تقویم تاریخ در آینه ورزشی؛

مدافع تیم ملی آرژانتین لقب سرزن بزرگ را از آن خود کرد

امروز دوشنبه ششم بهمن 1393 هجری شمسی برابر با پنجم ربیع الثانی 1436 هجری قمری و 26 ژانویه 2015 میلادی است.

 به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران ،‌80 سال پیش در چنین روزی با تلاش دانش آموزان تبریزی نخستین بار در این شهر هشت باشگاه فوتبال تاسیس شد این باشگاه‌ها صبح و غروب هر روز به برگزاری مسابقه می‌پرداختند و به این طریق هر روز علاقمندان جدیدی به این ورزش روی می‌آوردند .
 
71 سال پیش در چنین روزی تیم فوتبال باشگاه دارایی قهرمان باشگاه‌ها و دسته‌جات آزاد تهران شد این دومین بار بود که این تیم به موفقیت دست می‌یافت مهاجر، غریب، گنج‌بخش، رحیمیان، امیر صالح،‌ مبشر و دارایی بازیکنان این تیم بودند.
 
 همچنین 71 سال پیش در چنین روزی پنج نفر از بهترین‌ داوران ممتاز کشور در رشته‌های مختلف ورزشی معرفی شدند احمد ایزد‌پناه در رشته فوتبال و دو و میدانی، حسین صدقیانی‌در رشته فوتبال،‌غلامحسین‌ شریف زاده در والیبال‌ وبسکتبال داوود نصیری در شنا و وزنه برداری‌ و کاظم رهبری در رشته والیبال و بسکتبال پنج داور ممتاز کشور بودند.
 
 44 سال پیش در چنین  روزی محمد نصیری‌ وزنه بردار سرشناس ایران در مسابقات وزنه برداری قهرمانی باشگاه‌های تهران در دسته پر وزن با بلند کردن 122.5 کیلو گرم در حرکت پرس، 2.5 کیلو گرم رکورد ایران را افزایش داد او در یک ضرب 97.5 کیلو گرم و در دو ضرب 142.5 بالای سر برد او در مجموع با بلند کردن 362.5 کیلو گرم مدال طلای دسته پر وزن را بدست آورد.
 
40 سال پیش در چنین روزی مرحله اول مسابقات انتخابی ژیمناستیک ایران در تالار ژیمناستیک ورزشگاه امجدیه تهران برگزار شد در این مسابقات که 9 ژیمناستیک شرکت کرده بودند محمد آذری با کسب 51.5 دهم امتیاز مقام اول را بدست آورد. مجید نائینی‌ و حسین محمد قلی عنوان‌های دوم و سوم را کسب کردند.
 
 39 سال پیش در چنین روزی ماستارادیچی‌ اسکی باز نوجوان ایتالیایی در رقابت‌های اسکی مارپیچ‌ بزرگ در آلمان غربی با پیروزی بر حریفان سرشناس و قدرتمند خود به مقام قهرمانی دست یافت .
 
38 سال پیش در چنین روزی مسابقات دو صحرا نوردی‌ قهرمانی تهران دور دریاچه قایقرانی مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شد جعفر نادری فرد مسافت ده کیلومتر مسابقه را سریعتر‌ از سایرین دوید و مقام قهرمانی را بدست آورد محمد علی سماوات شریف و محروم علی یافتیان مقام‌های دوم و سوم را بدست آوردند .
 
37 سال پیش در چنین روزی دو تیم فوتبال پاس و پرسپولیس در آخرین مسابقه پنجمین دوره جام تخت جمشید در حضور 75 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی تهران مقابل یکدیگر قرار گرفتند که در پایان بدون گل مساوی شدند. با این تساوی تیم پاس با کسب 40 امتیاز عنوان قهرمانی را به دست آورد و تیمهای پرسپولیس و ملوان بندر انزلی به ترتیب با 38 و 37 امتیاز در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.
 
34 سال پیش در چنین روزی بورنگ تنیس باز برجسته سوئدی در رقابت‌های تنیس چهارصد هزار دلاری مسترز گرند به مقام قهرمانی رسید. بورنگ در دیدار پایانی این مسابقات مقابل ایوان لندل دیگر تنیس باز مشهور جهان با نتیجه 3 بر صفر به پیروزی رسید و  مقام نخست را به دست آورد.
 
در سال 1924 در چنین روزی اولین دوره بازیهای المپیک زمستانی در فرانسه آغاز شد. در این دوره از بازیها 258 ورزشکار از 16 کشور در 9 رشته به رقابت پرداختند.
 
در سال 1956 در چنین روزی هفتمین دوره بازیهای المپیک زمستانی در ایتالیا آغاز شد. در این دوره از رقابت‌‌ها 821 ورزشکار از 32 کشور در چهار رشته به رقابت پرداختند.
 
در سال 1962 در چنین روزی اسکار گری مدافع اسبق تیم ملی فوتبال آرژانتین در شهر کوردوبا متولد شد. وی که به لقب سرزن بزرگ معروف است یکی از موفق‌ترین مدافعان تاریخ فوتبال آرژانتین به شمار می‌آید. وی که پس از محرومیت دیگو مارادونا در جام جهانی 1994 وظیفه کاپیتانی این تیم را در دو بازی بر عهده داشت طی سالهای 1983 تا 1994 در 97 باز برای تیم کشورش هفت گل زد.
 
در سال 1992 در چنین روزی در مسابقه نهایی رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا در بخش مردان جیم کوریر از آمریکا مقابل اشتفان ادبر از سوئد به برتری رسید.
 
در سال 1373 در چنین روزی دیدار برگشت مرحله نهایی رقابت‌های فوتبال جام حذفی باشگاه‌های ایران بین تیمهای بهمن تهران و تراکتورسازی تبریز انجام شد. در این مسابقه که با حضور 10هزار تماشاگر به قضاوت عبود سنگ شکن در ورزشگاه آزادی تهران انجام شد.
بهمن به برتری دو بر صفر رسید و در مجموع دو بازی با برد دو بر یک به مقام نخست مسابقات دست یافت. امیر هوشنگ شریفی و اکبر آبسالان گلزنان بهمن در این مسابقه بودند.

انتهای پیام/
برچسب ها: تیم ، بازی ، فوتبال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار