کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ در حالی به مجلس تحویل داده شده که به گفته بسیاری از کارشناسان بودجه سال آینده دارای شفافیت بوده است.

دخل وخرج سال آینده توسط رئيس جمهور به مجلس تحویل داده شد که به گفته مسئولان دولت چهاردهم برای اولین بار است که کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ به مجلس در ابتدای آبان ماه و طبق قانون در موعد مقرر به مجلس تحویل داده شد‌.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در هنگام ارائه لایحه بودجه سال آینده در مجلس اعلام کرد : احکام بودجه براساس محور عدالت استخراج و اجرای عدالت مقدم بر سایر تکالیف مد نظر بوده است،  همچنین توجه جدی به رشد اقتصادی و کاهش تورم به عنوان هدف عالی برنامه هفتم سرلوحه احکام بودجه بوده است.

رئیس جمهور یکی از مهمترین اصلاحات در ساختار بودجه را تاکید بر پرداخت به ذی‌نفع نهایی از طریق هوشمندسازی بودجه دولت و اجرای تخصیص اعتباری مطابق بند (ب) ماده (۱۳) قانون برنامه هفتم عنوان کرد و گفت: در بخش دوم لایحه نیز کلیات اعتبار، در قالب برنامه اجرایی تقدیم مجلس خواهد شد. به منظور تحقق بسیاری از احکام برنامه هفتم در خلال تبصره‌های بودجه، احکام اجرایی بودجه تدوین و پیشنهاد شده است. به طور خاص برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت، ایجاد ذخایر دارویی از طریق مشارکت با بخش خصوصی و تقویت منابع بنیه دفاعی، مدیریت کنترل تعهدات و تضامین دولت، مدیریت توزیع عادلانه آب، مدیریت بافت فرسوده و حمایت از مسکن محرومین، در لایحه بودجه دیده شده است.

طبق اعلام کارشناسان  لایحه بودجه مطابق با قانون در اول آبان و در نظام جدید تدوین بودجه سالانه به مجلس ارائه شده است. این اقدام به مجلس فرصت کافی برای بررسی بودجه را می‌دهد و بدیهی است که به سود نظام بودجه‌ریزی کشور است.  چراکه در بعد یکپارچگی بودجه سالیان طولانی  مسئله‌ فرا بودجه‌ای، مورد انتقاد کارشناسان قرار می‌گرفت اما امسال برای اولین‌بار، تمامی موارد منابع و مصارف سازمان هدف بندی‌یارانه‌ها و سایر موارد مثل تحویل نفت که خارج از سقف بودجه بوده است به صورت یکپارچه در درون سقف بودجه قرار گرفت. به همین دلیل مقایسه ارقام بودجه با سنوات قبل نیازمند دقت در ارزیابی است.

قیمت بنزین در سال آینده تغییری نمی کند

در خصوص تغییر قیمت بنزین پیش از این بسیاری از افراد ادعاهای می کردند که در این زمینه حمید پور محمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نشست خبری ارائه لایحه بودجه  در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره  قیمت بنزین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ گفت: به هیچ  عنوان تغییری در نرخ قیمت بنزین نداریم و برنامه امسال ما برنامه ریزی برای صرفه جویی در مصرف انرژی است.

وی ادامه داد: هزینه انتقال و پالایش نفت برای تولید بنزین ۸ هزار تومان است، از طرف دیگر بحث واردات بنزین در دو سال اخیر تا ۸۰ سنت به ازای هر لیتر هزینه صورت میگیرد. رشد مصرف بنزین به صورت بی رویه تا چهل درصد افزایش یافته است که این روند منجر به ناترازی میشود. دولت می‌خواهد از طریق صرفه جویی در بنزین و تحت کنترل قرار دادن افرادی که مصرف بی رویه دارند این روند را متوقف کند همچنین در راستای افزایش مصرف انرژی و سوخت در کشور برای سال آینده دو میلیارد دلار برای واردات خودروهای نو برنامه ریزی شده است.

۹۵۰ همت استقراض خواهیم داشت نه کسری بودجه

براساس این گزارش  یکی از مهم ترین مواردی که‌ هرسال در لایحه بودجه مطرح می شود کسری بودجه است که معاون رئیس جمهور در خصوص کسری بودجه سال آینده اعلام کرد: در صورتی که‌ بخشی از پیش‌بینی‌هایی که در لایحه بودجه انجام شده در قالب تبصره‌ها همراه با موافقت مجلس همراه شود طبیعتاً نباید در سال آینده کسری داشته باشیم  این به آن معنا است که با همین منابع و مصارف بودجه را جلو خواهیم برد اما خوب ممکن است برخی از مواردی که ما در تبصره‌هایمان پیش‌بینی کرده‌ایم به تصویب قانونگذار نرسد در آن زمان باید دنبال راهکار مناسبی باشیم که این کسری ایجاد نشود و یا جایگزینی وجود داشته باشد .

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه توضیح داد: میزان رشد مالیات در سال آینده نسبت به قبل کم‌تر خواهد شد. ۲ سال پیش ۶۳ درصد افزایش مالیات داشتیم و امسال هم حدود ۴۸ درصد. سال آینده این رقم ۳۹ درصد خواهد بود. عدد ۹۵۰ همت که در مورد کسری بودجه گفته‌شده از جنس استقراض است و ما در آینده آن را بازپرداخت خواهیم کرد.

وی افزود:کسری بودجه امسال  تا ۸۵۰ هزار میلیارد تومان است که از طریق صرفه جویی در پرداخت‌ها و همچنین استقراض از صندوق این کسری پرداخت و تامین خواهد شد.

اختصاص ۱۲ میلیارد دلار برای کالای اساسی و دارو  وارز ترجیحی

گفتنی است،  یکی از دیگر از نگرانی ها در خصوص ایجاد شوک در اقتصاد کشور است که در این زمنیه هم رئیس سازمان برنامه‌وبوجه گفت: تیم اقتصادی دولت متفق است که از هرگونه شوک در اقتصاد جلوگیری کند برای سال آینده ۱۲ میلیارد دلار برای کالای اساسی و دارو ارز ترجیحی اختصاص دادیم. البته نرخِ ارز هنوز مشخص نیست و با مجلس درمورد آن مذاکره می‌کنیم. منطقِ موضوع این است که ارزِ ترجیحی اگر خودش را با نرخ تورم هماهنگ نکند باعث پرش می‌شود.

بودجه سال آینده با کمترین نرخ تورم بسته شده است 

براساس این گزارش برای کلیات لایحه بودجه امسال‌ بسیاری از کارشناسان معتقدند که نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است در همین رابطه احمدی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: لایحه بودجه امسال‌ با توجه به آنکه در موعد مقرر قانونی ارائه شده می تواند زمینه ساز بررسی بهتر و دقیق تر نمایندگان مجلس قرار گیرد و این خود یک حسنی است که باعث می شود دخل وخرج سال آینده با دقت بیشتری بررسی شود.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین  موارد در لایحه بودجه امسال‌ شفافیت و یکپارچگی بوده که خود نقش موثری در بررسی کلیات و لایحه دارد. امسال خوشبختانه در مقایسه با سال گذشته لایحه بودجه با کمترین نرخ تورم تنظیم شده است و از سوی دیگر با توجه به انباشتگی زیاد در پروژه های عمرانی و نیمه عمرانی ما شاهد آن هستیم که بودجه پروژه های عمرانی ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است‌.

طبق ماده ۱۸۲ اصلاحی آیین‌نامه داخلی مجلس، روز گذشته بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور مربوط به ماده واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور و سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و فروض برآورد منابع و مصارف بودجه تقدیم مجلس شد.

بخش دوم لایحه بودجه مربوط به جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه نیز حداکثر ۱۰ روز از زمان ابلاغ بخش اول به مجلس ارسال می‌شود که در این زمینه رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه هیات دولت گفته است: تمامی ردیف های بودجه دستگاه‌ها در یک کمیسیون به ریاست سازمان اداری و استخدامی بررسی و ظرف یکی دوماه آینده بررسی و اصلاح می شود.

برچسب ها: بودجه ، لایحه بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار