رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری نهاوند گفت: ریزش تپهتپه تاریخی گیان با بیش از ۶ هزار سال قدمت روی تپه ای دیگر مشکلی به وجود نیاورد.

ریزش تپه‌های باستانی روی تپه ای دیگر طبیعی استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محسن جانجان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند گفت: ریزش تپه روی تپه امری طبیعی است و برای تپه تاریخی گیان با بیش از ۶ هزار سال قدمت این اتفاق افتاد و مشکلی هم پیش نیامده است.

او افزود: متاسفانه عده‌ای غیر کارشناسی شده صحبت می‌کنند و فرق بنا با تپه باستانی را نمی‌دانند، زیرا تپه‌های باستانی هزاران سال است به این روش و بدون دخالت انسان ادامه حیات داده اند حوادثی مانند سیل، زلزله، باران، برف، باد و حتی آتش سوزی بر روی آن‌ها اتفاق افتاده است و دوباره به همان شکل اولیه خود یعنی تپه بودن باز می‌گردند.

رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری نهاوند گفت: تپه‌های موجود در شهرستان نهاوند مانند نوشیجان بنا نیستند که آن‌ها را مسقف کرد بلکه حالتی شبیه به لایه‌های کیک دارند که براثر نزولات جوی گاهاً دچار ریزش می‌شوند و این ریزش‌ها مجدداً روی یک‌لایه دیگر می‌افتد که هیچ خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

او بیان کرد: هم اکنون ایجاد پوشش سقفی از لحاظ علمی و جهانی و بین المللی کار قابل‌قبول نیست چراکه موجب مخدوش شدن دید و منظر این تپه می‌شود و  با توجه به اینکه این تپه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده هرگونه تغییر در آن خلاف قانون است.

جانجان گفت: آنچه برای میراث مهم است جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در حریم این جور تپه‌ها می‌باشد که باید توسط دهیاری و شهرداری‌ها از آن‌ها جلوگیری شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.