قلمزنی به عنوان چهارمین رشته صنایع دستی استان اصفهان، نشان جغرافیایی بین المللی دریافت کرد.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: بعد از هنر‌های «میناکاری»، «قلمکاری» و «کاشی هفت‌رنگ»، چهارمین رشتۀ صنایع‌دستی اصفهان یعنی «قلمزنی» به ثبت جهانی رسید و در حوزه بین‌المللی موفق به اخذ نشان جغرافیایی شد.


نورالله عبداللهی افزود: برای ثبت جهانی‌شدن یک رشته صنایع‌دستی، ابتدا باید تعداد هنرمندان صنایع‌دستی آن رشته در شهر مورد نظر باشد و پس از ارائه مستند‌ها و طرح برای ثبت، ابتدا آن رشته ثبت ملی و سپس ثبت جهانی می‌شود.


وی اضافه کرد: ثبت جهانی رشته‌های مختلف صنایع‌دستی می‌تواند از لحاظ اقتصادی برای هنرمندان این رشته‌ها ارزش‌آفرینی کند و همین امر باعث رونق اقتصاد هنر در آن شهر می‌شود، این دستاورد نه تنها به اعتبار این رشته در سطح بین‌المللی می‌افزاید بلکه حقوق هنرمندان اصفهانی را نیز در برابر ادعای سایر کشور‌ها محفوظ می‌دارد.


معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: هم اکنون ۶۰۰ هنرمند قلمزن در شهراصفهان مجوز فعالیت دارند که یک سوم آنها بانوان هستندو برخی از هنرمندان هم نشان درجه یک هنری اخذ کرده اند.


هنر قلمزنی یکی از قدیمی‌ترین رشته‌های صنایع دستی ایران است که در اصفهان، مرکز اصلی آن با شیوه‌های خاص خود جلوه‌گری می‌کندو اوج شهرتش مربوط به دوره صفویه است.


قلمزنی، هنر تزئین و کندن نقوش بر روی اشیا فلزی به ویژه مس، طلا، نقره، برنج، برنز و فولاد یا به عبارت دیگر ایجاد خطوط و نقوش به وسیلۀ قلم با ضربۀ چکش بر روی اجسام فلزی است که در این میان مس به سبب نرمی و شکل متداول‌تر از سایر فلز‌ها استفاده می‌شود.


استان اصفهان با داشتن یک سوم صنایع دستی جهان، مهد این هنر‌های دستی است.


۶۰۲ رشته صنایع دستی در دنیا شناسایی شده که ۲۹۹ رشته آن مربوط به ایران و از این تعداد، استان اصفهان میراث دار ۲۰۰ رشته است.


رشته‌های مینا، قلمکاری، گلیم، قلمزنی، کاشی هفت رنگ، خاتم، فیروزه کوبی، منبت، خراطی و سفال از صنایع دستی بومی استان اصفهان است.


تاکنون ۱۲ رشته صنایع دستی در ایران، نشان جغرافیایی بین الملی دریافت کرده که یک سوم آنها از استان اصفهان بوده است.

دریافت نشان جغرافیایی بین المللی رشته قلمزنی اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار