رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: بیست وهفتمین دوره انتخابات شورا‌های دانش‌آموزی در جهت توسعه جامعه پذیری وتمرین مشارکت اجتماعی در ۴۴ مدرسه استثنایی استان برگزار شد.

مراسم نمادین انتخابات شورای دانش آموزی در مدارس استثنایی کردستان، در هنرستان دخترانه گل‌ها در سنندج برگزار شد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با تأکید بر اهمیت اصل دانش‌آموز محوری و مشارکت مؤثر دانش‌آموزان در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، گفت: بیست و هفتمین دوره انتخابات شورا‌های دانش‌آموزی با مشارکت حداکثری دانش آموزان در ۴۴ مدرسه استثنایی استان برگزار می‌شود.

طالب محمدی افزود:  فلسفه اصلی آموزش وپرورش استثنایی طی مدارج دانشگاهی نیست بلکه فراهم کردن زمینه ورود این دانش آموزان به جامعه وزندگی است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان ادامه داد: انتخابات شورای دانش‌آموزی بر اساس ماده ۲۰ آئین نامه اجرایی مدارس و نظر به نقش شورای دانش‌آموزی در تمام تصمیمات اخذ شده به عنوان یکی از ارکان مهم مدرسه برگزار می‌شود.

محمدی با تأکید بر اهمیت حضور گروه‌های مختلف معلولیت در ترکیب شورای دانش‌آموزی مدرسه گفت: انتخابات شورا‌های دانش‌آموزی در دوره‌های تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم، پیش حرفه‌ای و کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شورا‌های دانش‌آموزی در مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های اجتماعی تأثیر بسزایی دارد، گفت: انتخابات شورای مدرسه نشان می‌دهد که دانش آموزان تا چه اندازه می‌توانند در امور مدرسه دخالت کنند.

وی تصریح کرد: ترکیب اعضای شورای دانش آموزی در مدارس استثنایی دارای جمعیت تا ۵۰ نفر دانش آموز ۳ نفر، از ۵۰ تا ۱۰۰ نفر دانش آموز ۵ نفر و از ۱۰۰ نفر به بالا ۷ نفر به عنوان اعضای اصلی و ۲ نفر به عنوان اعضای علی البدل انتخاب می‌شوند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه تمامی دانش‌آموزان از پایه سوم ابتدایی به بعد می‌توانند داوطلب عضویت در شورا‌های مدرسه شوند، اظهار کرد: حضور دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در عرصه انتخاباتی، نشانگر توانمندی، لیاقت و پشتکار این دانش‌آموزان است.

وی ایجاد زمینه مناسب برای آموزش و ارتقای سطح علمی، فرهنگی، اجتماعی دانش‌آموزان برای حضور مؤثر آنان در عرصه‌های مختلف جامعه را از اهداف برگزاری این انتخابات برشمرد و افزود: در حقیقت شورای دانش‌آموزی یک سرمایه و پتانسیل بزرگ در مدرسه است که بستر‌های لازم را برای ورود دانش آموزان به اجتماع و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.

محمدی از توسعه و بهبود نظام تصمیم گیری از طریق مشارکت دانش‌آموزان، کسب مهارت‌های زندگی، توسعه و تقویت فعالیت‌های گروهی اعم از آموزشی، پرورشی و اجتماعی، فراهم کردن زمینه مساعد در راستای تبادل تجربیات، تفاهم و همدلی بین دانش‌آموزان و برقراری ارتباط صحیح و دوسویه بین آنان و مسئولان مدرسه به عنوان اهداف تشکیل شورا‌های دانش‌آموزی نام برد.

وی با بیان اینکه انتخابات شورای دانش آموزی مصداق عینی کارکرد جامعه‌پذیری آموزش و پرورش است، خاطر نشان کرد: این شورا فرصتی مناسب برای مشارکت عملی دانش‌آموزان در توسعه و تقویت فعالیت‌های آموزشی، تربیتی، فرهنگی و هنری در مدارس را فراهم می‌کند و مسئولیت پذیری و فعالیت گروهی را بین دانش‌آموزان تقویت خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.