برای نخستین بار در کشور 5 دانشجو در مقطع دکتراي تحصیلات خود را در رشته های علوم و فنون دریایی از بهمن ماه آغاز می کنند.

وحید چگینی رئیس موسسه مل اقیانوس شناسی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: پیش بینی امواج بر روی دریای خلیج فارس عمان و خزر از جمله مهمترین اقدامات این موسسه به شمار می آید که در آن پژوهشگران و محققان به مطالعه جریانهای شکافنده در شمال کشور، بهینه بندی مخاطرات ناشی از موج های شکافنده در دریای شمال و مطالعه و بررسی پدیده کشنده قرمز خواهند پرداخت. بررسي طوفان های دریایی نيز از جمله تحقیقاتی است که در این موسسه صورت گرفته است.
وی به راه اندازی کتابخانه دیجیتالی در این موسسه اشاره کرد و افزود: راه اندازی کتابخانه دیجیتالی یکی دیگر از اقدامات مهم این موسسه به شمار می آید که در آن کاربران می تواند از طریق وب سایت و رمز کاربری وارد این شبکه شده و اطلاعات مربوط به دریا و اقیانوس ها را دریافت کنند. البته هم اکنون تلاش شده که کاربران اطلاعاتی از مرکز پیش بینی هشدارهای دریایی را نیز از طریق این کتابخانه دیجیتالی در اختیار داشته باشند.
چگینی پذیرش 5 دانشجوی مقطع دکتری در رشته های دریایی خبر داد و اظهار داشت: برای نخستین باز 5 دانشجوی مقطع دکتری در رشته های فیزیک دریا، سازه های دریایی و محیط زیست دریا از بهمن ماه تحصیل خود را آغاز می کنند که البته این دانشجویان پژوهش محور هستند و امیدواریم در سالهای آتی ظرفیت دانشجویان افزایش یابد.


***ساخت 3 پایگاه دریایی در کشور از برنامه های 10 سال آینده است
چگینی در ادامه گفت: برگزاری کشت تحقیقاتی موسسه اقیانوس شناسی در تنگه هرمز به مدت 10 روز طی 2 برنامه 5 روزه که هم جنبه پژوهشی و هم آموزش نیروی انسانی را در خصوص ساخت شناورهای تحقیقاتی دارد در حال بررسی و انجام است.
وی افزود: یکی دیگر از اقدامات مهم موسسه مالی اقیانوس شناسی این است که این موسسه قصد دارد تعداد ایستگاه های خود را از 3 به 8 افزایش دهد که در مرحله دوم ایستگاه گیلان و بندر عباس است که عملا کار در بندر عباس از بهمن ماه آغاز می شود.
وی تصریح کرد: ساخت 3 پایگاه در استان های خوزستان، آبادان و هرمزگان جزو برنامه 10 سال آینده به شمار می آید که در کنار این استانها منتظر هستیم که قطعه زمینی در فاصله بین زیبا کنار و بندر انزلی در استان گیلان جهت ساخت پایگاه و ایستگاه دریایی دریافت و فعالیت خود را در شمال کشور نیز گسترده کنیم.
چگینی به دو نشریه علمی پژوهشی اقیانوس شناسی اشاره کرد و اظهار داشت: 2 تشریه علمی پژوهشی که یکی از آنها از سال گذشته چاپ آن آغاز شده و به زبان فارسی و دیگر به زبان انگلیسی است عملا اطلاعات مهمی در خصوص مباحث دریایی و اقیانوسی را در اختیار محققان قرار می دهد.


***نظر مثبت مسئولان وزارت علوم در خصوص ایجاد پایگاه دائمی جونبگان اعلام شد
چگینی در ادامه گفت: مرکز پیش بینی مخاطرات دریایی عمان نیازمند 20 میلیارد تومان بودجه است که هنوز از سمت ریاست جمهوری به موسسه اختصاص داده نشده که امیدواریم این بودجه اختصاص یابد و ما بتوانیم چنین مرکز مطالعاتی مهمی را در دریای عمان داشته باشیم.
وی به برنامه راهبردی توسعه علوم و فنون دریایی اشاره کرد و گفت: موسسه ملی اقیانوس شناسی در نظر دارد که برنامه راهبردی توسعه علوم و فنون دریایی را تهیه کند بعد از تهیه آن تعداد زیادی از ارگان های دریایی و انجمن های علمی ذي ربط می توانند با موسسه در خصوص گسترش برنامه های علوم و فنون دریایی در ارتباط باشند.
چگینی به سه پروژه کلان در حوزه های خلیج فارس ، عمان و دریای خزر اشاره کرد و اظهار داشت: موسسه ملی اقیانوس شناسی 3 پروژه کلان در حوزه های خلیج فارس ، دریای عمان، خزر ایجاد می کند که هدف از آن جمع آوری داده های تاریخی، خصوصیات فیزیکی شیمیایی و زمین شناسی این حوزه ها است که با توجه به مهم بودن این سه پروژه قطعا گزارش ها و تحقیقات مهمی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: طرح ایجاد پایگاه دائمی مرکز جنوبگان در قطب جنوب به وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ارائه شده و مسئولان نظرات مثبت خود را اعلام داشتند چنانچه این طرح تایید شود آهنگ رشد در زمینه علوم و فنون دریایی کشور سریعتر رخ می دهد./ط2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار