رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: هر ساله بیش از ۲ هزار دانش آموز دوره ابتدایی برای دریافت خدمات آموزشی وتوانبخشی از طرف مدارس به این مراکز در سطح استان ارجاع می شوند.

طالب محمدی افزود: در این مراکز برنامه های حمایتی_تقویتی برای دانش آموزانی که در معرض اختلال یادگیری قرار دارند اجرا می‌شود تا ضمن جلوگیری از گسترش مشکل یادگیری آنها موجبات تحصیل موفق و رضایت تحصیلی آنها فراهم شود.

وی مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام را گامی تخصصی وموثر در مسیر توسعه وتعالی عدالت آموزشی وشکوفایی استعدادهای بالقوه دانش آموزان عنوان کرد.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان اظهارکرد: در این مراکز جامع علاوه بر اجرای برنامه ملی سنجش آمادگی تحصیلی و سلامت جسمانی کلیه نوآموزان بدو ورود به مدرسه ، فرآیند غربالگری، تشخیص، آموزش، توانبخشی و مداخلات مبتنی بر نیاز که براساس برنامه آموزش فردی تنظیم می شود به دانش آموزان جامعه هدف دوره ابتدایی در سطح استان ارائه می‌شود.

محمدی عنوان کرد: تغییر ساختار و مأموریت مراکز قبلی مشکلات ویژه یادگیری به مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخلات بهنگام رشدی- تربیتی، ظرفیتی بسیارخوب برای ارتقاء این مراکز بعنوان مرکز پایش تخصصی آموزش وپرورش است.

وی با اشاره به اهمیت مضاعف کارکرد این مراکز جامع در سنجش وتوانبخشی عنوان کرد: مخاطبین این مراکز نه فقط آموزش وپرورش استثنایی بلکه کل آموزش وپرورش است.

رئیس آموزش وپرورش استثنایی کردستان گفت: هدف سنجش شناسایی دانش آموزان استثنایی نیست بلکه هدف شناسایی به موقع مشکلات، تهیه بانک دقیق اطلاعاتی از مشکلات، نقاط قوت و ضعف به منظور برنامه ریزی درسی مناسب وجایدهی مناسب نوآموزان است.

محمدی یادآور شد: دانش آموزان پایه های اول تا ششم دوره ابتدایی مدارس عادی علی رغم داشتن هوش طبیعی یا بالاتر ولی در یک یا چند فرآیند روان شناختی پایه، مشکل داشته باشند برای گذراندن موفقیت آمیز دوره تحصیلات خود می توانند به این مراکز مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: با تشخیص بهنگام مشکلات ویژه یادگیری وبا مداخلات آموزشی ودرمانی خاص می توان در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی ومشکلاتی که در اثر ناتوانی در تحصیل و ارتباطات این دانش آموزان رخ می دهد به نتایج خوبی دست یافت.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان یادآور شد: یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانش آموزان، وجود مشکلات ویژه یادگیری در آنان است که منجر به افت تحصیلی و کاهش اعتماد به نفس آنها می شود که لطمات جبران ناپذیری به لحاظ روانی و اقتصادی به دانش آموز، خانواده و نظام آموزش و پرورش کشور وارد خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.