محققان با هدف مقابله با تغییرات آب و هوایی لایه‌ای از آب اقیانوس را کشف کرده اند که دی اکسید کربن را جذب می‌کند.

پس از ماه‌ها سفر در اقیانوس اطلس برای اندازه‌گیری دقیق سطح گاز و دما، تیمی از دانشمندان به رهبری بریتانیا دریافتند که تکه‌ای از آب سطحی سرد با عمق کمتر از ۲ میلی‌متر به اقیانوس‌ها کمک می‌کند تا دی اکسید کربن را جذب کنند.

روزنامه بریتانیایی گاردین گزارش داد که دانشمندان متوجه شده اند که تفاوت جزئی دما بین «پوست اقیانوس» و لایه آب زیر آن، رابطی ایجاد می‌کند که منجر به جذب بیشتر دی اکسید کربن می‌شود. آن ها از تجهیزات بسیار حساس برای اندازه گیری دما استفاده کردند و برای نظارت و ثبت تفاوت‌های کوچک در میزان دی اکسید کربن موجود در هوا که به سمت سطح اقیانوس حرکت می‌کند و سپس دوباره دور می‌شود.

روزنامه بریتانیایی توضیح داد که این کار در توسعه مدل‌های آب و هوایی مهم است؛ زیرا اقیانوس‌ها حدود یک چهارم انتشار کربن انسان را جذب می‌کنند.

دانیل فورد، محقق دانشگاه اکستر گفت: با برگزاری COP29 در ماه آینده، این کار اهمیت اقیانوس‌ها را برجسته می‌کند؛ اما به ما نیز کمک می‌کند تا ارزیابی‌های جهانی کربن را که برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای استفاده می‌شود، بهبود ببخشیم.

او ادامه داد: این سفر هفت هفته طول کشید تا همه ابزار‌های مختلف با هم کار کنند تا طیف وسیعی از اندازه‌گیری‌های مورد استفاده در این مطالعه را جمع‌آوری کنیم؛ چالش بزرگی بود، اما ما آن را به دست آوردیم.

یک تکه آب به ضخامت دو میلی‌متر به دلیل «اثر پوست سرد» کمی خنک‌تر است که ناشی از گرمایی است که در طول تماس مستقیم آب با جو از آب خارج می‌شود.

منبع: الیوم لاسابع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار