کارشناس سیاست‌گذاری مسکن گفت: تکمیل سامانه املاک واسکان در حال حاضر چشم انتظار اتصال دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان ثبت احوال است.

یکی از اصلی ترین معضلات در حوزه مسکن در شرایط کنونی افزایش تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه است که این روزها به دلیل عدم توجه به سامانه املاک واسکان بر تعداد آن افزوده می شود اما نباید فراموش کرد که ثبت اطلاعات خانوارها در سامانه املاک واسکان طبق قانون الزامی است و باید تمامی خانوارها در اولین فرصت اقدام به ثبت اطلاعات خود در آن کنند تا شاهد برنامه ریزی بهتر  و دقیق تر برای بازار مسکن باشیم.

با توجه به قانونی که در مجلس شورای اسلامی کشور برای تعیین مالیات برای خانه‌های خالی تعیین شد، سامانه‌ای به نام سامانه املاک و اسکان کشور راه اندازی شد تا مردم بتوانند اطلاعات مربوط به املاک و یا محلی که در آن سکونت دارند را در این سامانه ثبت کنند. سامانه ثبت املاک برای عموم مردم قابل استفاده است و در حال حاضر برای ثبت اطلاعات املاک کل سرپرستان خانوار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صادق زاده کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه یکی از اصلی ترین راهکارها برای کنترل بازار مسکن آن است که خانه های خالی به بازار  مسکن  تزریق شود و این اقدام هم تنها از طریق سامانه املاک و اسکان امکان پذیر است گفت: در شرایط کنونی بسیاری از متقاضیان هنوز اطمینانی به سامانه املاک واسکان ندارند و همین موضوع باعث می شود که تکمیل آن به تاخیر بیافتد.

وی ادامه داد: برای تکمیل سامانه املاک واسکان علاوه بر آنکه باید متقاضیان اطلاعات خود را وارد آن کنند دستگاه های مختلف هم  باید به آن متصل شوند که تا چند ماه پیش بانک مرکزی و وزارت نیرو به این سامانه متصل نشده بودند و همین امر باعث شده بود که این سامانه کامل نشود اما اکنون تنها سامانه سازمان ثبت احوال که تحت نظارت  وزارت کشور است به آن متصل نشده و همین موضوع  یک خلا در تکمیل این سامانه به شمار می رود.

کارشناس سیاست گذاری مسکن اظهار کرد: در حال حاضر سامانه املاک واسکان چشم انتظار  انصال سامانه خانوار است که با تکمیل آن بازار مسکن به ویژه بازار اجاره آرام می شود.

او یادآور شد: افزایش عرضه و تولید مسکن و عرضه خانه های خالی از طریق این سامانه می تواند بازار مسکن را را به سمت رونق هدایت کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار