طرح ساخت و ساز زندان قصر یکی از پروژه های عمرانی و فرهنگی بزرگ شهر تهران محسوب می شود محوطه بزرگی ک سالها آرامش مردم محله و ساکنین اطراف را گرفته بود حالا قرار است به باغ موزه ای وسیع تبدیل شود و خاطرات تلخ گذشته را از یادها پاک کند.

به گزارش

خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران

صحبتها درباره پایان این طرح زیاد است و اظهار امیدواری شده تا این باغ موزه تا 22 بهمن امسال افتتاح شود و به بهره برداری برسد.

اگر این روزها سری به بوستان مرودشت در ضلع شمالی باغ موزه قصر بزنید شاهد فعالیت کارگران و تغییر کاربری این مکان هستید برای اطلاع شهروندان از روند پیگیری کار مدتی است که حصارهای این بخش برداشته شده است.

بخش عمده محوطه سازی بیرونی این طرح به پایان رسیده است.

گلکاری فضای سبز و ایمن سازی از جمله فعالیتهایی است که در فضای بیرونی این مجموعه صورت گرفته سنگ فرش محوطه بیرونی هم به پایان رسیده و اکنون محوطه باغ این مجموعه آماده بهره برداری است در این میان مهمترین نکته ای که مورد توجه قرار گرفته حفظ بافت تاریخی این مجموعه و عناصر تاریخی آن است جدا از ساختمان، ابنیه و درختان کاج موجود در حیاط باغ موزه متعلق به زمان قاجار است و برای حفظ و نگهداری آن تلاش بسیاری شده است.

در زندان مارکوف که بزرگترین ساختمان باغ موزه به حساب می آید کار بخوبی پیش رفته است و عملیات عمرانی آن تقریبا به پایان رسیده و تاسیسات آن در حال تکمیل است زندان مارکوف در کل مرمت بخش عمده مجموعه رو به پایان بوده و بخشهای دیگر در مرحله نازک کاری قرار دارد بیشترین تکاپو در ساختمان اصلی زندان مارکوف و زندان سیاسی است گویا قرار است بخشهایی از این 2 زندان به موزه و بخشهایی برای استفاده به عنوان فضایی فرهنگی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.

شهرداری منطقه 7 اعلام داشته که مدیریت این مجموعه پس از پایان فعالیتهای عمرانی بر عهده معاونت اجتماعی منطقه قرار دارد هر چند که این مجموعه کارکردی فرامنطقه ای دارد اما ساکنین این منطقه اولین گروه هدف این باغ موزه محسوب می شوند تعیین سیاستهای فرهنگی این مجموعه از سوی معاونت اجتماعی منطقه می تواند باعث جبران بخش عمده ای از کمبودها شود.

مجموعه باغ موزه زندان قصر بیش از 8 هکتار مساحت دارد که حدود نیمی از ان فضای سبز و باقی شامل ساختمانهای تاریخی آن است که به بالارفتن سرانه فضای سبز در منطقه کمک زیادی خواهد کرد.

نمای بیرونی ساختمان جزء آخرین بخشهایی است که عملیات عمرانی و فنی آن به تازگی آغاز شده است تلاش بر این است که این قسمت هم با استفاده از تصاویر قدیمی احیا شود تا سردر آن پنجره ها و حتی در بزرگ آهنی یادآور خاطرات نه چندان شیرین این مجموعه باشد.ساختمان ورودی علاوه بر بازسازی مقاوم سازی هم می شود.

برای حفظ حریم تاریخی این مجموعه قراردارد و متعلق به سازمانهای انتظامی است هم به شهرداری تحویل داده شود.

البته گویا هنوز تصمیمی قطعی برای استفاده یا تخریب آنها گرفته نشده است!

همه عوامل دست به دست هم داده اند تا این مکان به بافتی فرهنگی در قلب تهران بدل شود البته در کنار محسناتی که طرح دار مشکلاتی نیز به وجود خواهد آورد برای مثال با افتتاح این مجموعه میزان سفرهای درون شهری به منطقه و محله قصر افزایش می یابد و این موضوع علاوه بر شلوغی محل مشکلاتی را درزمینه ترافیک و پارکینگ هم به همراه دارد که اگر فکری به حال این موضوع نشود در آینده ای نه چندان دور خیابانهای این بخش از پایتخت هم به سلسله گره های ترافیکی اضافه می شود./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار