رئيس دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي ياسوج گفت: بيماري ليشمانيوز احشايي که بيشتر با نام هندي آن يعني کالاآزار (بيماري سياه) معروف است يک بيماري انگلي عفوني است که به علت عفونت با گونه هايي از انگل ليشمانيا ايجاد مي شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛دکتر عبدالعلي مشفع در گفت وگو با خبرنگار وب دا با تشريح جزئيات اين بيماري اظهار داشت: بيماري کالا ازار بيشتر در کودکان زير 10 سال ديده مي شود و مهمترين کانون هاي فعلي بيماري در ايران استان هاي اردبيل، فارس، آذربايجان شرقي و بوشهر بوده و در ساير استان ها نيز بيماري به صورت تک گير گزارش مي شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي ياسوج و دکتراي انگل شناسي بيان داشت: نوع مديترانه اي بيماري کالاآزار در ايران وجود دارد که عامل ايجاد کننده آن انگلي به نام ليشمانيا اينفانتوم مي باشد که توسط انواعي از پشه هاي خاکي در موقع خونخواري به انسان منتقل مي شوند.

وي ادامه داد: پشه خاکي هاي فلبوتوموس ماژور، فلبوتوموس کندلاکي و فلبوتوموس کشيشياني از مهمترين پشه هاي خاکي ناقل انگل در ايران هستند.

دکتر مشفع علائم اين بيماري را شامل تب (با دوبار اوج در شبانه روز)، بزرگي طحال و کبد و کم خوني اعلام کرد و گفت: انگل مولد بيماري در ماکروفاژهاي طحال، کبد، مغز استخوان و غدد لنفاوي رشد و تکثير مي يابند.

رئيس دانشکده پزشکي دانشگاه علوم پزشکي ياسوج، وفور اين بيماري را در مناطق روستايي و عشايري کشور که سگ ها در نزديکي محل زندگي انسان وجود دارند بيشتر دانست.

وي عنوان کرد: در استان کهگيلويه و بوير احمد نيز اين بيماري در کودکان به صورت تک گير گزارش شده و طي تحقيقات انجام شده عامل بيماري ليشمانيا اينفانتوم و مخزن آن سگ ها شناسايي و اعلام شده است.

مشفع خاطرنشان کرد: براي تشخيص بيماري از پونکسيون مغز استخوان و تست هاي سرولوژيک استفاده شده و از تزريق داروهاي گلوکانتيم و پنتوستام نيز براي درمان استفاده مي شود./ع


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار