رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: نرخ خودکشی در کشور ، تقریبا ۹ در هر ۱۰۰ هزار نفر است در حالی‌که در استان این نرخ عددی بین ۶.۵ تا هفت را نشان می‌دهد.

 دکتر فریدون عبدالملکی روز شنبه در جلسه کارگروه فرهنگ سلامت اظهار کرد: تغییرات فرهنگی برای رشد ارزش‌های جامعه و کاهش ضد ارزش‌ها می‌تواند بر سلامت جامعه تاثیر مثبتی بگذراد.

وی با اشاره به اینکه اظهار نظر در رابطه ارزیابی یک موضوع، نیازمند یک معیار واحد مقایسه‌ای است، گفت: اگر آمار خودکشی در جهان را مورد بررسی قرار دهیم، بالاترین آمار مربوط به کشور اسکاندیناوی، کره جنونی و ژاپن با نرخ خودکشی ۳۲ در ۱۰۰هزار است که بعد از آن آمریکا در رده ۲۶ در ۱۰۰ هزار قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه فرهنگ جامعه از رفتار نشات می‌گیرد، گفت: بعضی رفتار‌های آسیب زا و ضد ارزش در جامعه به غلط مورد تایید قرار می‌گیرند و موجب ایجاد یک فرهنگ نادرست می‌شوند و این فرهنگ نادرست ادامه دار می‌شود و جوامع را دچار آسیب خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کاهش فرهنگ‌های غلط نیازمند تدوین تمهیدات اندیشمندانه است، افزود: همکاری نهاد‌های مختلف در پیشروی این هدف بسیار مهم است که نیازمند زمان، برنامه‌های راهبردی و همچنین شناسایی رفتار‌های آسیب‌زا و ارزشمند می‌باشد که بسیار مهم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: پیشنهاد می‌شود که در هر مجموعه، چه در خانواده، اداره یا مدرسه، باید‌ها و نباید‌ها شناسایی و برای رفتار‌های مثبت (بایدها) تشویق و برای رفتار‌های منفی (نبایدها) هزینه‌هایی تعیین شود تا افراد به عواقب رفتار‌های نادرست پی ببرند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه رفتار‌ها در طول زمان، به فرهنگ تبدیل می‌شوند، بیان کرد: اگر مردم ارزش‌ها را بشناسند و به امتیازات آن پی ببرند، این فرهنگ ادامه خواهد همچنین با تشویق و آموزش نسل‌های جدید، می‌توان فرهنگ استفاده از آن را در جامعه نهادینه کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان بر این باور است که ایجاد فرهنگ و تمدن نیازمند تلاش جمعی و ارزش‌گذاری در هر مجموعه است و این امر به تدریج به کاهش ضد ارزش‌ها و تقویت ارزش‌ها منجر خواهد شد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه ارتقا فرهنگ سلامت یک موضوع حیاتی برای جامعه است، تاکید کرد:فرهنگ مجموعه‌ای ارزش‌ها و ضد ارزش هاست و هدف ما برای ایجاد یک فرهنگ صحیح، تغییر فرهنگ به سمت کاهش رفتار‌های آسیب زا و ترویج رفتار‌های مثبت است که نیازمند برنامه مستمر و همکاری نهاد‌های مختلف است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.