مدیر پایگاه فرهنگی جندی‌شاپور و ایوان‌کرخه گفت: یکی از کشاورزان منطقه جندی‌شاپور دزفول هنگام شخم زدن زمین کشاورزی، به یکی از تپه‌های تاریخی آسیب زده است که به‌طور قطع با این کشاورز برخورد قانونی می‌شود.

یعقوب زلقی مدیر پایگاه فرهنگی جندی‌شاپور و ایوان‌کرخه با بیان اینکه بحث تخریب تپه تاریخی جندی شاپوردر شورای تامین شهرستان دزفول نیز در حال پیگیری است، اظهارکرد: اگرچه تخلف صورت گرفته ولی انتشار اخباری مبنی بر تسطیح ۲ هکتار از تپه‌های باستانی منطقه جندی‌شاپور توسط یک کشاورز در فضای مجازی صحت ندارد.

وی افزود: این کشاورز ۲ هکتار زمین کشاورزی در این منطقه دارد که یک تپه تاریخی کوچک در محدوده آن واقع شده و کشاورز هنگام شخم زدن، گوشه‌ای از تپه را نیز همراه زمین شخم زده است.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی جندی‌شاپور و ایوان کرخه عنوان کرد: این پایگاه با هر تعرض سهوی یا عمدی به آثار تاریخی برخورد قانونی و قاطع می‌کند.

وی با بیان اینکه منطقه جندی‌شاپور ۸۰۰ هکتار زمین دارد که تپه‌های باستانی در این منطقه پراکنده‌اند، ادامه داد: این زمین‌های کشاورزی که در بین آنها تپه‌های تاریخی وجود دارد، باید از جهاد کشاورزی به میراث‌فرهنگی واگذار شوند تا برنامه‌ریزی بهتری برای حفاظت و حراست از آنها صورت گیرد.

زلقی به وجود اختلافاتی بین میراث فرهنگی و کشاورزان اشاره کرد و گفت: تلاش شده با رفع اختلافات، شرایط بهتر شود ولی چنین اقداماتی گویای این است که این مشکلات همچنان وجود دارد و شکوه ایران باستان فدا می‌شود.
وی افزود: آثار برجامانده شهر قدیمی جندی‌شاپور در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ به شماره ۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید که تعیین محدوده دقیق و واقعی عرصه و حریم نیاز به تحقیقات دقیق توسط هیأت‌های کارشناسی دارد.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی جندی‌شاپور و ایوان کرخه تصریح کرد: این شهر، یکی از مهم‌ترین شهر‌های دوره ساسانی بوده که توسط شاپور اول ایجاد شده است؛ جندی‌شاپور از همان بدو تاسیس به‌تدریج به‌صورت یکی از مراکز علمی و پزشکی جهان آن روز درآمد و بنا به گفته تاریخ‌نویسان، شاپور دستور داده بود تعداد زیادی از کتاب‌های طب یونانی را به زبان پهلوی ترجمه و در آنجا نگهداری کنند؛ همچنین خسرو انوشیروان در این شهر بیمارستان بزرگی ساخت و بر توسعه دانشکده پزشکی آن افزود.

نخستین دانشگاه جهان (ثبت در حافظه میراث‌جهانی یونسکو از منظر فرهنگی تولید علم و دانش در ۱۳ آبان ۱۳۹۷) به دستور شاپور اول ساسانی، حدود یکهزار و ۸۰۰ سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده است، تاسیس شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.