انگور خراسان شمالی ظرفیت مهم و ارزنده برای صادرات و رونق تولید در بخش کشاورزی است و تاک‌داران استان تلاش دارند تا بازار عرضه این محصول را در کشورهای مختلف گسترش دهند.

پرورش انگور از قدیم در خراسان شمالی معمول بوده و تاک‌داران به مدد سازگاری ارقام مختلف با اقلیم منطقه در تلاش هستند تا بازار فروش این محصول را در خارج از کشور گسترش دهند.

گواه قدمت تاک‌داری در خراسان شمالی تصاویر و آثار از تاکستان ها بر دیوار غارهای روستای هنامه شیروان و سنگ نوشته های سمنگان است.

مسئولان سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی اعلام کرده اند که امسال ۱۴۰ هزار تن انگور از تاکستان های استان برداشت می شود.

خراسان شمالی از شرایط جغرافیایی و اقلیمی مناسب برای ایجاد و توسعه تاکستان برخوردار است، این استان یکی از مناطق مهم پرورش انگور محسوب می شود و به لحاظ سطح زیر کشت انگور دیم رتبه نخست و  انگور آبی رتبه سوم ایران را دارد.

۳۰ نوع محصول در خراسان شمالی تولید می‌شود که ۱۰ محصول عمده از جمله انگور سطح بیشتری را به خود اختصاص داده به طوری که ۲۹ درصد باغ‌ها و ۶۰ درصد تولیدات باغی استان مربوط به انگور است.

در این میان بازارشناسی و بازاریابی به ویژه در خارج از کشور، فرصت مناسب برای رونق تاک‌داری در این استان محسوب می‌شود.

۴۴ هزار تن محصول انگور درجه یک در این استان قابلیت صادرات دارد که امسال تاکنون چهار هزار تن از آن صادر شده است.

صادرات انگور از گمرک سایر استان ها

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این باره، روسیه را از کشورهای هدف  صادرات محصولات کشاورزی به ویژه انگور کلاهداری عنوان کرد و گفت: محصولات صادراتی استان از سایر گمرک و مرزهای کشور صادر می‌شود، انگور خراسان شمالی بیشتر از مرزهای لطف آباد و آستار به روسیه صادر می‌شود.

محمد هندآبادی اظهار کرد: کشورهای مختلف برای ورود محصولات کشاورزی گواهی سلامت محصول مطالبه می کنند که باید ۲۵۰ عنوان آزمایش بر روی آن انجام شود که با توجه به اینکه آزمایش ها در این استان قابل انجام نیست، این نمونه ها به مشهد و یا سایر شهرستان ها ارسال و آزمایش ها در خارج استان انجام می شود.

وی افزود: کشور روسیه برای قبول گواهی سلامت، انجام ۲۵۰ عنوان آزمایش را خواسته که با هماهنگی‌های انجام شده این آزمایش‌ها در تهران انجام می‌شود.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مهمترین بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی این استان شامل عراق، پاکستان و روسیه است.

بسته‌بندی غیراصولی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ شمالی نیز با تاکید بر اینکه صادرات انگور ظرفیت بزرگ برای رونق اقتصادی استان است گفت: نبود برندسازی و بسته‌بندی مناسب و بالا بودن تعرفه‌های گمرکی از موانع صادرات  این محصول است.

صفدر صفدری اظهار کرد: بیش از ۱۶ هزار تاک‌دار در استان فعالیت دارند و پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۴ هزار تُن انگور تولیدی این باغداران صادر شود.

وی افزود: از مجموع انگور تولیدی این استان ۵۰ هزار تن درجه یک است که برای تازه خوری، تبدیل به کشمش و صادرات می تواند مورد استفاده قرار گیرد، ۸۱ هزار تن انگور استان نیز درجه ۲ است که برای تازه خوری، کشمش مورد استفاده قرار می گیرد و هشت هزار و ۶۰۰ تن نیز درجه سه و چهار است که تبدیل به کنسانتره، سرکه و شیره انگور خواهد شد.

صفدری با بیان اینکه ۴۴ هزار تن انگور درجه یک استان قابلیت  صادرات دارد گفت: در این راستا باید برنامه ریزی های لازم انجام شود که برند سازی و بسته بندی مناسب از جمله آن است.

وی تعداد سردخانه های میوه دراستان را ۱۰ واحد دانست و تصریح کرد: ظرفیت این واحد ها سالانه بیش از ۵۲ هزار تن محصول است که اکنون به عنوان باراندار انگور نیز برای صادرات استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۶ هزار و ۶۰۰ تن انگور و ۳۵۰ تن برگ شور از این استان به سایر کشورها صادر شد افزود: چهار هزار تن انگور استان از ابتدای مهرماه سالجاری تاکنون به کشورهای عراق، پاکستان و روسیه صادر شده است.

وی افزود: پیش بینی می شود صادرات انگور استان در سال  جدید به ۶ هزار تن برسد و اکنون روزانه بیش از ۲۰۰ تن انگور کلاهداری از تاکستان های این استان برداشت و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

 صادرات انگور خراسان شمالی به عراق

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این باره، روسیه را از کشورهای هدف صادرات محصولات کشاورزی بویژه انگور کلاهداری عنوان کرد و گفت: محصولات صادراتی استان از سایر گمرک و مرزهای کشور صادر می‌شود، انگور این خطه نیز بیشتر از مرز آستارا به مقصد کشور روسیه صادر می‌شود.

محمد هندآبادی اظهار کرد: کشورهای مختلف برای ورود محصولات کشاورزی گواهی سلامت محصول مطالبه می کنند که باید ۲۵۰ عنوان آزمایش از لحاظ بیماری، آفات و باقیمانده کود و سم بر روی آن انجام شود که با توجه به اینکه آزمایش ها در این استان قابل انجام نیست، این نمونه ها توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی به مشهد یا تهران ارسال می شود.

هندآبادی افزود: برای صدور گواهی سلامت محصول به مقصد کشور روسیه، انجام ۲۵۰ عنوان توسط آزمایشگاه بررسی می شود که انجام آن فقط در آزمایشگاه تهران صورت می گیرد.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مهمترین بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی این استان شامل عراق، پاکستان و روسیه است.

 ارقام عمده انگور استان شامل کلاهداری، کشمشی، عسکری، لعل، انگور سیاه و پیکامی است و ۱۶ هزارو ۸۰۰ بهره بردار در زمینه تولید انگور فعال هستند.

از مجموع ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان ۱۴۸ هزار و ۶۶۹ هکتار اراضی زراعی و باغی آبی و ۱۲۷ هزار و ۱۱۱ هکتار اراضی زراعی و باغی دیم است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.