دبیر اجرایی همایش تأثیر عوامل اجتماعی بر سلامت گفت:عوامل اجتماعی 50 درصد عوامل مؤثر بر سلامت افراد جامعه را شامل می شود که نقش آگاهی و شناخت مردم در پیشگیری از این عوامل و آسیب به سلامت ضروری است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر پرهیزگار، دبیر اجرایی همایش تأثیر عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت که امروز در سالن همایش کتابخانه ملی برگزار شد افزود: اهمیت عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت به گونه ای است که سازمان بهداشت جهانی کمیسیون ویژه ای برای آن در نظر گرفته و برای آن باید آگاهی کافی به مردم داده شود سلامت از لحاظ تعریف آرامش کامل جسمی، روحی و روانی است و با توجه به اینکه آگاهی از این مسائل از سوی سازمام بهداشت جهانی واجب و ضروری شده به نظر می رسد که پزشکان هم باید آگاهی پیدا کنند.

وی گفت: یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر سلامت فقر است زیرا سوء تغذیه ناشی از آن می تواند باعث کاهش رشد جنین شود عامل دیگر اعتیاد است که در کشور ما از نظر مصرف مواد مخدر در دنیا رتبه داریم یکی از عوامل دیگر طلاق در کشورمان است که در سال 88 نسبت طلاق به ازدواج 5/14 درصد بوده است.

پرهیزگار تصریح کرد: آلودگی هوا کم تحرکی و بیماری های قلبی عروقی از دیگر عوامل مؤثر بر سلامت شمرده می شود که برای حل این مسائل 25 درصد سهم عوامل مؤثر بر سلامت مرتبط با وزارت بهداشت است و لازم است تا باقی وزارتخانه ها نیز برای حل این مشکل وارد کار شوند.

*نقش مردم در کارهای کشوری در ارتقای شاخص سلامت مؤثر است

دکتر سید شهاب الدین صدر رئیس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه افزود: موضوع سلامت یک موضوع جامع است و دستگاه های مختلف باید در آن دخالت داشته باشند در سال 57 افرادی که در کشور با سواد بودند 5/47 درصد بودند و در حال حاضر 80 درصد جمعیت کشور با سواد هستند یعنی شاخص سواد و آگاهی مردم بسیار مؤثر است همچنین نقش مردم در سیاست های کشوری نیز می تواند در ارتقا شاخص سلامت نقش مؤثری داشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر عدالت در سلامت در جامعه محقق شود قطعاً روی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت مؤثر است.

*دانشکده های پزشکی باید در تعیین اولویت سلامت مردم تلاش کنند

دکتر مرندی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه افزود: نقش عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت 50 درصد است در حالیکه نقش تکنولوژی های پیچیده پزشکی 4 درصد است و متأسفانه آنچه که بیشتر به آن توجه می کنیم همین تکنولوژی های پزشکی است.

وی گفت: عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت شامل تکامل سال های اول زندگی، تحصیلات، اشتغال، محیط کار، فقر، تغذیه و مسکن است آموزش پزشکی ما باید این مسائل را آموزش دهند.

مرندی با اشاره به وظایف دانشکده های پزشکی تصریح کرد: دانشکده های پزشکی باید با مشارکت وزارت بهداشت و مردم اولویت های سلامت  را تعیین کنند نه اینکه فقط به بحث آموزش بپردازند./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار