مدیرعامل صندوق پنبه گفت: بنابر آمار از ابتدای سال ۳۶ هزارتن پنبه وارد کشور شده و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۱۰۰ هزارتن پنبه وارد کشور شود.

محمدحسین کاویانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برداشت پنبه از ۱۰ شهریور در استان گلستان آغاز شد و در ابتدای برداشت، هرکیلو وش کشاورزان ۴۳ هزارتومان، تخم پنبه ۳۳ هزارتومان و پنبه تصفیه شده ۱۰۰ هزارتومان از کشاورزان خریداری شد و اخیرا استان‌های خراسان و اردیبل شروع به برداشت کردند، اما هنوز وش تولیدی در حدی نیست که کارخانجات شروع به کار کنند.

او با بیان اینکه بازار پنبه پررونق نیست، افزود: با توجه به  عدم حمایت وزارت جهاد از تخم‌پنبه و خرید توسط واحدهای دامداری، بازار رونقی ندارد، درحالیکه قبل از دیگر دانه‌های روغنی، روغن پنبه دانه روغن مورد نیاز کشور را تامین می‌کرد، اما در شرایط کنونی بدلیل عدم حمایت ۱۶ تا ۱۷ درصد روغن پنبه دانه به هدر می‌رود و به عنوان کنجاله برای خوراک دام استفاده می‌شود.

امسال تولید پنبه به ۶۰ هزارتن می‌رسد

 کاویانی ادامه داد: اکنون هرکیلو تخم‌پنبه را در استان گلستان با نرخ ۲۶ هزارتومان خریداری می‌کنند و با افزایش حجم بیشتر طی روز‌های آتی امکان کاهش مجدد قیمت پنبه دانه وجود دارد که در نهایت این امر منجر به افزایش قیمت تمام شده پنبه و عدم استقبال صنعت نساجی می‌شود.

 مدیرعامل صندوق پنبه افزود: با کاهش قیمت پنبه دانه، کارخانجات ناگزیرند قیمت وش را کاهش دهند و اگر قیمت تخم پنبه کاهش یابد، کارخانجات پنبه پاک‌کنی ممکن است از خرید وش کشاورزان اجتناب کنند و دولت ناگزیر به خرید تضمینی شود.

به گفته کاویانی، امسال برآورد می‌شود که تولید پنبه محلوج به ۵۵ تا ۶۰ هزارتن پنبه محلوج برسد که با احتساب نیاز صنعت نساجی باید پنبه بیشتری وارد شود.

مدیرعامل صندوق پنبه درباره آخرین وضعیت واردات پنبه افزود: براساس آمار در ۶ ماهه امسال ۳۶ هزارتن پنبه وارد شده و تا پایان سال ۱۰۰ هزارتن دیگر پنبه باید وارد شود چراکه بدلیل نخ‌های فراوان خارجی موجود در بازار، صنعت نساجی رغبت کمتری  به خرید تولید داخل دارد که با استمرار این شرایط ظرف چند سال آتی همین میزان سطح زیرکشت از بین می‌رود.

امکان تامین ۱۷ درصد روغن از پنبه دانه وجود دارد

او با اشاره به راهکار خودکفایی واردات پنبه در برنامه هفتم گفت: با استمرار تخصیص ارز نیما به صنعت نساجی امکان رسیدن به خودکفایی وجود ندارد چراکه در شرایطی که ۹۰ درصد روغن مورد نیاز از تولید داخل تامین می‌شود، نباید تخم‌پنبه نادیده گرفته شود و با استمرار بی‌توجهی به تولید پنبه به عنوان یکی از محصولات استراتژیک، امکان خودکفایی وجود ندارد.

کاویانی با بیان اینکه مصرف تخم‌پنبه به عنوان خوراک دام و طیور مصداق بارز بی‌توجهی به تولید داخل است، افزود: وقتی پنبه دانه به عنوان خوراک دام و طیور استفاده می‌شود، اعلام نشدن قیمت تضمینی برای پنبه دانه همانند دیگر دانه‌های روغنی به معنای بی‌توجهی به تولید داخل است و با استمرار این روند امیدی به توسعه زراعت پنبه وجود ندارد.

مدیرعامل صندوق پنبه افزود: در سنوات گذشته ۱۸۰ هزارهکتار پنبه کاری در گلستان کشت می‌شد که اکنون به دلیل عدم سیاست‌های حمایتی به ۱۰ هزارهکتار رسیده است، براین اساس تنها راه توسعه کشت پنبه و رسیدن به خودکفایی حمایت از کشت پنبه و پنبه دانه به عنوان یکی از دانه‌های روغنی و عدم تخصیص ارز نیما به واردات است تا با داشتن صرفه اقتصادی محصول، کشاورزان به سراغ کشت دیگر محصولات نروند.

کاویانی با بیان اینکه قیمت تضمینی ۳۷ هزارتومان امسال و ۴۴ هزارتومان سال آینده  برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد، گفت: بنابر تجربه سنوات گذشته، سال‌هایی که قیمت پنبه ۳ برابر گندم است، سطح زیرکشت افزایش یافته است، اما برای سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ قیمت پنبه ۲ برابر گندم است که بدلیل هزینه بالای سم، کود و کارگری برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد. همچنین در اختیار گذاشتن ماشین‌آلات برداشت، هزینه تمام شده را کاهش می‌دهد، از این رو انتظار می‌رود همانند دیگر کشور‌ها ماشین آلات برداشت توسعه یابد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار