شهر قورچی باشی شهرستان خمین میزبان دومین جشنواره لوبیا با حضور معاون وزیر کشاورزی شد.

دومین جشنواره لوبیای شهر قورچی‌باشی شهرستان خمین با حضور جمعی از مسئولان شهرستان و استان مرکزی در سالن ورزشی این شهر برگزار شد.

برپایی غرفه‌های محصولات کشاورزی از سراسر استان مرکزی و استان‌های همجوار، برگزاری برنامه فرهنگی ورزشی صبح و نشاط و همایش پیاده روی، برگزاری آیین افتتاحیه با حضور مسئولان، برگزاری کلاس‌های آموزشی از سوی جهاد کشاورزی، نورافشانی و جنگ شادی، برگزاری مسابقات ویژه کودکان و نوجوانان بخشی از برنامه‌های دومین جشنواره لوبیا در شهر قورچی باشی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک با تاکید بر استفاده از فناوری روز برای تحول در بخش کشاورزی در این جشنواره گفت: استفاده از روش‌های آبیاری هوشمند میزان بهره وری از منابع آب را تا ۹۵ درصد افزایش می‌دهد.

صفدر نیازی افزود: در آبیاری هوشمند با استفاده از سنجه‌هایی در خاک و هوا میزان رطوبت، دما و طول رشد گیاه محاسبه و آب موردنیاز به طور خودکار در اختیار گیاه قرار می‌گیرد.

او افزود: آبیاری هوشمند در ۱۱۰ منطقه کشور به مساحت ۱۰ هکتار به صورت پایلوت اجرا و توسط مراکز تحقیقاتی پایش می‌شود و درصورت گرفتن جواب مناسب استفاده از این فناوری در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

به گفته نیازی در حوزه آبیاری تسهیلاتی در زمینه استفاده از سامانه آبیاری نوین تا ۸۵ درصد به صورت بلاعوض و در آبیاری هوشمند نیز ۸۵ درصد هزینه در قالب تسهیلات پرداخت می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک گفت: در بخش کانال‌های آبی می‌توان تا ۸۵ درصد تسهیلات پرداخت کرد، اما باتوجه به منابع محدود بخش خودیاری کشاورزان، این میزان تا ۳۰ درصد و در استان مرکزی تا ۵۰ درصد از طریق این تسهیلات تامین می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.