سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور دویست و هفتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران و با اشاره به حادثه روز یکشنبه برای یک دستگاه اتوبوس در میدان شهدا تهران گفت: روز یکشنبه با یک فاصله حدود ۳ الی ۴ ساعته پس از جلسه شورا حادثه تلخی در خیابان مجاهدین اسلام رخ داد.
وی ادامه داد: ساعت ۳ بعد از ظهر روز یکشنبه ششم آبان ماه، یک دستگاه اتوبوس متعلق به شرکت حمل و نقلی وابسته به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران که در حال خدمت دهی به مردم بود در یک ساعت نسبتا شلوغ به دلیل نقص فنی که به گفته راننده گیر کردن پدال گاز بوده، با سه دستگاه موتور سیکلت و چهار دستگاه سواری تصادف میکند و متاسفانه در اثر این تصادف دو نفر فوت و ۹ مجروح شدند.
تشکری هاشمی با بیان اینکه این حادثه تلخی است که در ساعت کاری و در یک شهر آرام اتفاق افتاده اظهار کرد:، اما این تنها یک تصادف نبود. اعضای شورای شهر، اگر کمی این حادثه را ریشه یابی کنیم به نکات خاصی میرسیم. سال ساخت اتوبوسی که تصادف کرد ۱۳۸۶ بوده یعنی ۱۷ سال در تهران کار کرده و مسافر جابجا کرده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران ادامه داد: مطابق مصوبه ۱۷ دی سال ۱۴۰۲ دولت، میزان کارکرد اتوبوسها ۱۰ سال است و گفته شده اگر اتوبوسی اورهال شود ۵ سال به عمر آن اضافه میشود. یعنی حتی اگر این اتوبوس اورهال هم میشد که نشده بود؛ حداکثر عمر مفید آن باید ۱۵ سال میبود. اما شاهد هستیم که این اتوبوس ۱۷ سال کار کرده است.
وی تصریح کرد: در طول سه سال گذشته بارها و بارها گفتهایم که ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده و زهوار در رفته است. این اتوبوسها دیگر قادر به ارائه خدمات به شهروندان نیستند. مردم ما با رنج و مصیبت بسیار از اتوبوسها استفاده میکنند، اقداماتی که شهرداری تهران انجام داده؛ جای تشکر دارد و در برابر کارهای انجام نشده نیز جای گله مندی وجود دارد. وقتی تهران به ۷ هزار اتوبوس احتیاج دارد؛ ما نمیتوانیم دلخوش به قرارداد ۱۵۰۰ اتوبوس داخلی و یک قرارداد اتوبوس برقی که چیزی از آن مشخص نیست باشیم.
تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه به هر قیمت ممکن باید برای تهران اتوبوس تامین کنیم گفت: در بودجه، ۱۰ هزار میلیارد تومان مازاد برای ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص دادهایم تا مشکلات حمل و نقلی کاهش یابند، اما بخش اندکی از این بودجهها صرف بهبود ناوگان و توسعه آن شده است.
وی ادامه داد: در بودجه سال گذشته ۱۳۲۵ میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی ناوگان منابع گذاشتهایم، اما مطابق با گزارشها تنها حدود ۴۰۰ میلیارد تومان مستقیماً برای این کار تخصیص داده شده است و بخش دیگر به دیون این بخش که اوراق قرضه بوده تخصیص یافته، دوستان شهرداری باید اهتمام ویژهای به تعمیرات و نوسازی داشته باشند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: فقط کهنه بودن ناوگان خاص اتوبوسرانی نیست در مترو نیز شاهد همین موارد هستیم. در بازدیدی که چند روز گذشته از مجموعه واگن سازی داشتم متوجه شدم از ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه سال گذشته تنها ۲۶۲ میلیارد تومان هزینه قطعی شده یعنی مصوبات ما تاثیرگذاری لازم برای بهبود نداشتهاند. هر چقدر که هزینه تصویب کنیم، اما برای اورهال تخصیص نیابد یعنی کاری نکردهایم، مشکلات متعلق به اتوبوسرانی و واگن سازی نیستند بلکه مشکل تامین منابع است.
تشکری هاشمی تصریح کرد: متوفیان و مجروحان حادثه میدان شهدا باید توسط مسئولان شهرداری تهران سرکشی شوند و باید به مسائل درمانی مصدومان توجه شود و نباید خدای ناکرده گفته شود آن ماشین بیمه داشته و هزینهها باید از بیمه گرفته شود. ما در مقابل تمامی شهروندان مسئول هستیم.