نماینده مجلس گفت: سال آینده تورم بالای ۵۰ درصد است و امسال در حالت خوش‌بینانه کمتر از چهل درصد نمی‌شود.

حسین صمصامی مزرعه آخوند عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با موضوع بررسی ابعاد لایحه بودجه ۱۴۰۴ که در مجلس برگزار شد، گفت: قیمت بسیاری از کالا‌ها در حال افزایش است و سی الی چهل درصد افزایش داشته است. دولت ارز کالا‌های اساسی را کم کرده است و نسبت به سال قبل دو میلیارد دلار کم شده و در سفره مردم تاثیر دارد.

وی ادامه داد: نرخ دلار نیمایی از ابتدای سال از چهل هزار تومان به ۴۹ هزار تومتان رسیده و نرخ توافقی پنج درصد زیرقیمت بازار آزاد است و حدود ۵۵ هزار تومان است و نرخ بازار آزاد نرخ قاچاق است.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس بیان کرد: در ابتدای سال مرغ در میادین تره‌بار ۸۵ هزار تومان بود و با قیمت دلار توافقی ۵۵ هزار تومان به ۱۳۰ هزار تومان می‌رسد و کالا‌های دیگر سی الی چهل درصد افزایش قیمت خواهد داشت مثلا یک کیلو نخود از ۷۰ هزار تومان به ۱۲۰ هزار تومان می‌رسد.

صمصامی اظهار کرد: بخش قابل توجهی کالاهای اساسی که شامل ارز نیمایی بودند را به ارز توافقی بردیم و بیش از دو هزار قلم کالا که در فرایند تولید بوده را افزایش دادیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: ریشه این امر بودجه ۱۴۰۳ است لذا در بحث اصلاح‌کلیات بودجه ۱۴۰۴ پیشنهاداتی را نوشتیم تا آثار تورمی ۲۰ درصدی بودجه از بین برود.

صمصامی گفت: ویژگی بودجه ۱۴۰۴ این است که ارز کالاهای اساسی را کم کردیم و از ۱۵ میلیارد دلار به ۱۲ میلیارد دلار رساندیم و نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی دلار نیمایی را افزایش دادیم. 

وی ادامه داد: در مبانی نطری اقتصاد نظری نداریم که قیمت ارز را با تورم بالا ببریم. با این کار برای کالا‌های اساسی افزایش نرخ ارز به اندازه تورم را داریم، چون کالا‌های اساسی از نرخ ۲۸۵۰۰ تومان استفاده می‌کنند، اما معمولا با نرخ نیمایی است. نکته بعدی اینکه بقیه ارقام بودجه را با نرخ ۵۵ هزار تومان بستیم.   

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: ۵۰۹ هزار میلیارد تومان سهم دولت از نفت است. دو میلیارد دلار برای واردات خودرو گذاشتیم که دولت ۱۱۰ همت درآمد بسته و حقوق گمرکی را ۵۵ هزار تومان بسته به‌غیر از کالا‌های اساسی که این وضعیت کلان بودجه است.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس اظهار کرد: بیست درصد تورم فقط ناشی از اجرای این بودحه است. ما حقوق را بیست درصد افزایش دادیم البته با قانون جوانی جمعیت حساب کنیم می‌شود ۲۸ درصد، اما داریم چهل درصد تورم به جامعه تحمیل می‌کنیم تا ۲۰ درصد افزایش حقوق دهیم و سال آینده تورم بالای ۵۰ درصد است و امسال هم در حالت خوش‌بینانه کمتر از چهل درصد نمی‌شود.

وی ادامه داد: با افزایش نرخ ارز نیمایی به ۵۵ هزار تومان درآمد را جلو جلو از جیب مردم برمی‌داریم تا ۲۰ درصد افزایش حقوق دهیم.

صمصامی تصریح کرد: دولت گفت نرخ ارز را یکسان‌سازی کرده، اما یکسان‌سازی را به سمت بالا کرده و هرچه نرخ رسمی را به نرخ بازار آزاد برسانی نرخ ارز به ۸۰ هزار تومان می‌رسد. ما باید یکسان‌سازی نرخ رسمی را به سمت پایین انجام دهیم لذا همه درآمد‌های رسمی را با ۲۸۵۰۰ تومان بستیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: درآمد‌های مالیاتی از شرکت‌های بزرگ و سودده و افزایش یک درصدی ارزش افزوده باید از مهم‌ترین منابع جبران کسری بودجه باشد. دولت باید برای مالیات به پایه‌های مالیاتی شرکت‌های بزرگ و فرار‌های مالیاتی آنان فشار بیاورد.

وی جبران کسری بودجه از طریق افزایش نرخ ارز و استقراض از بانک مرکزی را برای دولت و مردم هزینه‌زا دانست.

صمصامی با بیان این‌که «هزینه مراحل تبدیل نفت خام به بنزین هزار تومان تا دو هزار تومان است» مدعی شد: به نظر می‌آید نرخی که آقای پزشکیان برای هر لیتر بنزین تمام شده اعلام کردند، درست نباشد. در لایحه بودجه به افزایش قیمت بنزین مطابق با تورم اشاره نشده و دولت هم اعلام کرده چنین قصدی ندارد. متاسفانه بودجه‌های ما عمدتا از یکدیگر کپی می‌شوند و تنها اعداد و ارقام تغییر پیدا می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار