به نوشته یک روزنامه چینی، اقدامات یکجانبه و درازمدت واشنگتن نظم و قوانین تجارت بین‌المللی را تضعیف می‌کند و مانع همکاری بین‌المللی پکن می‌شود.

روزنامه چاینا دیلی گزارش داد چین توانایی‌های بالایی دارد و حق دارد در واکنش به تحریم‌های فزاینده‌ای که آمریکا برای حفظ هژمونی خود به بهانه همکاری چین با روسیه و ایران اعمال می‌کند، اقدامات متقابل انجام دهد. 

در این سرمقاله آمده است: «پر کردن فهرست [تحریم‌ها]به بهانه حفاظت از «امنیت ملی» آخرین گام طرف آمریکایی برای حفظ هژمونی خود است. چین مانند گذشته حق دارد اقدامات لازم را برای حفاظت از حقوق و منافع مشروع شرکت‌های چینی در مواجهه با آزار و اذیت تجاری و اقتصادی و اجبار ایالات متحده انجام دهد.

نویسنده سرمقاله خاطرنشان می‌کند که اقدامات یکجانبه و دراز مدت واشنگتن «نظم و قوانین تجارت بین المللی را تضعیف می‌کند»، مانع همکاری بین المللی پکن می‌شود و ثبات زنجیره‌های تامین جهانی را تهدید می‌کند. 
در این مطلب آمده است: باید توجه داشت که حق چین برای همکاری عادی تجاری و اقتصادی با سایر کشور‌ها از جمله روسیه و ایران که بر اساس اصول برابری و منفعت متقابل انجام می‌شود، نباید تضعیف و در آن مداخله شود. همچنین حقوق و منافع مشروع این کشور نباید توسط آمریکا نقض شود.

همانطور که در این مطلب مشخص شده است، ایالات متحده حق دخالت در نوسازی نیرو‌های مسلح چین را ندارد؛ نیرویی که «تضمین کننده صلح در منطقه و در کل کره زمین» است. 

این نشریه یادآوری می‌کند که ایالات متحده و متحدانش «مداوم چین را در ارتباط با موضوع تایوان و مشکل دریای چین جنوبی تحریک می‌کنند.»

نویسنده سرمقاله یادآور می‌شود: «چه این بحران اوکراین باشد و چه بحران خاورمیانه، چین همیشه موضعی عینی و منصفانه اتخاذ کرده است، فعالانه از صلح حمایت می‌کند، مذاکرات و راه حل‌های سیاسی را ترویج می‌کند. چین آغازگر یا مشارکت کننده این دو بحران نیست، کشور ما هیچ گاه هیزمی بر آتش نریخته و از آنها به نفع خود استفاده نکرده است.»

روز دوشنبه، وزارت بازرگانی ایالات متحده محدودیت‌های صادراتی را بر شش شرکت چینی به دلیل «حمایت از نوسازی ارتش چین» و همچنین به اتهام دخالت در برنامه‌های ایران برای توسعه تسلیحات و هواپیما‌های بدون سرنشین اعمال کرد. در پایان ماه اوت، آمریکا ۴۲ شرکت جمهوری خلق چین را به اتهام نقض تحریم‌های یکجانبه علیه روسیه در لیست سیاه قرار داد. واشنگتن به تدریج فهرست محدودیت‌هایی را گسترش می‌دهد که همانطور که مقامات چینی بار‌ها اشاره کرده اند «با هدف سرکوب و مهار توسعه چین است.»

مترجم: پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار