زنگ گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل همزمان با سراسر کشور با حضور استاندار آذربایجان شرقی در هنرستان دخترانه اکبریه تبریز نواخته شد.

استاندار  آذربایجان شرقی در مراسم نواخته شدن زنگ پدافند غیرعامل با بیان اینکه تشکیل کمیته دانش‌آموزی پدافند غیرعامل گام مهمی برای اتخاد تدابیر لازم است گفت: وظیفه ما مسئولان ایجاد امنیت روحی و روانی شما دانش‌آموزان است تا با آرامش به فعالیت‌های آموزشی خود ادامه دهید چرا که شما آینده سازان کشور و تضمین کننده آینده هستید.

 سرمست افزود: پدافندعامل تنها به معنای حمله نظامی نیست و مجموعه واکنش‌ها و دفاعیات در برابر تهدید‌های غیرنظامی با گستره‌ای متعدد شامل تهدید علیه امنیت روحی و روانی و جامعه اعم از اینکه تاسیسات ما تهدید یا خطرات جانی برای شهروندان ایجاد شود، تهدید زیستی و بحران زیست محیطی به وجود بیاید یا هر تهدیدی که آرامش روح و روان و جسم شهروندان ما را به خطر بیندازد هم است.

وی با اشاره به کاردکر‌های پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی مانند تامین آب در شرایط آلوده شدن منابع آب به سموم که سبب ایجاد مسمومیت برای شهروندان می‌شود، تامین سلامت و بهداشت، استمرار خدمات ضروری دستگاه‌های امدادی، حفاظت از تاسیسات و تجهیزات به هنگام اختلال در ارتباطات مخابراتی و حفاظت در برابر این اختلال‌ها جزوی از تدابیر لازم در پدافند غیر عامل به شمار می‌آید.

استاندار آذربایجان شرقی مقابله با هک شدن و تداوم شبکه‌های اطلاع‌رسانی، حفاظت از جان مردم، حفاطت از آرامش روانی به هنگام تهدید بنگاه‌های خبررسانی و بزرگ نمایی شایعه‌ها را نیازمند مقابله در قالب پدافند غیرعامل دانست.

سعادتی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: به نظر می‌رسد جایگاه پدافند غیرعامل آن گونه که باید بین آحاد جامعه و خانواده‌ها تبیین نشده است. از نصب یک قاب عکس ساده در منزل گرفته تا پیش‌بینی و آمادگی در مقابل حوادث طبیعی و غیرطبیعی برای به حداقل رساندن آسیب‌ها و خطرات همگی جزو پدافند غیر عامل به شمار می‌آیند.

وی افزود:تحلیل مخاطرات مدرسه را به دانش‌آموزان بسپاریم و این جزو وظایف کمیته پدافند غیر عامل مدرسه است که با ریاست رئیس شورای دانش‌آموزی مدرسه و با هدف بررسی نقاط قوت و ضعف مدرسه تشکیل می‌شود.

سعادتی با برشماری برخی اقدامات صورت گرفته هم راستا در پدافند غیر عامل برگزاری دوره تربیت مربی پدافند غیرعامل به ویژه سایبری و زیستی، آموزش خانواده، تشکیل کمیته تحقیق و پژوهش برای تولید محتوا، برگزاری دوره‌های آموزشی برای ۲۸ هزار نفر از معلمان و تشکیل ۱۱۰۰ کمیته پدافند دانش‌آموزی در مدارس استان را که دانش‌آموزان در آن عضو هستند از آن جمله عنوان کرد و ادامه داد: دانش‌آموزان عضو در این کمیته‌ها پیشنهاد‌های کاربردی برای به حداقل رساندن آسیب‌ها ارائه دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.