شبيه سازي جزر و مد بصورت سراسري در خليج فارس و درياي عمان در قالب بخشي از پروژه پايش و مطالعات شبيه سازي سواحل استان هرمزگان انجام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ محمدرضا الهيار مدير كل مهندسي سواحل و بنادر سازمان ضمن بيان اين مطلب افزود: تحقيق و مطالعه درخصوص پديده هاي هيدروديناميكي حاكم بر خليج فارس، تنگه هرمز و درياي عمان در دهه اخير به دليل اهميت استراتژيك منطقه بويژه در كشورهاي حاشيه رشد قابل توجهي داشته و در داخل كشور نيز بصورت پراكنده و موردي فعاليت هايي توسط سازمان ها و ارگان هاي دريايي انجام شده بود كه اين امر لزوم انجام مطالعاتي جامع را در اين خصوص دو چندان مي كرد.

وي ادامه داد: در اين راستا شبيه سازي سراسري جزر و مد بعنوان بخشي از پروژه پايش و مطالعات شبيه سازي سواحل كشور در دستور كار سازمان بنادر و دريانوردي قرار گرفت.

الهيار گفت:اين پروژه كه بصورت مرحله اي در بخش هايي از سواحل استان هاي سيستان و بلوچستان و بوشهر و هرمزگان به انجام رسيده يكي از بزرگترين پروژه هاي تحقيقاتي است. موارد كليدي اين پروژه مهم شامل اندازه گيري پارامترهاي دريايي، شبيه سازي هاي رياضي پديده هاي هيدروديناميكي( موج، جريان، رسوب و ...)، ارائه امواج طراحي و در مناطق مورد مطالعه، طبقه بندي سواحل از ديدگاه مورفولوژي، ارائه طرح بلند مدت پايش سواحل كشور، تهيه و اجراي مدل رياضي ايراني، تهيه بانك اطلاعاتي مهندسي سواحل و بنادر و موارد قابل ذكر ديگري است. در حال حاضر انجام اين پروژه براي سواحل شمالي كشور در دستور كار سازمان قرار گرفته و اين مرحله از پروژه بزودي آغاز مي شود.

وي اضافه كرد: شبيه سازي سراسري جزر و مد با استفاده از يك مدل هيدروديناميكي دو بعدي كه كل خليج فارس، تنگه هرمز و بخشي از درياي عمان را پوشش مي دهد طراحي و اجرا ش

الهيار ادامه داد: براي انجام اين شبيه سازي از اطلاعات ژرفاسنجي، داده هاي پروفيل هاي عرضي برداشت شده و داده هاي اندازه گيري شده جزر و مد در پروژه پايش و شبيه سازي سواحل كشور استفاده شده است.

وي تصريح كرد: از ويژگي هاي اين مطالعات مي توان به صحت سنجي و واسنجي مدل با استفاده از داده هاي 31 ايستگاه اندازه گيري در خليج فارس، تنگه هرمز و درياي عمان اشاره كرد./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار