رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: شعبه ۵۵ دادگاه بین‌المللی تهران در پرونده شهدای مدافع حرم کشور، ۱۸ مقام آمریکایی را از کاخ سفید و وزارت دفاع آمریکا محکوم کرد.

دکتر حسن عبدلیان‌پور در نشست بررسی ابعاد حقوقی حادثه تروریستی شاهچراغ، اعلام کرد: هفته گذشته با کمک و غیرت و اهتمام وکلا و حقوقدانان مرکز وکلای قوه قضاییه، با اخذ وکالت از خانواده‌های شهدای حرم، طرح دعوی شد و ۱۸ مقام ارشد آمریکایی در دادگاه شعبه ۵۵ تهران محکوم شدند.

او افزود: در همه حوادث تروریستی در کشور ایران، دست جنایتکار آمریکا مشهود است و ما حقوقدانان نمی‌توانیم در این زمینه منفعل باشیم.

عبدالهیان پور ادامه داد: داعش رسما هر ۲ حادثه تروریستی شاهچراغ را به عهده گرفت و مقامات آمریکایی نیز اعلام کرده‌اند که این کشور داعش را ایجاد کرده است.

او اضافه کرد: این امر نشان دهنده مسئولیت آمریکا است و تکلیف را برای محاکم قضایی ما روشن کرده تا پس از تقدیم دادخواست، حکم صادر شود.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه اعلام کرد: امروز از خانواده شهدای شاهچراغ (ع) و جانبازان این حادثه تروریستی اخذ وکالت می‌کنیم تا در نزدیک‌ترین زمان که هفته آینده است دادخواست آن علیه آمریکایی‌های دخیل، انجام شود.

او افزود:چندین و چند دادخواست علیه آمریکا درباره حوادث تروریستی علیه ملت ایران تدوین و تقدیم شده است.

عبدلیان پور گفت: با توجه به نقش آمریکا در اطلاع رژیم از عملیات کربلای چهار و شهادت غواصان ایران با دست‌های بسته، این پرونده نیز با اخذ وکالت از خانواده شهدا، در مرکز وکلا پیگیری و دادخواست آن تقدیم شده است.

او با اشاره به نقش وکلای فارس در پیگیری این پرونده‌ها، یادآور شد: یکی از وکلای این استان وکلات ۱۰۰ خانوار ۱۰شهید را به عهده دارد که مایه افتخار است.

عبدلیان پور اظهار کرد: وکلا تکلیف شرعی، قانونی و انسانی دارند تا این مسائل را دنبال کنند.

او یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در بیانات شان درباره حوادث تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) بر پیگیری حقوقی و رسانه‌ای این حوادث تاکید کردند و علاوه بر اقدام قضایی، بعد رسانه‌ای آن نیز مورد توجه مرکز وکلای کشور قرار گرفته است.

او با بیان اینکه، مرکز وکلای قوه قضائیه ۱۰۰ هزار عضو دارد، رئیس قوه قضاییه د ر این موارد به طور ویژه مجموعه این مرکز را پشتیبانی می‌کند.

رئیس کل دادگستری فارس در ادامه این نشست با اشاره به جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه، گفت: این اقدامات با هیچ کنوانسیون حقوقی و حقوق بشر و حتی انسانیت سازگاری ندارد.

حجت‌الاسلام سید صدرالله رجایی نسب افزود: اگر ما در برابر این جنایت‌ها ساکت بنشینیم، اتفاقاتی بدتر را شاهد خواهیم بود.

او ادامه داد: در حرم مطهر شاهچراغ (ع)، مردم مظلوم و بیگناه به شهادت رسیدند و اگر حقوقدانان و وکلا در برابر آن منفعلانه عمل کنند تبعات بدی دارد.
رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به برخی جنایات آمریکا پس از انقلاب اسلامی در ایران، گفت: ما حرف‌های بسیاری برای گفتن در محاکم قضایی داریم و باید پیاپی شاهد اقدام وکلا و صدور دادخواست و حکم باشیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار