

رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان نیز در این نشست گفت: همزمان با برگزاری نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، پنجمین نشست کارآفرینان مشترک ایران و تاجیکستان از زمان انعقاد تفاهمنامه ۲ کشور به وسیله روسای جمهور ۲ طرف نیز در اتاق برگزار شده است.

محمدحسین روشنک افزود: همزمان با آمدن هیات تجاری تاجیکستان به خراسان رضوی و حضور در نمایشگاه و اتاق بازرگانی، هیاتی از ایران که فعالان اقتصادی خراسانی نیز در آن حضور دارند، به دوشنبه پایتخت تاجیکستان رفته و در نمایشگاه آن شهر حضور یافته است که این نشان می‌دهد میدان فعالیت برای کارآفرینان تاجیکستانی در ایران فراهم است.

وی اضافه کرد:خوشبختانه روابط تجاری و اقتصادی ایران با تاجیکستان رو به گسترش است و این گسترش در سایه تعادل و حفظ تراز تجاری بین ۲ کشور دنبال می‌شود تا جایی که تعاملات اقتصادی ۲ کشور به یک تراز برسد.

رکورد مراودات تجاری ایران و تاجیکستان امسال زده خواهد شد

رییس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز به تشریح روند روابط تجاری ایران و تاجیکستان در ۱۰ سال اخیر اشاره کرد و گفت: روند ارزش دلاری صادرات ایران به تاجیکستان نشان می‌دهد که از سال ۱۴۰۰ ارزش دلاری صادرات ایران دوباره روند افزایشی داشته است و در سال ۱۴۰۲ به بالاترین مقدار طی روند چندساله به میزان ۳۲۴ هزار و ۸۴۹ تن به ارزش ۲۶۲ میلیون دلار یعنی معادل ارزش دلاری سال ۱۳۹۱ رسیده است.

شهرام عیدی زاده افزود: در بهار سال ۱۴۰۳ میزان صادرات ایران به تاجیکستان ۱۱۵ هزار و ۵۷۷ تن به ارزش ۷۰ میلیون دلار بوده و بیش از یک دهه است که ۲۰ قلم کالا از ایران به تاجیکستان صادر می‌شود و عمده صادرات ایران به تاجیکستان از سال ۱۳۹۰ تا بهار ۱۴۰۳ از طریق گمرکات مشهد، سیرجان و اصفهان صورت گرفته است که البته سهم گمرک خراسان ۵۶.۶۶ درصد بوده است.

وی ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ ارزش دلاری واردات ایران از تاجیکستان روند افزایشی داشته، در سال ۱۴۰۱ به رقم بی سابقه ۸۰ میلیون دلار رسیده و در بهار ۱۴۰۳ نیز ۱۹ میلیون دلار بوده است همچنین روند افزایشی ارزش وزنی واردات ایران از تاجیکستان از سال ۱۳۹۹ حفظ شده است و در بهار سال ۱۴۰۳ این میزان هفت هزار و ۹۹۷ تن بوده است که پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳ رکورد مراودات تجاری با تاجیکستان زده شود.

مرتضی قندچی، نایب رییس کمیسیون واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این گردهمایی گفت: برای صادرکننده در ارتباط با کشور تاجیکستان پرداخت‌های گمرکی، تعرفه‌ها و نحوه دریافت هزینه‌ها مهم است و با در نظر گرفتن تعرفه‌های مناسب ترجیحی برای واردات از تاجیکستان می‌توان زمینه افزایش مراودات تجاری را بین ۲ کشور فراهم کرد.

تاجیکستان دومین شریک تجاری خراسان رضوی

علی غفوری مقدم معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تاجیکستان دومین شریک تجاری خراسان رضوی و چهارمین کشور شریک در حوزه واردات این استان است، اما در مراودات بین این استان با کشور تاجیکستان ظرفیت‌های بیشتری وجود دارد که امکان رشد آن در همه بخش‌ها فراهم است.

مدیر کل سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: خراسان رضوی فرصت‌های سرمایه گذاری ممتازی در حوزه‌های گردشگری سلامت، صنایع تبدیلی، صنایع معدنی، تولیدات دانش بنیان، ساخت و سازها، فعالیت‌های ساختمانی و تولید دارو‌های درمانی دارد.

هادی توانا اظهار کرد:در ایران نیروی کار نسبت به منطقه ارزانتر است و منابع اولیه بسیاری از محصولات در دسترس است و بسیاری از واحد‌های صنعتی در ایران و این استان ظرفیت خالی دارند که تاجیکی‌ها می‌توانند از این ظرفیت برای تولید بهره گیرند.

در ادامه این نشست فعالان اقتصادی خراسان رضوی آمادگی خود را برای صادرات و همکاری و سرمایه گذاری مشترک در زمینه رب گوجه فرنگی، بسته بندی زعفران، انرژی‌های تجدیدپذیر، دارو‌های دانش بنیان، تجهیزات پزشکی، مصالح ساختمانی، گردشگری سلامت، ارایه کمک‌های فنی و علمی در زمینه صنایع تبدیلی، اکتشاف و بهره برداری از معادن، انتقال و توزیع انرژی، آب و راه و ساختمان به تاجیکستانی‌ها اعلام کردند.

یکی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی در این نشست به دشواری صدور ویزا از سوی کشور تاجیکستان در مشهد اشاره کرد که رییس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با تایید این موضوع هشدار داد: هم اینک برای فعالان اقتصادی که با پرواز تهران به دوشنبه پایتخت تاجیکستان سفر می‌کنند، نیازی به ویزا نیست، اما همین پرواز از مشهد به دوشنبه نیاز به ویزا دارد که با ادامه این روند پرواز مستقیم مشهد - دوشنبه از دست خواهد رفت.

در این نشست از برخی از فعالان اقتصادی تاجیکستان تجلیل و تفاهمنامه‌ای بین هیات تجاری تاجیکستان و استانداری خراسان رضوی منعقد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.