رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان گفت: استان لرستان از نظر میزان مهاجرت، مهاجرفرست‌ترین استان در کشور به شمار می‌رود.

سمانه حسن پور روز شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی استان که در استانداری لرستان برگزار شد، گفت: رقم خالص مهاجرت استان بالای ۶ هزار نفر در سال است که نشان می‌دهد لرستان مهاجرفرست‌ترین استان کشور است.

وی با اشاره به اینکه رتبه استانی لرستان در نرخ بیکاری ۶ است، افزود: نرخ بیکاری فصلی است و آخرین آمار فصل تابستان است که این نرخ در کشور ۷ و نیم و در استان لرستان ۱۰ و نیم است.

حسن پور افزود: لرستان سابقه طولانی در بیکاری دارد، به گونه‌ای که همواره رتبه یک تا سه کشور را داشته است که در واقع این نشان می‌دهد دچار رکود تورمی هستیم و باید تمرکز را روی فعالیت‌های اقتصادی بگذاریم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی لرستان بیان کرد: پارسال در نرخ تورم خوشبختانه روند نزولی مان شروع شد و حدود ۲ دهم تورم استان از کشور کمتر است و از این نظر لرستان رتبه ۱۳ را دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی این نرخ نزولی شد، تابع نوسانات کشور نیستیم و یک روند رشد ثابتی را طی می‌کنیم.

حسن پور با بیان اینکه عمده مسایل ما هم راستا نبودن تخصیص منابع آبی با نیاز‌های استان است، گفت: مطالعات نیاز آبی کشور انجام شده است، حداقل برای اجرای طرح‌های نیمه تمام موجود و رسیدن به سرانه آبی کشور باید سرانه تخصیص منابع آبی لرستان ۲ برابر شود.

وی افزود: از دیگر چالش‌های استان کمبود سرمایه گذاری، نداشتن مجوز برداشت انتقال خطوط انرژی، فضای نامناسب کسب و کار در استان و کمبود زیرساخت‌های زیربنایی و تولیدی است.

حسن پور با بیان اینکه مشکلات زیرساختی در حوزه صادرات داریم، گفت: نبود کارگزارانی که امر بازرگانی را تسهیل کنند و اختیار اندک استان برای جذب منابع از دیگر مشکلات ما در این حوزه است.

وی با اشاره به مشکلات به جا مانده از سیل ۹۸ گفت: یک سری مطالبات با توجه به شرایط کشور در پرداخت‌ها هنوز انجام نشده است. آنچه که از طریق استان قابل انجام بود، پوشش دادیم، اما آنهایی که فقط کد سیل داشتند و از استان نمی‌توانستیم پیگیری کنیم، هنوز انجام نشده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یادآور شد: بر اساس ۱۹ شاخص مثل نرخ بیکاری، جمعیت روستایی، برخورداری خانوار عشایری از آب، تراکم دانش آموزی و سایر موارد ما مناطق کم برخوردار، برخوردار و نیمه برخوردار شرایط استان را مشخص کرده ایم.

وی افزود: بر این اساس در شرق و غرب استان باید تمرکز بیشتری به فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی انجام.

حسن پور با اشاره به برنامه‌های تدوین شده امسال گفت: با توجه به شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم سه برنامه جهش تولید تهیه و شاخص‌های کلان استان هدف گذاری شد تا بتوانیم برنامه ریزی کنیم چه تعداد باید اشتغال ایجاد کنیم و بر این اساس ۲۰ هزار شغل را برای سال ۱۴۰۳ هدف گذاری کرده ایم.

وی افزود: ۵۰ همت برای جهش اشتغال در استان نیاز داریم، برش شهرستانی جهش تولید تهیه و به همه فرمانداران ابلاغ شد که ذیل آن طرح‌های اشتغال روستایی در نظر گرفته شده است.

حسن پور بیان کرد: هدف گذاری اقتصادی برای دستگاه‌های اقتصادی استان صورت گرفته است، بطور مثال در حوزه گندم یا سایر موارد اقتصادی چشم انداز‌ها تعیین و سیاست‌ها و شاخص‌ها برای دستگاه‌های مختلف در قالب یک برنامه چهار ساله مشخص شده است تا برش هر سال را بررسی و به هدف چهار ساله برسیم.

وی با اشاره به طرح‌های ملی تاکید کرد: یک هزار میلیارد تومان اعتبار از محل توازن برای این پروژه‌ها از جمله عمده ۴ خطه‌های استان، راه آهن و بخشی از طرح‌های مهم دیگر استان لحاظ شده است و دوره‌ای در حال پیگیری هستند.

حسن پور تاکید کرد: تخصیص ۱۴۰۳ این طرح‌ها اکنون در حال انجام و زمان مهمی است که پیگیری شوند تا تخصیص‌های خوبی انجام شود و این زمان تا ۲ هفته دیگر ادامه خواهد داشت که باید پیگیر باشیم.

برچسب ها: استانداری ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.