معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در فارس مرکز تکنولوژی اطلاعات می‌تواند تبدیل به مرکز مهارت‌های پیشرفته شود، گفت: تا پایان برنامه هفتم باید ۵۰۰ هزار نیروی مهارت آموخته مهارت‌های پیشرفته در کشور تربیت شده باشد.

غلامحسین محمدی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی فارس با بیان اینکه این سازمان قراردادی با سازمان علمی فرهنگی ملل متحد (یونسکو) برای نوسازی مرکز تربیت مربی، مطابق با مهارت‌های پیشرفت منعقد کرد، گفت: مبلغ این قرارداد ۷.۵ میلیون دلار است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور  با بیان اینکه کشور نیازمند تحول در مهارت آموزی است، افزود: آموزش‌ها باید در دسترس، هماهنگ با بازار کار، در مسیر توسعه مهارت‌های پیشرفته و شکلی از مشارکت خصوصی و دولتی باشد.

محمدی ادامه داد: امروز برخی از مشاغل مهارتی رشد منفی دارند، برخی ثابت مانده‌اند و برخی دیگر در حال رشد مثبت هستند؛ مشاغل مبتنی بر مهارت‌های پیشرفته در دنیا در حال توسعه‌اند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اکنون عصر حل مسائل پیچیده است و به همین دلیل نیاز‌های مهارتی تغییر کرده است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که باید ۴۴ درصد مهارت‌های کلیدی نیروی کار در کشور تغییر کند.

محمدی اعلام کرد: قرار است در هر استان یک مرکز آموزش مهارت‌های پیشرفته راه اندازی شود و در فارس نیز مرکز تکنولوژی اطلاعات می‌تواند تبدیل به مرکز آموزش اینگونه مهارت‌ها شود.

او گفت: تا پایان برنامه هفتم  باید ۵۰۰ هزار نیروی مهارت آموخته مهارت‌های پیشرفته در کشور تربیت شده باشد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: بیش از ۶ هزار مربی در ۷۰۰ مرکز دولتی و ۳۲ هزار مربی در ۳۷ هزار آموزشگاه خصوصی فنی و حرف‌های مشغول فعالیت هستند و سالانه ۲ میلیون نفر دوره آموزشی در سطح کشور برگزار می‌شود. بسیاری از آموزش‌ها تقاضا محور نیست و تنها۴۰ تا ۵۰ درصد آن مطابق با تقاضا بازارکار است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تا امروز، سازمان فنی و حرفه‌ای مسیر و ریلی را برای مشارکت صنعت در آموزش‌های مهارتی فراهم نکرده، ادامه داد: بازار کار باید نیاز‌ها و ظرفیت خود را اعلام کند تا این نیاز‌ها با نظام شایستگی فنی و حرفه‌ای متناسب شود.

محمدی اضافه کرد: سنجش صلاحیت حرفه‌ای مهارت آموزان نیز باید با مشارکت واحد‌های اقتصادی خصوصی تعریف شود تا افرادی که گاهی فنی و حرفه‌ای را دریافت می‌کنند بتوانند تامین کننده نیاز بازار کار باشند.

او گفت: اکنون در همین مسیر گام بر می‌داریم و نظام عرضه و تقاضا شناسایی شده و تلاش می‌شود با استفاده از پلتفرم‌های کارساز، این چرخه به سرعت شکل گیرد.

محمدی گفت: کنسرسیوم کرمان منطبق بر همین مشارکت و چرخه شکل گرفته و ۴۰ واحد تولیدی این استان عضو کنسرسیوم شده‌اند و برخی از فعالان صنایع پذیرفتند که هیات امنای مراکز آموزشی شوند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور عنوان کرد: این مدل کنسرسیومی تمرین همان نظام آموزشی تقاضا محور است که در بیشتر کشور‌های دنیا اتفاق می‌افتد و هند و کانادا نیز نمونه‌های موفقی از همکاری دولت و بخش خصوصی هستند.

محمدی اظهار کرد: اگر زنجیره آموزشی تقاضا محور شکل گیرد، کاستی‌ها و ناترازی‌ها در آینده جبران می‌شود.

او گفت: ۱۰۰ فرصت سرمایه گذاری و مشارکت را معرفی کردیم تا قطب‌های مهارتی را در استان‌ها شکل دهیم و مشوق‌هایی مانند تخفیف ۲۵ تا ۱۰۰ درصدی مالیات و تسهیلات کم بهره برای کارآفرینان نیز به منظور ترغیب شرکت‌ها اعمال خواهد شد.

معاون وزیر کار بیان کرد: اگر آموزش‌های مهارتی متناسب با نیاز باراز کار بود، شاهد ناترازی نبودیم؛ چنانکه اکنون نخستین مشکل کسب و کار‌ها و واحد‌های تولیدی، نقدینگی و دومین مشکل آنها دسترسی به نیروی کار ماهر است.

منبع: روابط عمومی سازمان فنی و حرفه ای

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار