رئیس جمهور روسیه در دیدار با همتای چینی خود روابط ۲ کشور را الگویی برای کشور‌های دیگر در جهان نوین دانست.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه در ضمن برگزاری اجلاس سران سازمان «بریکس» در «قازان» روسیه به دیدار «شی جین‌پینگ»، همتای چینی خود رفت. 

به گزارش خبرگزاری «تاس» رئیس جمهور روسیه در این دیدار روابط مسکو و پکن را یک الگو و نمونه برای دنباله‌روی کشور‌های دیگر از آن در جهان نوین دانست. 

پوتین در این دیدار تاکید کرد: «روابط چین و روسیه در ۷۵ سال گذشته به سطح یک تعامل راهبردی و یک شراکت جامع رسیده است. ما می‌توانیم با اطمینان بگوییم که این روابط تبدیل به الگویی برای چگونگی ساخت روابط بین کشور‌ها در جهان مدرن شده است.»

رئیس جمهور روسیه در ادامه تاکید کرد بین مسکو و پکن یک همکاری چند جانبه برابر، سودمند برای ۲ طرف و آزاد از هر گونه شرایط خارجی وجود دارد.

پوتین که اخیرا پیام‌های تبریک متعددی برای شی جینپینگ فرستاد در دیدار با او تاکید کرد: «شخصا به همه دوستان چینی خود و مردم چین سالگرد‌هایی که اخیرا جشن گرفتید شامل هفتاد و پنجمین سالگرد بنیانگذاری جمهوری خلق چین و تاسیس روابط دیپلماتیک بین ۲ کشور را تبریک می‌گویم.»

روسیه و چین در اوایل ماه اکتبر هفتاد و پنجمین سالگرد ایجاد روابط دیپلماتیک بین خود را جشن گرفتند.

رئیس جمهور روسیه همچنین در ادامه این دیدار خاطر نشان کرد: «سفر‌های ۲ جانبه گردشگران و تعاملات ورزشی و آموزشی بین ۲ کشور در حال رشد هستند.

او تاکید کرد: «دیروز به اطراف کرملین رفتم و شاهد چیزی که در ماه‌ها و سال‌های اخیر عادی شده، بودم؛ تعداد زیادی گردشگر چینی درست در قلب روسیه درمسکو و در کرملین.»

پوتین خاطر نشان کرد: «روابط انسانی ما در حال تقویت شدن بوده و رویداد‌های مختلفی در چارچوب تعاملات بین فرهنگی برگزار می‌شوند. در مجموع بیش از ۴۰۰ مورد از این رویداد‌ها از سوی هر ۲ طرف برنامه‌ریزی شده‌اند.»

همچنین شی جین پینگ با ستایش از دوستی عمیق بین دو کشور به پوتین گفت: «جهان دستخوش تغییرات عمیقی است که در یک قرن دیده نشده است، و وضعیت بین‌المللی آشفته و در هم تنیده است».

او گفت که چین و روسیه به طور مستمر هماهنگی راهبردی جامع و همکاری عملی را تعمیق و گسترش داده‌اند. رئیس جمهور چین از انگیزه قوی بین دو کشور برای تعمیق روابط سخن گفت.

شانزدهمین نشست سران بریکس از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر در قازان روسیه برگزار می‌شود.

منبع: فارس

برچسب ها: پوتین ، روسیه ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار