سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد: ما از شروطی که در قالب پیشنهاد جو بایدن با آن موافقت کردیم، کوتاه نخواهیم آمد.

«محمد الحاج موسی»، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین خاطرنشان کرد که موضعی رسمی در خصوص مذاکرات به مقاومت فلسطین اطلاع داده نشده است.

براساس گزارش شبکه خبری المیادین، الحاج موسی همچنین اعلام کرد: ما از اشغالگران می‌خواهیم که در قبال آزادی اسرا بها بپردازند و این بها، برقراری آتش‌بس و عقب‌نشینی به صورت کامل است.

وی در ادامه افزود: هدف اصلی این جنگ کوچاندن اجباری فلسطینیان است، بنابراین ما هرگز نمی‌توانیم برگ برنده اسرا را از دست بدهیم تا دوباره تجاوزات آغاز شود.

سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد: مقاومت فلسطین چیز رسمی‌ای را درخصوص مذاکرات دریافت نکرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما از شروطی که در قالب پیشنهاد بایدن با آن موافقت کردیم، کوتاه نخواهیم آمد.

الحاج موسی همچنین گفت دولت آمریکا از طریق حمایت نامحدود از اشغالگران آرای بسیاری از یهودیان را به دست آورده و دولت آمریکا در حال حاضر نیز به دنبال آن است تا با ادعای اینکه خواهان توقف جنگ است، آرای مردم عرب و مسلمانان را از آن خود کند.

وی ادامه داد: ما خواهان توافقی هستیم که تضمین‌کننده حصول آتش‌بس باشد و بر اساس شروطی که ما مطرح کرده‌ایم، پیش برود.

سخنگوی جنبش جهاد اسلامی همچنین تاکید کرد گردان‌های مقاومتِ تاسیس شده توسط سرایا القدس در کرانه باختری به مقابله با اقدامات ایتامار بن گویر و بتسلئیل اسموتریچ (وزیر امنیت داخلی و وزیر دارایی رژیم صهیونیستی) ادامه خواهند داد.

منتظر نتایج مذاکرات دوحه هستیم

حسام بدران از اعضای ارشد جنبش حماس در این باره اظهار کرد: خواسته‌های ما روشن و اعلام شده است و به شرطی می‌توان به توافق رسید که نتانیاهو به آنچه توافق شده است، متعهد باشد.

در همین راستا، یکی از رهبران جنبش حماس به العربی الجدید گفت مقامات این جنبش منتظر خروجی نشست دوحه است و پس از آن بررسی می‌کند که آیا این خروجی با دیدگاه حماس برای تکمیل یک معامله سازگار است یا خیر.

وی در این باره تصریح کرد: دیدگاه جنبش حماس در این زمینه ثابت و مبتنی بر ضرورت دستیابی به آتش‌بس فوری، پایان دادن به عملیات نسل‌کشی، گرسنگی و آوارگی و اشغالگری و خروج کامل رژیم صهیونیستی از کل قلمرو نوار غزه و امدادرسانی و بازسازی آن است.

وی گفت: حماس خواهان یک معامله شرافتمندانه است که مورد توافق طرفین قرار گیرد و این موضوع زمانی توسط رهبری حماس بررسی خواهد شد که پیشنهاد منسجمی را دریافت کند و رژیم اشغالگر اسرائیل بدون هیچ ابهامی با آن موافقت کند و سپس رهبری حماس با دیگر گروه‌های مقاومت موضع خود را درباره آن اعلام خواهد کرد.

یکی دیگر از رهبران جنبش حماس در این باره به العربی الجدید اعلام کرد: ادعا‌های اشغالگران مبنی بر تغییر موضع جنبش حماس پس از شهادت «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی این جنبش صحبت افرادی است که نمی‌دانند چگونه در حماس تصمیم‌گیری می‌شود. اصول حماس قبل و بعد از السنوار یکسان است و این جنبش همان مسیری را دنبال خواهد کرد که ملت ما و رهبران آنها پیمودند.

این منبع در خصوص روند مذاکرات نیز گفت: جنبش حماس به طور مثبت با تلاش‌های میانجی‌ها اعم از مصری یا قطری برای دستیابی به آتش‌بس در نوار غزه برخورد می‌کند. حماس دارای خطوط قرمزی است که طی دوره گذشته به تمام میانجی‌گران اطلاع داده شده است.

وی همچنین دستیابی به توافق به دلیل کارشکنی رژیم صهیونیستی را بعید دانست.

این مقام حماس در خصوص تلاش‌های آمریکا نیز تصریح کرد: آمریکا میانجی نیست، بلکه شریک اصلی و حامی همه این قتل‌عام‌هایی است که رژیم اشغالگر در طول بیش از یک سال در نوار غزه انجام داده است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که سرلشکر «حسن رشاد» رئیس سرویس اطلاعات مصر، برای شرکت در دور جدید مذاکرات درباره غزه و گفتگو درباره چشم‌انداز مصر برای برقراری یک «آتش‌بس بشردوستانه موقت» عازم دوحه شد.

حسن رشاد در قاهره با «دیوید بارنیا» رئیس موساد و «رونن بار» رئیس شاباک دیدار کرده بود.

رئیس موساد نیز روز یکشنبه به دوحه رفت تا با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر و «ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دیدار کند.

دور قبلی مذاکرات آتش‌بس که در دوحه و با میانجیگری آمریکا، مصر و قطر میان نمایندگان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی انجام شد، طبق گفته منابع مطلع کشور‌های میانجی و حماس، به دلیل کارشکنی‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم در این مذاکرات به واسطه تعیین کردن شروط جدید و پاسخ ندادن به پیشنهادات میانجی‌ها، نتیجه ملموسی در پی نداشت.

پیشتر «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: مصر در چند روز گذشته تلاش کرده است تا ابتکاری را با هدف تغییر وضعیت و برقراری آتش‌بس به مدت ۲ روز آغاز کند تا چهار اسیر (صهیونیست) با اسیران فلسطینی مبادله شوند (تعداد مشخص نشده است).

وی افزود: سپس ظرف ۱۰ روز مذاکراتی برای تکمیل تدابیر در نوار غزه انجام می‌شود که منجر به آتش‌بس کامل می‌گردد.

علی‌رغم حمایت اکثر وزیران صهیونیست از پیشنهاد مصر، تل‌آویو تصمیم گرفت پیشنهاد «توافق کوچک» را رد کند، به دلیل مخالفت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که تاکید کرد «مذاکرات فقط زیر آتش انجام می‌شود».

با وجود ادامه تلاش‌های میانجی‌گری قطر و مصر برای ماه‌ها و ارائه پیشنهاد‌های توافقی یکی پس از دیگری برای پایان دادن به جنگ در غزه و تبادل اسرا، نتانیاهو همچنان به تعیین شرایط جدید از جمله تداوم کنترل بر صلاح‌الدین (فیلادلفیا)، محور مرزی بین غزه و مصر و گذرگاه رفح در غزه و ممانعت از بازگشت ساکنان از جمله مبارزان مقاومت به شمال غزه (از طریق بازرسی از افراد به واسطه کریدور نتزاریم در مرکز نوار غزه) ادامه می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۷ آبان ۱۴۰۳
۵۰ هزار قتل عام در قبال ازادی چند نفر اسیر؟؟

اونم فلسطینی ها نصف غزه و هم از دست بدهند؟؟

عجب !
امریکا چقد گستاخ هس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۷ آبان ۱۴۰۳
درود خدا بر شما
آخرین اخبار