سخنگوی سازمان برنامه و بودجه گفت: در بودجه امسال تغییری هدفمندی یارانه‌ها نداریم و حقوق مستمربگیران هم پرداخت می‌شود.

مژگان خانلو سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در نشست مشترک سخنگوی دولت و سخنگوی ستاد بودجه  گفت:  تاخیر در ارائه بودجه در سال‌های گذشته  به عنوان اولین  لایحه در انطباق با برنامه هفتم تقدیم مجلس شد و لایحه بودجه سنواتی در دو مرحله ارایه کلیات و احکام تبصره‌ها و تراز‌های مالی ارائه شد.

وی ادامه داد: بخش اول اگر به تایید برسد، مرحله دوم طبق زمان بندی جداول را مشخص می‌کنیم و در نهایت اواسط بهمن ماه بودجه به دولت بازگشته و در ابتدای ۱۴۰۴ بودجه به صورت کامل و در زمان مناسب اجرا می‌شود.

او بیان کرد:  امروز صبح و بعدظهر در کمیسیون‌های مجلس کلیات لایحه بررسی و در صورت تصویب فردا صبح رئیس جمهور  در جلسه علنی حضور پیدا کرده و فاز بعدی بررسی‌ها در کمیسیون‌ها بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه که لازم است گفته شود ویژگی  لایحه بودجه بوده که نظم و انضباط  بودجه بوده که با ارائه زمان مناسب آن تا انتهای سال با نظم ادامه می‌یابد.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه  کشور گفت:  میزان یارانه نقدی امسال هیچ تغییری پیدا نمی‌کند و همچنین تغییری در  پرداخت یارانه مستمری بگیران نخواهیم داشت.

او گفت: بدهی گندمکاران امروز به صورت کامل تسویه حساب می‌شود و این تاخیر به دلیل آن بوده است که ما برای تسویه حساب مطالبات گندمکاران چندین بار اجازه گرفتیم.

وی گفت: تلاش شد در تدوین بودجه و اعداد ارقام واقعی درج شود و  در  گذشته برای آنکه  سقف  بودجه افزایش معنا داری نداشته باشد وعدد یک درج میشد، اما امسال ما کامل اعداد را واقعی درج کردیم.

او  گفت: نرخ ترجیحی در سال آینده تداوم  دارد و برای ۱۲ میلیارد دلار کالا‌های اساسی پرداخت می‌شود، اما نرخ ترجیحی به صورت میانگین  اصلاح می‌شود.

خانلو   تاکید  کردد:تحویل نفت به نیرو‌های مسلح و به سایر دستگاه‌ها اجازه نفت دارد  ۵۶۰ همت برای آنها است و ۳۶۰ همت برای سایر دستگاه‌ها است.

خانلو گفت: ما با ناترازی انرژی و به ویژه بنزین روبرو هستیم و اگر این روند را ادامه دهیم به وارد کننده کامل تبدیل می‌شویم و  اقتصاد اساس براساس نسبی است میزان مصرف و میزان هزینه‌های بنزین تفاوتی با لایحه بودجه سال گذشته نداریم، اما باید اصلاحات زمینه رشد و تولید صورت گیرد.  

وی گفت: بهبود کیفیت تولید بنزین باید در دستور کار قرار گیردو پیش بینی‌ها انجام شده اگر به این شیوه ادامه دهیم تا سال ۱۴۰۹ دیگر نفتی حتی برای صادرات هم نخواهیم داشت‌.

او بیان کرد: برای واردات بنزین  دو۶۵ همت از بابت تهاتر  در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از سال گذشته با توجه به افزایش ارزش افزوده بخش صنعت و کشاورزی از رشد‌های منفی خارج شده ایم و نرخ ارزش افزوده رشد ۳.۲ درصد با نفت و ۲.۲ بدون نفت است.
او بیان کرد: برای امسال پیش بینی کرده ایم که ۳ تا ۳ونیم نرخ رشد افزایش یابد و برای سال آینده هم با کمی افزایش روبرو شود.

او بیان کرد: نرخ تورم برای امسال و سال آینده حدود ۳۰ درصد و یا کمتر پیش بینی شده که در این زمینه باید شرایط اقتصادی و سیاسی کشور را هم در نظر بگیرم.

او درخصوص افزایش ۲۰ درصد حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۴ گفت: ما به این دلیل که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را اجرا می‌کنیم محاسباتی که انجام دادیم به این صورت است که اگر شما خانم مجرد یا یک آقا فاقد فرزند باشید حقوق شما ۲۰ درصد رشد می‌کند. اگر متاهل باشید به ازای هر فرزند افزایش خواهد یافت به طوری که تا ۵ فرزند به ۴۵ درصد می‌رسد در نتیجه به صورت میانگین نیز حقوق و دستمزد ۲۸ درصد افزایش می‌یابد.

نرخ ارز ترجیحی اصلاح می‌شود

وی با بیان اینکه حقوق ورودی که درآمد دولت محسوب می‌شود ناشی از درآمد تسعیر شده کالا‌های اساسی و تعرفه گمرکی است گفت: حقوق ورودی کالا‌های اساسی ۱ درصد است و تجهیزات و ماشین آلات هم در دو درصد حفظ شده است. 

وی ادامه داد: بحث نرخ تسعیر کالا‌های اساسی می‌ماند که حاصل ضرب آن همان اعداد و ارقامی است که لحاظ شده است. حقوق ورودی تعیین کننده نرخ ارز نیست. محاسبه ۲۶۴ همت حقوق ورودی تمامی کالا‌ها کاملا محاسبه شده است.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: یک دهه است که نرخ رشد اقتصادی پرنوسان و ناچیز داریم که وضعیت را مشکل‌تر کرده و انجام برخی هزینه‌ها توسط دولت را ضروری‌تر می‌کند. اگر تشکیل سرمایه توسط بخش خصوصی نامناسب شده باید جبران شود.

وی درباره رشد منابع عمومی بودجه اظهار کرد: پیش بینی منابع هدفمندی حدود ۷۵۰ همت است ولی مصارف مثل هدفمندی یا مستمری مددجویان حدود ۹۵۰ همت است.

خانلو درباره اجرای قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین همتراز گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ رقم ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافت. قانون متناسب سازی مطابق قانون برنامه است که تیرماه ابلاغ شد. آیین نامه ماده ۲۸ هم که ملاک نحوه متناسب سازی است از ماه هشتم تصویب شد. یک مقداری مساله در نحوه محاسبه بود که در خیلی از مشاغل همترازی برای بازنشستگان وجود نداشت؛ چرا که خیلی از آن مشاغل از بین رفته است. رفت و برگشت‌های زیادی در سازمان برنامه داشت. دستورالعمل و جداول اعلام و احکام صادر شد. 

وی ادامه داد: البته از ابتدای سال نفری یک میلیون تومان پرداخت شد که بعضی افراد کمتر از این رقم باید می‌گرفتند ولی، چون پرداخت شد دولت تصمیم گرفت برگشت نداشته باشد و سال‌های بعد هم مشمول افزایش شود. افرادی هم که بالای یک میلیون تومان بود که به زودی با احکام جدید با محاسبه از زمان مرداد تا کنون پرداخت می‌شود.

 

برچسب ها: بودجه ، نرخ بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار