کارشناس فوتبال درباره عملکرد تیم های فوتبال در هفته نهم لیگ برتر فوتبال توضیحاتی را بیان کرد.

فرشید طالبی کارشناس فوتبال  در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان درباره ارزیابی اش از مسابقات هفته نهم لیگ برتر فوتبال اظهار کرد: مسابقات این هفته پرگل بوده  و این نشانگر این است که تیم‌ها در زمین حریف سرمایه گذاری کرده  و سعی می‌کنند به روند خود در زمین حریف و گل زدن و دیدن یک فوتبال جذاب و هجومی کمک کنند. تقریبا از ترس فاصله گرفتند. بعد منفی این تعداد گل نشان می‌دهد که بعضی تیم‌ها  در ساختار دفاعی شان تزلزل دارند و  کل فوتبالمان در فاز دفاعی دچار مشکل است.

او افزود:  علاوه بر این، تعداد گل زیاد هم می‌تواند فاز قوت خط حمله تیم‌های هجومی  را نشان بدهد.  همه  بازی‌های هفته نهم  به جز بازی نساجی و استقلال خوزستان گل داشته و تعداد گل‌ها در بازی‌ها به جز دیدار چادر ملو و هوادار از ۲ گل بیشتر بوده است. این نشان می‌دهد که تیم‌ها در فاز حمله خیلی زیاد سرمایه گذاری می‌کنند.

طالبی تصریح کرد: البته موضوع جالبی که اتفاق افتاده است و لیگ امسال را نسبت به لیگ‌های سال گذشته متمایز می‌کند درخشش تیم‌های چادر ملو وخیبر خرم آباد  بوده است  که برای اولین بار به لیگ برتر آمدند که فوق العاده  و با صلابت در لیگ امسال ظاهر شدند و این نشان می‌دهد که در بخش فوتبالی تفاوتی بین تیم‌ها  وجود ندارد و این جای تامل دارد که این اتفاق خوبی است یا نه! البته به نظرم اتفاق خوبی هست که تیم‌های دیگر مقهور هنرنمایی تیم‌هایی که تازه به لیگ برتر آمدند می‌شوند.

کارشناس فوتبال درباره اینکه تیم خیبر خرم آباد توانست با ۳ گل تیم استقلال را شکست بدهد، گفت: به نظرم تیم خیبر دست به شگفتی زد. این تیم با رضا مهاجری به لیگ برتر آمد و خوب هم کار کرد و مدیران باشگاه  به اشتباه مهاجری را کنار گذاشتند که نتیجه هم نگرفتند. آنها باز هم دست به تغییر سرمربی زدند و در فاصله کمی که سعید دقیقی هدایت این تیم را برعهده گرفت روند این تیم بهتر شد. تیم خیبر برابر استقلال جسورانه فوتبال بازی کرد. به نظرم برد ۳ بر یک برابر استقلال چیزی به جز شگفتی نمی‌تواند باشد حتی در مقابل استقلال پرحاشیه و بیمار کسب این نتیجه عالی است. تیم‌های استقلال،  پرسپولیس، تراکتور و سپاهان قدرتمند  هستند و اگرخسته و  بیمار هم باشند باز هم قوی  هستند و پیروزی مقابل این تیم‌ها واقعا شگفتی محسوب می‌شود.  تیم خبیر واقعا فوتبال خود را به آبی پوشان دیکته کرد و فعل خواستن را  در درون زمین صرف کرد و فوق العاده بازی کرد.

او درباره تساوی سپاهان برابر فولاد در هفته نهم لیگ برتر فوتبال گفت: تیم سپاهان یک روند سینوسی بیمار را در فوتبال ما دارد و در مسابقات آسیایی دیدیم که  این تیم بازی اول خود را در آسیا واگذار کرد و در بازی دوم  ۴ گل به ثمر رساند  و بازی سوم خود را ۳ گل خورد و نشان دهنده این است که اصلا سپاهان تعادل ندارد. انگار ما را دارد به شک می‌اندازد که بازی‌هایی که دارد نتیجه می‌گیرد  اتفاقی است و براساس روحیه بازیکنان به نتیجه می‌رسد.

طالبی خاطر نشان کرد: تیمی که می‌خواهد قهرمان شود باید  به خوبی گل بزند و به سختی گل بخورد و این تیم در مقابل تیم خوب گل محمدی دیدیم که در ضربات ایستگاهی گل خورد. در موقع ضربات ایستگاهی یک تیم وقت دارد که به یک نظم برسد. به نظرم بازیکنان سپاهان از لحاظ روحی  در شرایط خوبی نیستند و تغییرات زیاد  در بخش دفاعی به این تیم آسیب وارد کرد. سپاهان سال قبل به خوبی لیگ را تمام کرد. درست است قهرمان نشد، اما چند بازی متوالی را با برد به پایان رساند، اما در سال جدید در فاز دفاعی اش دچار تغییراتی شد و از بازیکنانی استفاده کرد که از همان بازیکنان آسیب دید و ۲ مرتبه تغییر ایجاد کرد. تیم سپاهان سال گذشته   در ساختار  دفاعی آسیب دید و مشکل داشت چه برسد که امسال هم تغییرات زیادی هم در بخش دفاعی اش داشته است. در بازی شباب الاهلی هر ۴ دفاع سپاهان تغییر کرده بودند و این موضوع فوق العاده به این تیم آسیب رساند.

کارشناس فوتبال بیان کرد: به نظرم تیم سپاهان باید خودش را پیدا کند و این هنر سرمربی است. ما از مربیان سطح بالا استفاده می‌کنیم که بتوانیم از هنرشان بهره ببریم و بتوانند  تیم را از شرایط بحرانی خارج کنند وگرنه خیلی از مربیان ایرانی هم می‌توانند خیلی کار‌ها را انجام بدهند. ما باید مربیانی را وارد کشورمان کنیم که بتوانیم از  دانش آنها استفاده کنیم. به نظرم در سپاهان چنین اتفاقی نیفتاده است و این تیم اصفهانی از ۷ بازی در جام باشگاه‌های آسیا ۶ بازی اش را شکست خورده است و این مصداق حرف‌های من است. سپاهان  در طول ۲/۵ سال اخیر خود  باید در روند فوتبالی  موفق‌تر باشد. البته کسب نتیجه بحث مجزا و جدایی است. به هر حال کسب یک امتیاز  مقابل تیمی مثل فولاد در اهواز خوب است، اما تیمی که جایگاهش بالا است باید بهتر از این نتیجه بگیرد. ما درباره سپاهانی حرف می‌زنیم که در سال‌های گذشته همیشه بوی قهرمانی می‌داد و یکی از قهرمانی‌ها مال این تیم بود. تیم سپاهان نباید به این راحتی گل بخورد و امتیاز از دست بدهد. تیمی که می‌خواهد قهرمان شود فقط  نباید تیم‌های پایین جدول را ببرد و بایداز تیم‌های دیگر هم امتیاز بگیرد.

او افزود: درست است کسب یک امتیاز در خانه حریف خیلی خوب است، اما نه در روزی که سپاهان می‌توانست برنده شود، اما ۲ گل از فولاد خورد و یک امتیاز گرفت.  تیم سپاهان در دقایق  ۲۵ و ۳۹ گل زد، اما ۲ گل دریافت کرد.  تیم سپاهان در بدترین دقیقه بازی در نیمه اول گل تساوی را دریافت کرد و این خیلی بد است. همچنین در بازی  سپاهان تزلزل وجود دارد. این تیم یک بازی سخت با آلومینیوم در هفته بعد لیگ برتر فوتبال دارد. وقتی تیم سپاهان می‌داند که با بردن فولاد می‌تواند به صدر جدول برگردد خیلی قوی‌تر باید ظاهر می‌شد و بهترین موقعیت بود که این تیم خودش را به صدر جدول برساند، اما به صورتی شده که مساوی در زمین حریف برای سپاهانی‌ها شاید برد تلقی شود. البته ما نمی‌دانیم استراتژی و نگرش آنها چه چیزی هست؟

طالبی درباره اینکه تیم استقلال  در وضعیت بحرانی قرار دارد، بیان کرد: در تیم استقلال همه مسائل از جمله مدیریت، مربی و بازیکن در روند این تیم  موثر هستند. موسیمانه سرمربی استقلال اعلام کرد که برخی از بازیکنان نمی‌دانند پیراهن چه تیمی برتن کردند و این اظهارات برای برخی از تیم‌های لیگ برتر صدق می‌کند. به هر حال پوشیدن پیراهن برخی از تیم‌ها از جمله استقلال، پرسپولیس، تراکتور و سپاهان لیاقت و ارزش دارد و باید بازیکنان ارزش این پیراهن را بدانند. شما نگاه کنید گل‌هایی که استقلال می‌خورد شاید در لیگ دسته یک هم نبینید.  استقلال تاکنون گل‌های مبتدیانه و مدرسه فوتبالی خورده است که یک بازیکن  در جاگیری و دیگری در  دفع توپ اشتباه می‌کند. اینها اشتباهاتی نیست که فقط به یک روند تاکنیکی بسنده کنید و نشان دهنده این است که بازیکنان استقلال به شدت از لحاظ روحی و روانی در شرایط خوبی نیستند، اما در سطح اول فوتبال وقتی صحبت می‌کنید تنها مربی نباید تلاش کند و بازیکنان هم با توجه به وظایفشان باید عمل کنند.

کارشناس فوتبال گفت:  صحبت من فقط در مورد استقلال نیست و درباره سپاهان هم این حرفم صدق می‌کند. بازیکنان  با روش‌های روانشناسی و تمریناتی که باید انجام بدهند خودشان را  در شرایط ایده آل قرار بدهند، چون یک نقصان و اشتباه فقط آسیب به تیم خودشان نمی‌زند بلکه این تیم‌ها میلیون‌ها هوادار دارند و طرفداران هم آسیب می‌بینند. به نظرم وقتی در سطح اول فوتبال بازی می‌کنید نباید همه مسائل و مشکلات را بر دوش مدیریت و سرمربی انداخت. معتقدم تزلزل و نقصان‌ها و اشتباهاتی که در استقلال اتفاق می‌افتد پشت مشکلات مدیریتی هست که مربی دارد گم می‌شود و این جالب نیست، چون اشتباهات در درون زمین دارد رخ می‌دهد. همه اشتباهات داخل زمین دارد پشت دیوار  حاشیه‌های  مدیریتی و مربیگری استقلال  پنهان می‌شوند. در حالی که اشتباه در درون زمین هم دارد اتفاق می‌افتد.

او درباره اینکه تیم پرسپولیس صدرنشین لیگ برتر فوتبال است، گفت: به نظرم با وجود اینکه تغییرات زیادی در تیم  پرسپولیس به وجود آمد و بازیکنان مطرح از این تیم جدا شدند و  این تیم ابزار و ستاره هایش را از دست داد، اما واقعا پرسپولیس با سرمربی خود ثابت کرد که بدون شک باثبات‌ترین تیم در طول  چند سال اخیر فوتبال ایران بوده است.  سرخپوشان بسیار باهوش عمل می‌کنند و نشان دادند، قهرمانی‌هایی که در طول چند سال اخیر کسب کردند تصادفی و شانسی نبوده است. تیم پرسپولیس در رده‌های پایین جدول لیگ برتر بود، اما این تیم خیلی خوب خودش را به صدر جدول رساند و از موقعیت‌های خود بهترین استفاده را کرد. پرسپولیس توانست یقه شمس آذر در ورزشگاه شهر  قدس گرفت و بازیکنان این تیم فرصت‌ها را مغتنم می‌شمارند  و  به برتری رسیدند، اما سپاهان نمی‌تواند از موقعیت‌های خود بهره ببرد و این تفاوت‌ها وجود دارد و هیچ کس نمی‌تواند آن را انکار کند.

طالبی بیان کرد: تیم تراکتور هم بی نظیر دارد مسیرش را طی می‌کند و فوتبال چشمگیر و تماشاگر پسند ارائه می‌دهد. تماشاگران تبریزی لیاقت تماشای چنین فوتبالی را دارند. خریده‌های فوق العاده‌ای  تراکتور کرده است و کیف می‌کنم وقتی می‌بینم یک تلفیق فوتبالی بین   بازی امیر حسین حسین زاده و اشترکالی اتفاق می‌افتد و یک گل اروپایی زده می‌شود و نشانگر این است که تراکتور تا اینجا آگاهانه بازیکن به خدمت گرفته و کار کرده است.  این تیم در آسیا هم  بسیار باهوش بازی کرده است. فقط امیدوارم در وزش باد‌هایی که در طول لیگ اتفاق می‌افتد تراکتور ثبات خود را نگه دارد. این تیم باید به آن ثبات برسد، اما تا اینجا واقعا جای تقدیر و تبریک دارد. اسکوچیچ نشان داد که فوتبال ایران را می‌شناسد و  تیمش یک فوتبال جذاب و رو به جلو و دیدنی ارائه می‌دهد و گل‌های این تیم را می‌بینم لذت می‌برم. سرمربی تراکتور به خوبی می‌داند که در زمین فوتبال چه چیزی می‌خواهد و همه بازیکنان این تیم به وظایف خود عمل می‌کنند. من فقط امیدوارم که تراکتور در حواشی گیر نیفتاد، چون این اتفاقات پیرامون تیم‌هایی که دارند خوب کار می‌کنند می‌افتد و از تیم‌هایی مثل تراکتور، استقلال و سپاهان انتظار می‌رود که ثباتشان را حفظ کنند. به هر حال تراکتور نشان داد که یک حریف و رقیب  فوق العاده هست و آگاهانه آمده است و می‌داند که از لیگ برتر چه چیزی می‌خواهد.   

خبرنگار: مریم طایفه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار