در همایش روانشناسی اسلامی و افق‌های پیش رو از آیت الله غروی به عنوان چهره اثرگذار روانشناسی اسلامی تجلیل شد.

همایش روانشناسی اسلامی و افق‌های پیش رو با حضور دانشجویان، طلاب و پژوهشگران این عرصه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد؛ مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در این همایش گفت: حوزه علمیه قم به طور ویژه و نهادی وارد فعالسازی علوم اسلامی در قلمرو علوم انسانی شده اند.

آیت الله اعرافی به گسترش رشته‌های تخصصی در دروس حوزه علمیه پرداخت و گفت: حوزه‌های علمیه بعد از انقلاب در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف و در رشته‌های گوناگون، به تناسب نیاز‌های معاصر پیشرفت‌های چشمگیری کسب کرده است.

وی افزود: ما شاهد توسعه مرز‌های علوم کهن خود از جمله فقه، کلام، اصول، تفسیر و... هستیم و حوزه افاق جدیدی را بروی علوم انسانی گشوده است.

آیت الله اعرافی در ادامه به جایگاه انجمن‌های علمی در توسعه علوم و خصوصاً جایگاه انجمن علمی روانشناسی اسلامی پرداخت و گفت: انجمن علمی روانشناسی اسلامی باید خود را در جایگاه راهبری و پشتیبانی این علم تعریف کند و با جمع آوری و تسهیل عرضه محصولات علمی، به محافل و پژوهشگران این عرصه جهت دهی کند.

وی اتخاذ رویکرد فعال و انتقادی را درست‌ترین شیوه مواجهه با علوم انسانی غربی عنوان کرد و گفت: نباید بکلی روانشناسی را نفی کنیم و سوی دیگر نباید در مقابل آن منفعل باشیم، بلکه باید رویکردی فعال و انتقادی پیش گرفته تا بتوانیم مرز‌های روانشناسی اسلامی را رشد دهیم.

آیت الله غروی مدیر گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این همایش به تفاوت‌های روانشناسی در کشور‌های غربی و روانشناسی اسلامی پرداخت و گفت: روانشناسی غربی انسان را موجودی مادی می‌بیند که روح و روان او را فعل و انفعالات مادی ساخته و ارزش‌های اجتماعی برخاسته از اخلاق در آن معنایی ندارد، در صورتی که علم روانشناسی اسلامی معتقد به روح و فراماده است و به طور مشخص به این بعد از انسان تمرکز ویژه‌ای دارد. 

حجت الاسلام هادی رئیس انجمن روانشناسی اسلامی نیز به تاسیس انجمن علمی روانشناسی اسلامی در دو دهه پیش پرداخت و گفت: در ۲۰ سال گذشته به واسطه انجمن علمی روانشناسی پیشرفت‌های چشمگیری در این حوزه اتفاق افتاده و قم با وجود ظرفیت‌های گسترده علمی و پژوهشی می‌تواند به عنوان پایتخت روانشناسی اسلامی شناخته شود. 

گفتنی است در این مراسم از آیت الله غروی به عنوان چهره اثرگذار روانشناسی اسلامی تجلیل و همچنین از سند راهبردی انجمن روانشناسی اسلامی به عنوان نقشه راه این انجمن رونمایی شد.

تجلیل از چهره اثرگذار روانشناسی اسلامی در قم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار