اهداف اصلی بودجه ۱۴۰۴ رفع نیاز‌های اساسی کشور و تحقق برنامه هفتم است.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان در روز (سه‌شنبه اول آبان) بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

رئیس‌جمهور در سخنانی در مجلس از رعایت چهار اصل در تدوین بودجه ۱۴۰۴ سخن گفت.

وی تاکید کرد: چهار اصل در تدوین این لایحه از اولویت‌های دولت بوده است، اصل اول دقت در اجرای قانون برنامه هفتم بوده است و از زمان تدوین لایحه همکارانم به دقت تکالیف برنامه هفتم را تدوین و بنده در احکام وزرای دولت و رعایت تکالیف برنامه هفتم تاکید داشتم. انطباق احکام بودجه و برنامه هفتم همواره مدنظر بوده و در گزارش لایحه یک فصل انعکاس برنامه احکام هفتم است.

مسعود پزشکیان

پزشکیان اظهار کرد: در برنامه به حمایت از محرومین توجه شده است، احکام برنامه براساس محور عدالت استخراج و اجرای عدالت در برنامه هفتم مقدم بر سایر تکالیف بوده است البته معنی این حرف این نیست که ما بی‌عدالتی را حل خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم این مسائل حل شود.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط منطقه‌ای و تهدیداتی که متوجه ملت ایران است در ارقام بودجه اطمینان حاصل شده و بنیه دفاعی یکی از ارکان اصلی این دولت باشد و چهارم توجه به رشد اقتصادی و کاهش تورم به عنوان هدف عالی در برنامه هفتم سرلوحه احکام در برنامه بودجه بوده است.

پیام خوب بودجه

مجتبی یوسفی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره بودجه ۱۴۰۴ گفت: اینکه آقای پزشکیان و آقای پورمحمدی به موقع بودجه را به مجلس تحویل دادند پیام خوبی دارد.

مجتبی یوسفی

وی ادامه داد: همه منابع و مصارف در یک جدول پیش‌بینی شده است که یک اقدام جدید و خوبی است، چون ما قبلاً از چند منبع بودجه دریافت می‌‎کردیم که در سقف بودجه نمی‌آمد یعنی یک بودجه ۲۶۵۰ هزار میلیارد تومانی، تبصره ۱۴ و تبصره ۸ برای هدفمندی به همراه منابع دیگر داشتیم که همه اینها در بودجه ۱۴۰۴ تجمیع شدند که در مجموع اقدام خوبی است.

نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس بیان کرد: نکاتی هم وجود دارد مثلا در روند بررسی بحث معافیت مالیاتی که از مجلس یازدهم و دولت سیزدهم شروع کردیم معافیت مالیاتی کارمند، کارگر و اصناف از حدود سه الی چهار میلیون تا ۱۲.۵ میلیون که امسال مصوب شد تعیین شد که الان این رقم به ۲۴ میلیون تومان رسیده است.

یوسفی افزود: یکی از نکات دیگر این است که انتظار کارمند، کارگر و بازنشسته این است که براساس اسناد بالادستی طبق قانون خدمات کشوری افزایش حقوق بر ساس تورم باشد، اما ۲۰ درصد پیش‌بینی شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: اجرای دقیق و صحیح همسان‌سازی از نکاتی است که باید با همراهی دولت باشد البته انتظارمان این است که ناترازی کمتر شود البته حضرت آقا هم اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی را باز هم دادند که حدود ۲۰ درصد به صندوق توسعه ملی واریز شود که همین امر بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به دولت در تامین منابع کمک می‌کند.

وی گفت: افزایش حقوق کارمند، کارگر و بازنشسته و اجرای صحیح همسان‌سازی و رتبه‌بندی دغدغه ما است و از آنجا که مجلس مصوب‌کننده لوایح پیشنهادی دولت است، دولت باید منابع این موارد را پیش‌بینی کند.

یوسفی تصریح کرد: با افزایش قیمت بنزین مخالفم، چون نگران افزایش هزینه بر سبد خانوار هستم.

لزوم تقویت بنیه دفاعی

یکی از مواردی که رئیس‌جمهور در زمان تقدیم لایحه بودجه به مجلس مطرح کرد افزایش بودجه بنیه دفاعی کشور بود که با توجه به شرایط حساس منطقه امر بسیار مهمی است.

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره افزایش بودجه بنیه دفاعی کشور در بودجه ۱۴۰۴ گفت: طبیعی است که همه کشور‌های دنیا یکی از اولویت‌های مهمشان تقویت بنیه دفاعی است و جمهوری اسلامی ایران هم چنین برنامه‌ای را دارد.

فداحسین مالکی

وی اظهار کرد: افزایش بودجه بنیه دفاعی کشور به این معنا نیست که ما مشکلات مردم مثل گرانی و تورم را در نظر نگیریم و حتما به این موارد رسیدگی می‌شود. 

نماینده مردم زاهدان در مجلس بیان کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با مقامات ارشد نظامی جلساتی دارد و همه موارد را بررسی می‌کند و آن چیزی که مورد نیاز است حتماً در دستورکار قرار می‌گیرد. 

مالکی افزود: قطعاً تا آنجایی که بودجه دولت کفاف بدهد در جهت تقویت بنیه دفاعی تلاش می‌شود.

سه‌شنبه هفته آینده (۸ آبان) مسعود پزشکیان ر‌ئیس‌جمهور کشورمان بار دیگر در مجلس حضور می‌یابد تا کلیات لایحه بودجه در صحن علنی مطرح شود.

خبرنگار: محمد امیرحسینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۳ آبان ۱۴۰۳
خیلی وضع اقتصاد درست بود بحران جنگ هم اوضاع اقتصادی بدتر کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۰۳ آبان ۱۴۰۳
افغان روستای ویرانی جمع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۳ آبان ۱۴۰۳
من که نفهمیدم چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۳ آبان ۱۴۰۳
افزایش حقوق ظالمانه با 40 درصد تورم بعد افزایش حقوق 20 درصدی به چه دردی می خوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۳ آبان ۱۴۰۳
کلا بودجه برای مردم نیست همون ۴-۵میلیون وابسته به نظام صرفش میکنن و اثرات تورمی واسه مردم ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۳ آبان ۱۴۰۳
افغان برون کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۰۳ آبان ۱۴۰۳
لطفااین اتباع افغان روستای ویرانی جاده شاندیز جمع کنید دیگه خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۳ آبان ۱۴۰۳
چرا حقوق کارگران اینقدر کمه؟! هفت و خورده ای + بیست درصد برای سال آینده؟! آخه این به کجای مخارج کارگرا میرسه؟
United States of America
ناشناس
۰۸:۵۸ ۰۳ آبان ۱۴۰۳
بورس که موتور محرکه ی اقتصاد کشور هست سقوط کرده. روز به روز بر قیمت دلار ، سکه‌ و طلا ، خودرو، زمین و مسکن و...... افزوده میشه . کجا رفتند اون کارناشناسان نابلدی که تا چند ماه پیش معتقد بودند بورس وابستگی مستقیم به دلار و طلا داره ؟!!!!!!!!!
جواب دهند که چرا دلار و طلا و .... افزایشی حرکت می‌کنند ولی بورس درجهت خلاف آنها راه‌ سقوط را پیش گرفته ؟!!!!!!!!!!
آخرین اخبار