فرماندار چهابرج گفت: روزانه ۵۰ کیلو آرتیما از استخر‌های خاکی مجتمع فسندوز در این شهرستان برداشت می شود.

فرماندار شهرستان چهار برج در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰۰ هکتار از این مجتمع ۲ هزار هکتاری با کمک سرمایه گذاران بخش خصوصی فعال شده است و روزانه از استخر‌های خاکی آن ۵۰ کیلو آرتیما برداشت می شود.

قادر حبیبی با بیان اینکه مجتمع فسندوز در سال ۱۳۷۴ با هدف پرورش ماهیان گرمابی راه اندازی شده بود تصریح کرد: به دلیل خشکسالی و‌ کاهش آب رودخانه زرینه رود عملا امکان پرورش ماهی وجود نداشت و این مجتمع ۲۸ سال راکد ماند.

وی ایده تبدیل پرورش ماهیان گرم آبی به آرتیما در استخر‌های خاکی را با توجه به کمبود و شوری آب را یک تصمیم منطقی بیان کرد و‌ گفت: در حال حاضر در ۱۰۰ هکتار از این استخر‌ها آرتیما پرورش داده می شود.

از سرمایه گذاران در تولید آرتمیا حمایت می شود

فرماندار شهرستان چهار برج از تکمیل زیر ساخت‌ها همچون آب، برق و‌ گاز خبر داد و‌ افزود: آماده استقبال از سرمایه گذاران در این طرح مهم اقتصادی هستیم 

حبیبی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلو سیست آرتیما نزدیک به ۱۰۰ دلار است گفت: با فعال شدن کل استخر‌های این مجتمع سالانه ۲ هزار تن آرتیمیا از این مجتمع برداشت می شود که هم نیاز کشور را تامین می کند هم به کشور‌های هدف صادر خواهد شد.

وی طولانی بودن مدت زمان صدور مجوز را از مهمترین مشکل سرمایه گذاران عنوان و اضافه کرد: امیدواریم با کاهش زمان صدور مجوز‌ها در راه اندازی این مجتمع تسریع شود 

فرماندار شهرستان چهار برج از اشتغال ۲ هزار نفر در صورت فعال شدن مجتمع فسندوز خبر داد و‌ گفت: در هر هکتار یک نفر مشغول بکار خواهد شد.

دشت فسندوز در جنوب دریاچه ارومیه و در جوار مدخل زرینه رود به دریاچه واقع شده‌است.

آرتمیا موجود کوچکی است که به عنوان غذای زنده در تغذیه آغازین میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد وسیعی دارد و چهار گروه آبزیان در مراحل اول رشد وابسته به این موجود پرانرژی و مقوی هستند.

آرتمیا اورمیانا در شوری حداکثر ۲۲۰ گرم در لیتر می‌تواند زیست کند ولی اکنون وضعیت شوری دریاچه ارومیه به دلیل عبور از فصل گرما و کاهش بارندگی بیشتر از این میزان بوده است و امکان حیات برای این گونه جانوری مشکل شده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.