استاندار آذربایجان شرقی در مراسم نواخته شدن زنگ پدافند غیرعامل با بیان اینکه تشکیل کمیته دانشآموزی پدافند غیرعامل گام مهمی برای اتخاد تدابیر لازم است گفت: وظیفه ما مسئولان ایجاد امنیت روحی و روانی شما دانشآموزان است تا با آرامش به فعالیتهای آموزشی خود ادامه دهید چرا که شما آینده سازان کشور و تضمین کننده آینده هستید.
سرمست افزود: پدافندعامل تنها به معنای حمله نظامی نیست و مجموعه واکنشها و دفاعیات در برابر تهدیدهای غیرنظامی با گسترهای متعدد شامل تهدید علیه امنیت روحی و روانی و جامعه اعم از اینکه تاسیسات ما تهدید یا خطرات جانی برای شهروندان ایجاد شود، تهدید زیستی و بحران زیست محیطی به وجود بیاید یا هر تهدیدی که آرامش روح و روان و جسم شهروندان ما را به خطر بیندازد هم است.
وی با اشاره به کاردکرهای پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: حفاظت از زیرساختهای حیاتی مانند تامین آب در شرایط آلوده شدن منابع آب به سموم که سبب ایجاد مسمومیت برای شهروندان میشود، تامین سلامت و بهداشت، استمرار خدمات ضروری دستگاههای امدادی، حفاظت از تاسیسات و تجهیزات به هنگام اختلال در ارتباطات مخابراتی و حفاظت در برابر این اختلالها جزوی از تدابیر لازم در پدافند غیر عامل به شمار میآید.
استاندار آذربایجان شرقی مقابله با هک شدن و تداوم شبکههای اطلاعرسانی، حفاظت از جان مردم، حفاطت از آرامش روانی به هنگام تهدید بنگاههای خبررسانی و بزرگ نمایی شایعهها را نیازمند مقابله در قالب پدافند غیرعامل دانست.
سعادتی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: به نظر میرسد جایگاه پدافند غیرعامل آن گونه که باید بین آحاد جامعه و خانوادهها تبیین نشده است. از نصب یک قاب عکس ساده در منزل گرفته تا پیشبینی و آمادگی در مقابل حوادث طبیعی و غیرطبیعی برای به حداقل رساندن آسیبها و خطرات همگی جزو پدافند غیر عامل به شمار میآیند.
وی افزود:تحلیل مخاطرات مدرسه را به دانشآموزان بسپاریم و این جزو وظایف کمیته پدافند غیر عامل مدرسه است که با ریاست رئیس شورای دانشآموزی مدرسه و با هدف بررسی نقاط قوت و ضعف مدرسه تشکیل میشود.
سعادتی با برشماری برخی اقدامات صورت گرفته هم راستا در پدافند غیر عامل برگزاری دوره تربیت مربی پدافند غیرعامل به ویژه سایبری و زیستی، آموزش خانواده، تشکیل کمیته تحقیق و پژوهش برای تولید محتوا، برگزاری دورههای آموزشی برای ۲۸ هزار نفر از معلمان و تشکیل ۱۱۰۰ کمیته پدافند دانشآموزی در مدارس استان را که دانشآموزان در آن عضو هستند از آن جمله عنوان کرد و ادامه داد: دانشآموزان عضو در این کمیتهها پیشنهادهای کاربردی برای به حداقل رساندن آسیبها ارائه دهند.