به گزارش باشگاه خبرنگاران زهره الهیان در گفتگویی تفصیلی با پایگاه اطلاع رسانی جبهه متحد اصولگرایان به مسائل مختلف حوزه زنان و حوزه سیاست خارجی پرداخته و دیدگاه های خود را در این ارتباط ابراز داشته است. این گفتگو به شرح ذیل است:
* برای مقدمه از عملکرد فراکسیون زنان مجلس هشتم و میزان تحقق برنامه ها و اهدافتان در حوزه زنان بگویید.
بیشتر ضرورت می بنم تا درباره حوزه زنان صحبت کنم تا فراکسیون چون دبیر یا مسئول در فراکسیون نبودم. بنده به علت دغدغه های متعددی که داشتم برخی در حوزه زنان و برخی درحوزه های مشترک فعالیت خودم را در فراکسیون تعریف نکرده ام.
ما درشرایطی وارد مجلس هشتم شدیم که فقط ۸ نماینده زن از بین ۲۹۰ نماینده داشتیم و میدانید ۸ نفر برای برای حرکت جدی و قانون گذاری دور حوزه زنان از نظر تعداد اصلا مناسب نیست با توجه به این که حوزه زنان گسترده و ومرتبط با ۵۰ درصد اجتماع است.
از همان ابتدا انگیزه ورود بنده به مجلس، دفاع از حقوق زنان بود و در همان ابتدای کاندیداتوری، تصمیم گرفتیم خلاهای قانونی در بحث خانواده و زنان را بررسی کنیم و حوزه کاری خودم را در ۲ حوزه تعریف کردم. یکی در حوزه زنان که نتیجه آن، احیا خلاهای قانون در بحث خانواده و زنان و اینکه دغدغه مقام معظم رهبری نیز در دیدار با نمایندگان زن نیز بود. و دیگری بررسی و ارتباط با مردم و پیدا کردن مشکلات اساسی آنها و در این زمینه مصاحبه هایی با اندیشمندان و صاحب نظران حوزه زنان داشتیم و با کمک آنها محورهای آینده کاری جمع را بدست آوردیم. چند محور را هم در قالب نظرسنجی هایی که داشتیم بدست آمد و مجموعه اینها با دید کلی خودمان که از جامعه زنان داشتیم تلفیق کردیم و قرار بر این شد این محورها را دنبال کنیم و با حضور در مجلس بنا را بر این گذاشتم که ۴ سال پرکار داریم که شاید دیگر هم تکرار نشود و بااستفاده از ظرفیتی که مجلس دارد بیشترین بهره را ببریم و در حوزه زنان تاثیرگذارباشیم.
در طول این مدت علاوه بر بحث های قانونگذاری در حوزه زنان، بنده در حوزه حقوق بشر و سازمانهای مردم نهاد، فعالیتهای خود را متمرکز کردم چون این حوزه ای مشترک حساب می شود و احساس نیاز جدی به حضور زنان در عرصه بین المل داشتیم همانطور که شاهد هستید سیاه نمایی جدی در عرصه رسانه ها و به ویژه رسانه های غربی در حوزه زنان در ایران وجود دارد و وضعیت زنان در ایران را خیلی بد جلوه می دهند و زن ایرانی را عنصری نشان می دهند که هیچ اختیاری از خود ندارد و همه فرصتها از او سلب شده و فرصت حضور در اجتماع و اشتغال ندارد و حتی اینکه اجازه خروج از منزل را نیز ندارد و اینها مواردی است که به خورد افکار جهانی می دهند. تلاش ما براین بود و هست تا این افکار را از بین ببریم و الگویی ارائه بدهیم از زن مسلمان ایرانی که واقعیت هست و مبتنی بر نگاه اسلام است.
در این راستا در جهت تبیین وضعیت زنان در ایران، کمیسیون حقوق بشر، ظرفیت خوبی بود که در مجامعی که شرکت می کردیم و در هیئت های اعزامی به خارج که بودیم وقتی گزارشات در حوزه زنان و نقش آنها در انقلاب اسلامی ارائه می کردیم آنها به شدت از این همه پیشرفت زنان ایرانی در طول عمر انقلاب اسلامی متعجب میشدند.
در حوزه ان جی اوها (NGO) که تشکلهای مردم نهاد و سازمان یافته هستند باید توجه ویژه بشود همانطور که رهبر انقلاب در کرمانشاه نیز به این نکته توجه کردند که باید از مشارکت تخصصی مردم استفاده شود و رسیدن به این مرحله، بلوغ جامعه اسلامی رانشان میدهد که مردم به صورت تخصصی در جهت توسعه و پیشرفت کشور گام بردارند.
* درباره لایحه حمایت از خانواده بگویید و چه پیشرفتهای داشت و سرانجام مواد جنجال برانگیز آن چه شد؟
حدود ۲ – ۳ سال درباره این لایحه کار شد و نکات مثبت و فراوانی در حوزه حمایت از خانواده دارد و به جز ۳ ماده همه موارد آن به تصویب رسید. در این لایحه محورهای مهمی در حمایت از زنان در قانون گنجانده شد و اعتقاد ما براین بود تا امروز به زنان در دادگاههای خانواده ظلم میشد و خلاهای قانونی از این دست برطرف شد این لایحه بیشتر به صورت شکلی به دعاوی خانوادگی می پردازد و توجه بیشتری به رفع مهجوریت خانمها دارد.
البته یکی دو مورد هم بود که جنجال برانگیز و سیاسی شد و اساس لایحه حمایت از خانواده را زیر سوال برد که به جهت حساسیت برانگیزبودن و اینکه اختلاف نظرهای متفاوتی وجود داشت این مواد که شامل یکی بحث ازدواج مجدد و دیگری مهریه بود خود ما نمایندگان زن هم اعتقاد داشتیم در بحث ازدواج مجدد در قانون جوری بیایید که محدود شود به موارد استثنایی و شروط متعددی در این ماده گنجانده شود که اولا ازدواج مجدد با اجازه دادگاه باشد و ثانیابا اجازه همسر اول ثالثا در یک سری شرایط خاص مثل زندانی بودن همسر یا احیانا اعتیاد و داشتن بیماری صعب العلاج که راه درمان نداشته باشد.
و البته بازهم این لایحه در کمیسیون قضایی و توسط مسئولین دولتی و دیگر نمایندگان مجلس و ان جی اوهای حمایت از خانواده و حتی برخی نمایندگان ادوار مجلس بررسی شد ولی متاسفانه باز هم شاهد یک جنجال آفرینی خاص بودیم به ویژه از سوی رسانه های خارجی که بنا داشتند، وضعیت زن ایرانی را اسف بار جلوه دهند و این طور در رسانه هایشان مطرح می کردند که قانونی در ایران در حال تصویب است که اجازه اختیار کردن ۴ همسر را به مرد می دهد و از این ماده لایحه سواستفاده های سیاسی و تبلیغاتی شد و این ۲ ماده از این لایحه حذف شدند و فقط یک ماده از لایحه مانده که انشالله به زودی بررسی و همین مجلس این لایحه به تصویب میرسد .
* در طرح عفاف و حجاب مجلس چه مطالباتی از دستگاههای اجرایی داشت وپيشرفت این طرح به چه ميزان بود؟
طرح عفاف و حجاب در واقع یک مصوبه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در واقع به منزله قانون است و دستگاهها می بایست آنرا به اجرا دربیاوردند ولی متاسفانه خیلی جدی گرفته نشد یک بخش شاید به خاطر دیدگاههایی که در دولت وجود دارد و به این جهت شاید جلوی آن گرفته شد با توجه به رویکرد کاملا فرهنگی که طرح دارد وظایفی برای دستگاههای در نظرگرفته شد که غالبا وظایف فرهنگسازی است و این مایه تعجب است که چرا با عزم جدی از سوی دولتمردان پیگیری نشد درحالیکه این طرح فقط کارکرد سلبی نداشت بلکه برنامه ریزی فرهنگسازی شیوه های تبلیغی و مجموعا تدوین شیوه های اسلام برای طرح عفاف و حجاب بودواز دولت اصولگرا این انتظار میرفت که این دولت توجه بیشتری به این مقوله داشته باشد و متاسفانه همانطور که بحث فرهنگ در این دولت مظلوم واقع شده است این طرح نیز به همان صورت است.
خب مجلس به شدت پیگیر این طرح بود و جلسات متعددی باوزرا در بخشهای فراکسیونی برگزار شد تا این مطالبه مردم که از نمایندگان می خواستند برای جلوگیری از گسترش فرهنگ غرب و ترویج لاابلی گری فرهنگی و... که بر جوانان تاثیر گذار است برنامه ریزی و حرکتی صورت بگیرد و همین فباعث شد تا مجلس یک فشاری بر دستگاههای اجرایی داشته باشدمثلا جلسات متعددی با وزیرکشورو وزارت ارشاد داشتیم و حتی این طرح در کمیسیون روحانیون مجلس و حتی در حضور رئیس جمهور هم مطرح شد و مجموع اینها باعث شد یک تحرکاتی در دولت صورت بگیرد و سوالتی از وزیر علوم پرسیدیم. درباره وضعیت عفاف و حجاب در دانشگاهها و خوابگاهها و تلاش داشتیم مسئولین را متوجه این امر کنیم که این طرح باید در اولویت باشد چون از دغدغه های مردم است در خوابگاهها معضلاتی داشتیم مخصوصا آنهایی که خصوصی شدند و واگذار شدند گزارشاتی داشتیم که دانشجویان دختر و پسر در یک طبقه باهم زندگی می کنند اینها هشدارها و زنگ خطرهایی بود که مردم مطالبه داشتند به هرحال جلسات خوبی برگزار شد اما کافی نیست و تا یک عزم جدی در سطح هیئت دولت با محوریت شخص رئیس جمهورنباشد حرکت جدی اتفاق نمی افتد.
* نظرشما درباره دانشگاههای تک جنسیتی چیست؟
این طرح مدتی مطرح بود و سروصداهایی ایجاد کرد ما باید برای دخترانمان فرصتهای خاص ایجاد کنیم درواقع دانشگاهها یا مراکز آموزشی ایجاد کنیم تا خانمها بتوانند به راحتی در این مراکز تحصیل کنندو به صورت تخصصی رشته هایی را به این دانشگاهها یا مراکز تخصیص بدهیم و سطح علمی این دانشگاهها را بالا ببریم ما در این زمینه نمونه های موفقی داشتیم دانشگاههایی همچون الزهرا و امام صادق(ع) را میتوانیم نام ببریم .
* با ایجاد مراکز درمانی مختص خانم ها موافقيد؟
نشان داده همیشه از اینگونه طرحها توسط خانمها استقبال می شود و نمونه های مراکز آموزشی و درمانی هم در این زمینه داشتیم و پیگیرها و رایزنی هایی هم با خانم وزیر بهداشت داشتیم که این مراکز و بیمارستانهای مربوط به زنان بیشتر شوند به هر حال یک استان ممکن است چندین مرکز آموزشی درمانی داشته باشد و چه بهتر که یکی از این مراکز مختص بانوان باشد.
* وزیر بهداشت از اعتبار ۳۰۰۰ میلیاردی برای ایجاد بیمارستانهای جدید مختص خانمها صحبت کردند آیا برای این امر این بودجه لازم است؟
ما نباید از ابتدا سنگ بزرگ را که علامت نزدن است برداریم بلکه باید از کم شروع کنیم و همانطور که قبلتر هم گفتم در هر استان یکی از مراکز آموزشی درمانی را به خانم ها اختصاص دهیم به نظر من در ابتدای کار بحث بودجه مطرح نیست بلکه بحث مدیریتی مهم و مطرح است و اگر این موضوع از اولویت های وزارت بهداشت باشد با یک مدیریت خوب محقق می شود و البته اگر کمکی هم در این زمینه بخواهند در مجلس این آمادگی وجود دارد تا موضوع را دنبال کنیم و از وزیر بهداشت این انتظار را داریم تا زمانیکه به عنوان یک زن روی کار هستند فرصت انتخاب پزشک و مراکز درمانی مختص خانمها را ایجاد کند .
* عمده مراجعات مردمی به شما برای چه کاری است و چه مشکلاتی در اولویت قراردارد؟
بیشتر خانمها اولین مسئله ای که برایشان اولویت دارد و دغدغه دارند مسائل معیشتی و بیمه است و در کنارش موضوعاتی چون بحث اشتغال بانوان هم هست و باید به سمتی برویم تا آسایش و آرامش بانوان تضمین شود و یک خانم خانه دار که بیمه نیست نگران آینده اش نباشد.
به هرحال خانمهای ما به لحاظ روحیات و اخلاقیاتی که دارند شایسته نظام اسلامی نیست در هر شغلی فعالیت کنند و باید شرایطی فراهم شود تا خانمها فرصتهای شغلی و اجتماعی مناسبی داشته باشند و البته این به معنای کمرنگ کردن نقش زنان در خانواده نیست و خانمها می توانند علاوه براینکه یک مدیر و مدبر در خانواده باشند در جامعه هم نقش داشته باشند و راهکارهایی هم برای گسترش مشاغل خانگی در مجلس به تصویب رسید البته معمولا تا اسم مشاغل خانگی می آید متاسفانه فقط صنایع دستی به ذهنها خطور می کند درصورتیکه مشاغل خانگی حیطه بسیار گسترده ای دارد و صنایع با تکنولوژیهای بالا را نیز شامل می شود ما در امریکا شاهد این هستیم که این مشاغل به طوری فراگیر هستند که هزاران نفر درخواست مشاغل خانگی را دارند یا ساعتهای معروف و مشهور سوئیس توسط خانمها و در منازل ساخته می شوند.
الان بحث دورکاری و دولت الکترونیک مطرح است و دولت می تواند با برنامه ریزیهای دقیق هم فرصتهای شغلی مناسب به خانمها بدهد و هم اینکه امنیت روانی خانواده را تضمین کند که ثمرات بسیاری در حوزه تحکیم بنیان خانواده و دوری از آسیبهای اجتماعی برای زنان به ارمغان می آورد.
امیدواریم در مجلس این اهداف پیگیری شود و این مطالبات را از دستگاههای اجرایی داشته باشیم و اگر خلاء های قانونی وجود دارد به تصویب قوانین در این حوزه بپردازیم .
* مهمترین اقدامات مجلس هشتم بالاخص در حوزه زنان چه بود؟
در مجلس چند طرح کلان داشتیم که به تصویب رسید و برای خانمها خیلی خوب بود یکی از مهمترین آنها بحث ارث بود که تا قبل از تصویب در مجلس هشتم خانمها فقط از بنا ارث می بردند مثلا شما می دیدید در روستاها خانواده ای چندین هکتار زمین و یک خانه کاهگلی هم دارد بعد از فوت شوهر، زن خانواده تنها از بنای آن خانه ارث میبرد و از زمین هیچ ارثی نمیبرد با وجود اینکه در روستاها خانمها همپای آقایون و حتی در برخی موارد بیشتراز آقایون، فعالیتهای کشاورزی و... دارند و این به نوعی ظلم محسوب می شد تا اینکه با بررسیهای که شد و استفتایی که از مقام معظم رهبری صورت گرفت این طرح در مجلس تصویب شد و خانمها هم از عرصه(زمین) و هم از اعیان(بنا) ارث میبرند.
طرح دیگریکه به تصویب رسید بحث دیه خانم ها بود که اگر خانمی در اثر قتل عمد فوت می کرد ۱ بند به بندهای مجازات اسلامی اضافه شد تا مابقی دیه یک زن توسط دولت پرداخت بشود و خانواده زن میتوانند تقاضای قصاص کنند.
* جنابعالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هستید. نظر شما درباره تسخیر سفارت انگلیس و تصرف باغ قلهک چیست؟
درباره بحث تسخیر سفارت انگلیس، بحثهای مفصلی را میتوان مطرح کرد اما خلاصه اش این است که ما بعداز تحرکاتی که انگلیس در فتنه ۸۸ و درقبل و بعداز انتخابات داشت به شدت به این تحرکات معترض بودیم و به جهت اینکه عملکرد سفارت به عنوان یک مرکز فتنه و پایگاه جاسوسی مطرح می شد لذا طرح کاهش رابطه با انگلیس را مطرح کردیم و در کمیته رای آورد اما بنا به دلایلی در هیئت رئیسه، این طرح متوقف شد تا زمانیکه تحریم ها توسط انگلیس و سایر کشورها تشدید شد به واسطه این موضوع، طرح کاهش رابطه با انگلیس به تصویب رسید که موفقیت بزرگی برای ما بود از بابت اینکه واقعا انگلیس، همیشه با خوی استعمارگری برکشورها نگاه میکند و همواره خود را آقا و سرور می داند و خوی تاریخی خود را دنبال می کند و به نوعی با این طرح و مصوبه حقیر شد و در ضمن تصویب این طرح پیغامهایی هم بینشان ردوبدل شده بود و نگرانی خود را از بابت این مصوبه مجلس، نشان دادند.
حضور دانشجویان در مقابل سفارت هم در دفاع از مصوبه مجلس کاملا قابل درک بود و از دانشجویان عدالتخواه که همواره به سیاستهای انگلیس معترض بودند این انتظار می رفت منتهی در بخش آخر تجمع مقابل سفارت که عده ای، وارد سفارت شدند و منجر به تخریب اموال و بعضا تحرکات برخی افراد سودجو که اساسا دانشجو نبودند باید مدیریت بهتری از سوی تشکلهای دانشجویی صورت می گرفت و بیشتر فضا را دست می گرفتند و مدیریت می کردند و اجازه این سواستفاده ها را نمی دادند. البته نکته مبهم و قابل تامل هم در این قضیه باز بودن درب سفارت و قفل نشدن درب از داخل بود که همواره همه سفارت خانه ها اقدامات امنیتی و حفاظتی خاصی در اینگونه شرایط را رعایت می کنند.
اما سفارت انگلیس با توجه به اینکه تعداد زیادی دانشجو آنهم دانشجویان معترض به سیاستهای انگلیس این درب را قفل نکرده بودند و این جای سوال دارد و در کل قضیه، جز مورد آخر از دانشجویان انتظار می رفت.
* آیا در کمیسیون حقوق بشر، اقداماتی برای منافقین تواب و خانواده های آنها در نظر گرفته شده است؟
ما در کمیته، جلسات و بحثهای زیادی در این زمینه انجام دادیم و جلساتی با خانواده های قربانیان ترور داشتیم .موضع نظام، آن است که منافقینی که از گذشته خود پشیمان هستند می توانند برگردند و در کنار خانواده هایشان در ایران زندگی کنند البته تاکید هم شده به عراق و جوامع بین الملی که منافقینی که دارای پرونده هستند و در پرونده های آنها جرایمی مانند به شهادت رساندن هموطنانمان هست به دستگاه قضا معرفی شوند تا طبق قوانین کشور به جرایم آنها رسیدگی شود.
اتفاقا خود ما هم افراد این گروه را قربانی یک گروهک تروریستی می دانیم به جهت اینکه اغفال شدند و در یک فضای کاملا بسته روی فکر و ذهنشان کارشده است.
خانواده های این افراد به شدت نگران و ناراحت هستند و ما نیز نگران وضعیت این افراد در پادگان اشرف هستیم وضعیتی در اردوگاه برای زنان پیش آوردند و متاسفانه فرزندان را از مادران جدا کردند و به کشورهای دیگر فرستادند و اجازه هیچ گونه تماس یا ارتباط با خانواده را اینها ندارند. روند کاری طوری تنظیم شده که زنان همپای مردان از صبح زود تا پاسی از شب مشغول کار باشند و دریک شرایطی مسعود رجوی اعلام کرد که تمام زنان باید از شوهران خود جداشوند و مسائلی از این دست، نشاندهنده قربانی بودن این افراد توسط گروهک تروریستی است و باید تدبیری برای نجات این افراد چاره شود.
* از کمیته بانوان جبهه متحد اصولگرا بگویید و اینکه چه کسانی در این ترکیب عضو هستند و فعالیت دارند.
ترکیب کمیته به این صورت است که خانم ها فاطمه فخر و فهيمه خان محمد زاده به نمايندگي از سوي جبهه پيروان خط امام و رهبری، خانم ها صديقه شاكري و بنده به نمايندگي از سوي جمعيت ایثارگران انقلاب اسلامي و جمعيت رهپویان انقلاب اسلامي، خانم معصومه آباد به نمايندگي از سوي آقاي محمدباقر قاليباف و خانم لاله افتخاري به نمايندگي از سوي آقاي علي لاريجاني، كميته بانوان جبهه متحد اصولگرايان را شكل داده اند.
اهداف کمیته زنان شامل افزایش مشارکت زنان در بحث های سیاسی و اجتماعی است که هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین الملل تاثیرگذار است. الان بسیاری از نگاههای بین المللی به انتخابات مجلس است و اخبار و تحولات داخل کشور را رصد می کنند و تجربه فتنه ۸۸ نشان داد که نظام سلطه از هیچ تلاشی برای ایجاد شرایط ویژه درکشور دریغ نمی کند.
باتوجه به اینکه حدود نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند قادعتا این نیمه جمعیت از اهمیت به سزایی برخودارند و تجربه نشان داده که همیشه مشارکت خانمها بیشتر از آقایان بوده است علاوه بر اینها خانمها نقش مهم و تاثیر گذاری نیز در خانواده دارند و باید این امر را مغتم بشماریم و این حضور و مشارکت مردم هست که معادلات نظام سلطه را به هم میریزد و اقتدار کشور را نشان می دهد.
هدف دیگر این است که کاندیداهای خانمی که صلاحیت دارند و سابقه مثبتی دارند و این انگیزه را برای حضور در مجلس دارند به جبهه متحد اصولگرایان معرفی کنیم تا در مجلس آینده تعداد بیشتری از کرسیهای مجلس را خانمها در اختیار داشته باشند و به هیچ وجه این ۸ نفرخانم از ۲۹۰ نفر نماینده شایسته نیست.
هدف بعدی این است که خلاهای قانونی در حوزه زنان و خانواده را بررسی و قوانین متناسب با آنها رابتوانیم پیش بینی کنیم.
هدف دیگری که داریم جریان سازی در حوزه زنان هست و باید نگاه اصولگرایان به زن و خانواده را تبیین کنیم که این برگرفته از نگاه اسلام به جایگاه زن در خانواده و جامعه اسلامی است. نگاهی که امام خمینی(ره) نیز به نقش زنان در جامعه داشتند حضرت امام(ره) نقش زنان در جامعه را به عنوان یک تکلیف مطرح کردند که خانمها هم باید در مسائل کلی نظام دخالت کنند لذا ما باید این موضوع و نگاه را در جامعه تبیین کنیم و درباره حضور ارزشمند زنان فضاسازی هایی انجام دهیم.
در همین راستا در استانهای مختلف دست به کار شدیم تا گزینه های مطلوب را به بزرگان جبهه متحد معرفی کنیم و از بزرگان جبهه متحد می خواهیم تا حمایت از خانمهای انقلابی و متعهد و توانمند را یکی از اولویتهای خود قرار دهند چون خانمها در شرایط حاضر در فرصت برابری با آقایون نیستند.
برای این مقصود می توان با مصاحبه ها، سخنرانی ها، سایتهای تخصصی ویژه بانوان و همچنین ارتباطات چهره به چهره، این فضاسازی ها را انجام داد و هرچه برنامه ریزی بهتر و دقیق تری داشته باشیم انتخابات پرشکوه تری در پیش داریم.
* به نظر شما زنان صاحب چه تعداد از کرسیهای مجلس نهم می شوند؟
ماهمه تلاشمان براین است که تعداد کرسیهای زنان در مجلس را افزایش دهیم البته برای ما هم حضور کمی مهم است هم کیفی در برخی کشورها قوانینی تصویب کردند و تعداد مشخصی از کرسیهای مجلس را به خانمها اختصاص دادند ما درایران این شرایط را نداریم پس هیچ ضمانتی برای تعداد تصاحب کرسیها توسط خانمها وجود ندارد.
* چرا خانمها با توجه به اینکه نیمی از جامعه را تشکیل می دهند کمتر به نمایندگان زن رای می دهند؟
این معلول چند علت می تواند باشد. یکی اینکه برخی خانمهای توانمند شاید خیلی انگیزه برای اینگونه رقابتها نداشته باشند و شاید با روحیات آنها سازگار نباشد و دیگر اینکه کار برای خانمهایی که به طور مستقل از شهرهای کوچک کاندیدا می شوند بسیار سخت است و اگر در لیست احزاب و گروهی باشند کارشان راحتتر می شود و در اینجا این احزاب هستند که باید از این خانمها حمایت کنند. دلیل دیگر اینکه فرهنگ حضور و مشارکت خانمها هنوز در جامعه جانیافتاده است و این چیزی نیست که به صورت چکشی بخواهد حل شود و نیاز به فرهنگسازی دارد.
مثلا در شوراي شهر خانمها حضور موفق دارند. در خيلي از شهرها و شهرستانها و بعضا حتي آقايون ميآيند و ميگويند اين خانم به اندازه ۱۰ نفر از آقايون فعاليت ميكند و مسئولانه كار ميكند. خب اين فرهنگ در شوراها جا افتاده اما در مجلس آنچنان كه شايسته هست هنوز جا نيفتاده و طبق فرمايش رهبر معظم انقلاب، اينگونه مسائل، مسائل ريزي است كه به تدريج با فرهنگسازي بايد در جامعه و باور مردم جا بيفتد. فعلا هنوز اين فرهنگ را نميبينيم حتي بين برخي افراد محقق و صاحبنظر و كارشناس بعضا من در همين مركز پژوهشهاي مجلس مثال بزنم. طرحها و پروژههايي كه در حوزه زنان به آنجا ميرود و كارشناسان مركز بايد نظر بدهند، نوع نگاه، نگاهي نيست كه متناسب با مطالبات مقام معظم رهبري و با انديشه حضرت امام در حوزه زنان باشد. كاملا نگاه سنتي و مردسالارانه است و نمود آن را در تحقيقاتي كه نتيجه آن را به ما ميدهند ميبينيم. اين نمودي از يك جامعه است و ميبايست كار شود.
* كميته بانوان به عنوان يك نهاد چه برنامهاي براي بيشتر شدن كرسيهاي مجلس براي خانمها دارد؟
ما از مدتها قبل به دنبال اين امر بوديم حتي قبل از شروع فعاليتهاي تبليغاتي و انتخاباتي اين خلأ را در مجلس هشتم داشتيم. با آقاي لاريجاني از طرف كميسيون زنان جلساتي داشتيم و اين موضوع را مطرح كرديم. خود ايشان هم معتقد به وجود اين خلأ هستند. به هر حال بعضي از كشورهاي منطقه شايد ساليان گذشته اساسا نماينده زن در مجلس نداشتند اما الان كه به كشور ما ميآيند به اين نكته اذعان دارند كه تعداد نمايندگان زن ما از كشور شما بيشتر است و اين براي كشور ما شايسته نيست و هر كشوري ما ميرويم اين سوال را از ما دارند چون نماد مشاركت سياسي زنان را مجلس ميدانند و هر كجا ما درباره دستاوردهاي انقلاب و پيشرفتهاي زنان صحبت ميكنيم، اينها الگوي ما و انقلاب اسلامي را موفق ميدانند ولي وقتي به مجلس ميرسيم يك نقطه ضعفي براي ما محسوب ميشود و عدم مشاركت سياسي زنان را نشان ميدهد و ما هم كه داعيهدار اين هستيم كه يك الگوي جهاني ميخواهيم ارائه بدهيم. طبق فرمايش حضرت آقا در حوزه زنان، ايشان اشاره ميكنند كه شما هر الگويي كه ارائه بدهيد يك الگوي جهاني خواهد بود براي زنان جهان و حضرت امام(ره) فرمودند اگر يك قدم برداريد در جهت دفاع از حقوق زنان يك قدم برداشتيد در جهت دفاع از حقوق زنان كل جهان و اين فرمايشات، رسالت ما را سنگينتر ميكند. لذا بايد كار كرد تا در همه حوزهها پيشرفتهاي خوبي داشته باشيم. در مجلس هم بتوانيم تعداد قابل توجهي از نمايندگان زن داشته باشيم.
چند نكته مثبت اين لايحه اين است كه دادگاههاي تخصصي خانواده در اين لايحه ديده شده و قضاتي كه حضور پيدا ميكنند بايد در رابطه با دعاوي خانوادگي تجربه موفقي داشته باشند و اينكه از قاضي مشاور زن بايد استفاده بشود. مراكز مددكاري كه ديده شده با حضور مددكاران و مشاوران و افراد آشنا به حقوق خانواده هستند و اينكه بتوانيم بهواسطه مشاوره از موارد طلاق جلوگيري كنند.
بحث حق حضانت و اينكه به نوعي حقوق خانمها در اين قضيه ناديده گرفته ميشد در اين لايحه، اين حقوق زن گنجانده شده و حتي وكيل معاضدتي ديده شده كه براي خانمهايي كه نميتوانند به لحاظ مالي، استطاعت گرفتن وكيل ندارند. قوه قضائيه وكيل را به صورت رايگان در اختيارشان قرار ميدهد و اينكه در دعاوي خانوادگي و زنان در محل سكونت خودشان بتوانند دادخواست ارائه بدهند چون مواردي هست كه خانمها مجبورند براي پيگيري حقوقي پرونده شان سفرهاي متعددي انجام دهند و اين مشكلات جدي براي خانمها ايجاد كرده بود و يكي از مواردي كه بايد تاسف خورد درباره كساني بود كه خودشان را مدافع حقوق زنان ناميده بودند و فضاي منفي به جهت بهرهبرداري خاصي كه مدنظرشان عليه اين لايحه به راه انداخته بودند.انشاءالله اگر به تصويب برسد خانمها از مزاياي اين لايحه بهرهمند ميشوند.
* راهكاري براي افزايش كرسي نمايندگان مجلس هست؟
سوال خوبي است. مثلا ميتوان احزاب و گروهها را مجاب كرد تا درصدي از ليست خود را به بانوان اختصاص بدهند. البته اين هم ضمانت رايآوري ندارد و چون سيستم انتخابات كشور ما حزبي نيست بستگي به راي مردم دارد. راه ديگري كه دارد رايزني با افراد تاثيرگذار در جبهه به صورت مستمر هست كه داريم انجام ميدهيم و ضرورتهاي حضور زنان در مجلس آينده را از نگاه خودمان و با توجه به نگرانيهاي موجود مطرح خواهيم كرد و از اين باب ما انجام تكليف ميكنيم و بقيه مسئوليت به عهده مسئولين و بزرگان جبهه متحد است.
* نحوه ورودتان به سياست چگونه بود؟
من از سال ۶۶ كه وارد دانشگاه علوم پزشكي تهران شدم، در كنار درس، فعاليتهاي تشكيلاتي و همكاري با تشكلهاي دانشجويي را جزو وظايف خودم قرار دادم. آن موقع تنها تشكلي كه فعال بود انجمن اسلامي بود و بعد از پايان جنگ حضرت امام فرمان تشكيل بسيج دانشجويي را دادند و همان زمان بسيج دانشگاه تشكيل شد و آقاي دكتر زاكاني در آنجا مسئوليت داشتند و در واقع پايهگذار بسيج علوم پزشكي بودند و ما هم همكاري ميكرديم. اين روند همكاري حتي بعد از فارغالتحصيلي هم ادامه داشت و در واقع مدتي در بحبوحه بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و خود سازمان فعاليت ميكردم و مسئوليت بخش خواهران را به عهده داشتم زمان انتخابات مجلس هفتم هم زمزمههايي به عنوان حضور مطرح شد منتها به علت فرصت كمي براي ثبتنام بود توفيق حضور نداشتم و براي مجلس هشتم اين پيشنهاد مطرح شد و ما در همكاري با جبهه متحد اصولگرايان در ليست جبهه متحد وارد شدم و انگيزه اصليام علاتر به عالم سياست و بهطور خاص دفاع از حقوق زنان بود. و به نظر من راه ورود خانمها به مجلس همكاري با احزاب و تشكليلات تاثيرگذار و قوي است.
* به نظر شما متوسط حقوق يك خانواده در ماه چقدر بايد باشد؟
سوال سختي پرسيدند من تا قبل از مجلس خريد ميرفتم ولي الان فرصت چنداني ندارم فقط گاهي براي بررسي قيمت كالاها و اجناس ضروري براي آنكه در مجلس بتوانيم از اين بابت هم تصميمات لازم را داشته باشيم و اطلاع از وضعيت معيشتي مردم داشته باشيم پرس و جوهای میدانی دارم. ما نياز داريم بين مردم باشيم. گاهي ممكن است در تاكسي يا مترو باشيم و با آنها مواجه شويم. من يكبار از ونك تا شهرري با مترو، سفر داخل شهري داشتم تا بررسي كنم چيزهايي كه شنيده بودم و وضعيت زنان و بعضا زنان سرپرست خانوار كه در مترو دستفروشي ميكنند و با دكتر قاليباف هم مكاتبهاي داشتيم درباره ايجاد غرفههايي در مترو و كمك براي ايجاد شغل براي اين خانمها كه بهطور منظم اجناسشان به فروش برود.
در جواب شما كه يك خانواده يه نفره چه ميزان درآمد داشته باشد بستگي به شرايط خانواده دارد اما به نظر من حداقل ۵/۱ ميليون در ماه براي خانوادهاي كه مستاجر هستند.
* چقدر ماهانه حقوق ميگيريد؟
بين ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ كه هزينه وام از اين مبلغ كم ميشود.
* يارانه ميگيريد يا نه؟
نه، نميگيرم چون خود را مستحق دريافت يارانه نميدانم.
* نظرتان درباره پرداخت نقدي يارانهها چيست؟
بهطور كلي اجراي طرح هدفمندي يك ضرورت بود و بالاخره در نحوه اجرا اختلافنظرهايي هست. خودپرداخت نقدي با توجه به قيمت حاملهاي انرژي و آب و برق يك ضرورت بود ولي ساير ابعاد اين طرح مثل بحث حمايت معيشتي در قالب بيمهها و تامين اجتماعي و اينها و همچنين بحث بستههاي حمايتي از توليدكنندگان مباحثي است كه با دولت اختلافنظر داريم. مجلس ارتباط مستمر دارد و مجلس پيگير بحث بستههاي حمايتي از توليدكنندگان و صنايع و كشاورزي است كه بايد بيشتر به آن پرداخته شود..
* لوازم خانگي شما در منزل ايراني است يا خارجي؟
سعي من بر اين بوده كه لوازم ايراني استفاده كنم و بيشتر لوازم در منزل من ايراني است البته بعضا شده كه جنس خارجي هم تهيه كرده باشم ولي اعتقادم بر اين است كه در جهت حمايت از توليدكنندگان اجناس ايراني مصرف كنم و الحمدلله ظرفيت خوبي در كشور داريم اگر اين اجناس خارجي بگذارند و بايد با وضع تعرفهها جلوگيري بشود از ورود اجناسي كه مشابه آن در كشور توليد ميشود و باعث ايجاد بازار رقابتي در جامعه شويم و اين از مطالبات مقام معظم رهبري نيز هست كه فرمودند: مسئولين بايد به سمت تقويت و حمايت از توليدكنندگان داخلي و ممانعت از اجناس خارجي با تعرفهها و ساير روشهاي موجود و انصافا اگر مردم به سمت خريد كالاي ايراني بروند به اين موضوع ميرسند كه خيلي از موارد كيفيت كالاهاي ايراني بسيار بالاتر از كالاهاي مشابه خارجي است كه قيمت آن نيز پايين است. ما به جهت فرهنگي كه به جا افتاده بعضي توليدكنندگان را ميبينيم كه جنسي را كه توليد ميكنند ۲ ليبل رويش ميزنند يكي ساخت ايران و ديگري ساخت يك كشور ديگر و آنی كه ساخت كشور خارجي، ليبل خورده، بيشتر خريدار دارد. براي اينكه مشتري بيشتر جذب كنند به نوعي جنس ايراني را به اسم جنس خارجي ارائه ميدهند.
* اخبار را از كدام منابع دريافت ميكنيد؟
صداوسيما، رسانههاي مكتوب و سايتها را رصد ميكنم. البته جلسات منظمی هم با برخی افراد در حوزه های مختلف داریم که کمک می کنند.
* جمع بندی جنابعالی از طراحی ایالات متحده آمریکا برای انتخابات مجلس نهم پیست؟
نظام سلطه برای انتخابات مجلس نهم ایران چند کحور جدب را طراحی کرده است اول اینکه با دامن زدن به یک تحلیل متوهمانه، نیروهای انقلاب را مجبور کند که با چند لیست وارد رقابتهای انتخابات مجلس نهم شوند و از این رهگذر به ایجاد فضای افشاگری برای اسرار نظام بپردازیم در مرحله بعد همچون انتخابات گذشته، ایجاد ظرفیت برای حرکتهای خیابانی و ایجاد ناامنی و اغتشاش را در دستور کار دارد. به موازات آن، ایجاد فضایی برای ایجاد شبکه سازی اجتماعی را همچنان، دنبال می کنند. با توطئه چینی های بیرونی، ایجاد فضا برای تشدید فشارها از خارج به داخل را پیگیر هستند و در توطئه چینی داخلی، ایجاد شکاف شدید در درون حاکمیت را به شدت مورد سرمایه گذاری قرار داده اند. و در ادامه ایجاد فضا برای نقد اساسی حکومت و مشروعیت زدایی از انقلاب اسلامی را در دستور دارند. از نگاه آمریکا، انگلیس و اسراییل، انتخابات بخشی از پروژه نرم و کودتای مخملی خواهد بود.
* جریان فتنه، چه وظیفه ای بر عهده خواهد داشت؟
طراحان پشت صحنه فتنه در داخل، طراحی های نظام سلطه را دنبال می کنند و در عین حال، سیاهنمایی می کند تا الگوی نظام دینی را شکست خورده معرفی کنند و در ادامه آن،، روی الگوی اسلام سکولاریسم که ترکیه علمدار آن است فعال کنند.
البته از جریان انحرافی غفلت نکنیم. جریان انحرافی، برای نظام سلطه کارکردهایی دارد از جمله با به چالش کشیدن مستمر برنامه های رهبری معظم انقلاب برای اداره کشور، ایجاد شکاف در درون اصولگرایان، دامن زدن به افشاگری واهی و خودساخته؛ نظام سلطه معتقد است اینها می توانند ادبیات فتنه را در سال ۹۰ بازتولید کنند.
* لطفا به کلمات ذیل پاسخ کوتاه بدهید
زن: كانون مهر و محبت هستي و آينه جمال خداوند
فرزند: تمام دارايي مادر و پدر
همسر: يار و ياور
مردسالاري: تفكر سنتي
زنسالاري: تفكر غربي
انتخابات: عرصه تعيين آينده وطن
وزارت امور زنان: مسير ساختاري تحول آينده زنان
فتنه ۸۸: عرصه ابتلاء و امتحان خواص
خطوط قرمز اصولگرایان: فتنه، انحراف، فساد
ساکتین فتنه: عقب افتاده های سیاسی
ساکتین انحراف: نان به نرخ روز خوردن
ساکتین اختلاس: در همه دوره ها و همراه با همه جریانهای قدرت طلب
محمدجواد لاريجاني: پير سياست
علي اكبر صالحي: چهره آشناي بينالمللي
منوچهر متكي: وزير هميشه خندان
آیت الله مهدوی کنی: امام، آینده کسی را جز او تضمین نکرد
آیت الله مصباح یزدی: روحانی بیدار و با بصیرت انقلاب
وحيده دستجردي: اولين وزير زن توانمند
زهره الهيان: انشاءالله بنده خداوند
/ن