انتظار برای برگزاری کنگره ملی ۹ هزار و ۸۰۰ شهید استان کرمانشاه به سرآمد و این رویداد فرهنگی در "سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی" فردا پنجشنبه برای پاسداشت قهرمانان وطن برگزار می‌شود.

رهبر معظم انقلاب در یکی از سفرهایشان به کرمانشاه در جمع مردم استان از این خطه غربی و مرزی کشورمان به عنوان "سینه ستبر و چهره زیبابی ایران اسلامی" یاد کردند؛ عبارتی که در درون خود معنا‌های زیادی نهفته دارد؛ در واقع تاریخ و جغرافیای کرمانشاهیان را توامان در یک عبارت کوتاه تلفیق و خلاصه کرده است.

کرمانشاه استانی که جنگ تحمیلی با اشغال شهر قصرشیرین در ۳۱ شهریور سال ۵۹ در آن آغاز و با عملیات مرصاد در پنجم مرداد ماه سال ۶۷ در همین استان پایان یافت، اکنون ۳۵ سال بعد از جنگی نابرابر مهیای برگزاری کنگره‌ای برای تکریم و تجلیل از جاویدنامان این رویداد مهم قرن است.

استان کرمانشاه با افزون بر ۲ میلیون نفر جمعیت، بیش از ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۹ هزار جانباز و هزار و ۷۰۰ آزاده تقدیم میهن کرده است.

کرمانشاهیان در دوران دفاع مقدس با سپر کردن سینه خود برای دفاع از ایران اسلامی حماسه‌ها خلق کردند. یکی از این حماسه‌ها حضور شیر زنان دوشادوش مردان دلاور این دیار بود و برپایه آمار‌های رسمی ۸۵۰ زن شهیده، هزار و ۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سند‌های افتخار مردم این استان است؛ همچنین بالاترین میزان زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم کشور کرده از آن کرمانشاه است.

از نمونه این شیرزنان می‌توان به «نصرت خدایاری شهسواری» (خواهر بسیطی) تنها بانوی رزمنده در خط مقدم گیلانغرب اشاره کرد که با شروع جنگ در سال ۱۳۵۹ در همان روز‌های نخست به همراه برادرش حسین به نیرو‌های مدافع در جبهه پیوستند. بانو بسیطی آن زمان ۲۹ سال سن داشت و تنها زنی بود که در آن معرکه به عنوان رزمنده حضور داشت؛ با ظاهر و پوششی خاص که همه او را می‌شناختند، زنی نترس و قدی بلند که با تفنگ ژ۳ بر دوش حتی هنگام امدادگری هم پوتین پوش بود.

از دیگر این زنان می‌توان به «فرنگیس حیدرپور» شیرزنی کورد از دیار گیلانغرب دومین شهر مقاوم کشور در استان کرمانشاه اشاره کرد که حماسه‌ای ماندگار را در تاریخ دفاع مقدس خلق کرد و اکنون نماد بارزی از مقاومت زنان ایرانی در دفاع از کشور است.

او در سن کمتر از ۱۸ سالگی با شجاعت چند افسر و سرباز متجاوز دشمن را از پای درآورده یا اسیر کرد تا برای همیشه در تاریخ مقاومت سرزمین ایران ماندگار شود و تصویری از شجاعت زن ایرانی را به جهانیان نشان دهد.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستا‌های زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

در استان کرمانشاه هشت یادمان دوران دفاع مقدس شامل یادمان بین المللی مرصاد، بازی دراز، شهید بهشتی قصرشیرین، مطلع الفجر گیلانغرب، شهدای ۲۶ مرداد پاوه، بانه‌دار شیخ صله ثلاث باباجانی، شهید شیرودی و یادمان پادگان ابوذر وجود دارد.

اگرچه در طول سال و به مناسبت‌های مختلف برنامه‌های زیادی برای پاسداشت یاد و نام شهدای استان اجرا می‌شود، اما برگزاری کنگره ملی در حد شان و جایگاه شهدا یک انتظار عمومی در کرمانشاه است که مقدمات آن سال گذشته آغاز شد و قرار است فردا پنجشنبه سوم آبان ماه در مرکز فرهنگی آیه‌ها واقع در کیلومتر ۵ جاده کرمانشاه - بیستون برگزار شود.

برگزاری ۸۱۵ برنامه پیش از آغاز کنگره

جانشین فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم استان کرمانشاه در ارتباط با جزئیات برگزاری این کنگره گفت: طی یک سال گذشته ۸۱۵ عنوان برنامه، هزار و ۲۶۳ یادواره و حدود ۳۰ اجلاسیه اقشار مختلف به عنوان پیش مقدمه برگزاری کنگره شهدا در سطح استان کرمانشاه برگزار شد.

مسعود قنبری همچنین به تدوین برنامه‌های کنگره در کمیته‌های ۲۴ گانه اشاره کرد و افزود: این اولین کنگره ملی است که در استان برگزار می‌شود و از این به بعد هر ۲ سال یکبار یک کنگره در کرمانشاه برگزار خواهد شد.

کنگره ملی شهدای استان کرمانشاه قرار است در مرکز فرهنگی آیه‌ها واقع در بلوار شهید حاج قاسم سلیمانی کیلومتر ۵ جاده بیستون برگزار شود که ساخت آن از سال ۱۴۰۱ توسط گروه مهندسی سپاه کرمانشاه آغاز شده و روز سوم آبان نیز به نام و یاد شهدا افتتاح خواهد شد.

سالن این مرکز در پنج هزار متر و با معماری اسلامی و سنتی ساخته شده است.

سردار بهمن ریحانی فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم استان کرمانشاه نیز در ارتباط با برگزاری این کنگره گفت: دیدار دست اندرکاران کنگره ملی ۹۸۰۰ شهید استان کرمانشاه با رهبر معظم انقلاب برگزار شده است.

وی افزود: همچنان که خدمت رهبر معظم انقلاب گزارش دادیم، کرمانشاه در دفاع مقدس نقشی بی مانند و مؤثر داشته است.

فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم تصریح کرد: کرمانشاه تنها استانی است که ۱۵ یگان رزمی - مردمی در دفاع مقدس داشته و ۹۵ هزار جوان غیرنظامی به جبهه‌های دفاع مقدس اعزام کرده است.

سردار ریحانی ادامه داد: کرمانشاه در دفاع مقدس هزار و ۱۰۰ بار بمباران شد و این استان قدمگاه ۱۶ هزار شهید گلگون کفن بوده است.

زنده نگه داشتن یاد شهدا، گشودن باب معنا به‌روی بشر است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه نیز در نشست برنامه‌ریزی کنگره شهدای استان با یادآوری اهمیت زنده نگه داشتن یاد شهدا گفت: موضوع شهید و شهادت یکی از موضوعات بسیار مهمی است که از دیدگاه قرآن کریم و ائمه طاهرین در اوج قله معنویت و نورانیت قرار دارد و نظیر آن را در معدود مواردی می‌توان دید.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری جایگاه شهدا را نزد خداوند سبحان رفیع دانست و بیان کرد: مفهوم آیات شریفهٔ قرآن در شأن شهدای والامقام به‌حدی عظمت دارد که اهل معنا و معرفت وقتی به این آیات می‌رسند اعتراف می‌کنند که برایشان قابل‌فهم نیست؛ شهید به کمال مطلق که خداوند متعال است متصل شده و بنابر این ما هر کاری برای شهدا انجام دهیم، کم است.

امام‌جمعه کرمانشاه با تصریح بر اینکه آثار و برکات حضور و عنایت شهدا به جامعه بشری آنچنان زیاد است که جز در شب قدر و ماه مبارک رمضان نمی‌توان نظیری برای آن پیدا کرد، اظهار کرد: تلاش برای زنده نگه داشتن یاد شهدا، بازکردن باب عالم معنا به‌روی بشر در حال زندگی مادی است که این کار انبیاء و اولیای الهی بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه با بیان اینکه امداد و عنایت شهدا یاری‌گر پیشرفت انقلاب اسلامی بوده است، عنوان کرد: محال بود که ما بدون کمک و یاری شهدا بتوانیم مسیر انقلاب اسلامی را با عزت و سربلندی طی کنیم و این نعمت را مدیون یاری و دست‌گیری شهدای والامقام از مردم مظلوم، متعهد و انقلابی و حمایت رهبر معظم انقلاب و امام خمینی هستیم.

غفوری با ذکر این نکته که برگزاری کنگره شهدا یک حرکت انقلابی، معرفتی، معنوی و ولایی است و می‌تواند منشأ آثار و برکات فراوانی در استان باشد، خاطرنشان کرد: وظیفه داریم نسل جوان و نوجوانمان را که شاهد دوران دفاع نبوده‌اند، با شخصیت، سیره و سنت، زندگی، گفتار و اخلاق شهدا آشنا کنیم بنابراین لازم است که این فرصت را غنیمت بشماریم.

روابط عمومی سپاه حضرت نبی اکرم استان کرمانشاه نیز از رسانه‌ها برای پوشش این رویداد فرهنگی دعوت کرده و اهالی رسانه اعم از عکاس، تصویربردار و خبرنگار آن را پوشش خواهند داد.

فضای شهری کرمانشاه نیز متاثر از کنگره شهدا متفاوت از قبل شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.