كشور با توجه به تداخلات متداول و متوالي برگزاري جشنواره ها در تمامي عرصه هاي فرهنگي با يكديگر و كاهش كيفيت آن ها براساس سرگرداني هنرمندان و علاقمندان به عرصه هاي مختلف فرهنگ، ‌ادب و هنر، نيازمند تدوين تقويم فرهنگي است.

به گزارش

خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران

حاضر در محل، نشست خبري ششمين جشنواره شعر فجر كه امروز با حضور يحيي طالبيان قائم مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور شعر و ادب و پرويز بيگي حبيب آبادي دبير ششمين جشنواره شعر فجر در ساختمان فجر برگزار شد.

يحيي طالبيان قائم مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دهه فجر را يادآور حادثه بزرگ پيروزي انقلاب اسلامي دانست و گفت: جشنواره شعر فجر در آغاز راه خود ارتباط بيشتري با انقلاب اسلامي داشته اما با پيداش بسترهاي مناسب براي پردازش به اين مبحث و موضوعات مرتبط با آن در سال هاي اخير، ما شاهد تبيين معناي خاصي براي اين جشنواره ادبي و ملي با مضمون آزادي موضوع بر پايه تنوع و گستردگي شعر فارسي به لحاظ موضوع، مضمون، قالب، جغرافيا و موسيقي بوده و هستيم.

وي افزود: اين تعريف خاص از جشنواره شعر فجر هدفي جز افزايش سطح كيفي و نقش تاثيرگذاري ان در حوزه انتخاب شاخص شعر كشور ندارد.

قائم مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور شعر و ادب با اشاره به لزوم وجود شرايط خاصي براي حفظ تشخص جشنواره شعر فجر اظهار داشت: انجام داوري هاي دقيق، عالمانه و بدون در نظرگيري اغراض شخصي و اقدام شاعران شاخص در رقابت جشنواره شعر فجر در قالب حاشيه اي با عنوان تقدير از پيشكسوتان از شروط لازم براي حفظ تشخص اين جشنواره ادبي و ملي به حساب مي‌ايند.

طالبيان به پديد آمدن 9 منطقه كشوري در قالب برگزاري ششمين جشنواره شعر فجر اشاره كرد و گفت: جشنواره شعر فجر امسال مختص به تهران نيست.

وي شعر ايران و انقلاب اسلامي را همزاد مبارزات ملت ايران عليه ظلم و ستم دانست و تاكيد كرد: با توجه به نقش ادبيات منظوم ما در شكل گيري جرقه هاي بيداري ملل مسلمان، بخش بين الملل ششمين جشنواره شعر فجر به مبحثي چون تاثير شعر در بيداري ملت ها پرداخته و خواهان تحقق هدفي چون افزايش مشاركت ملت ايران با ساير ملل جهان است.

همچنين پرويز بيگي حبيب آبادي دبير ششمين جشنواره شعر فجر در بخش ديگري از نشست هاي خبري اين جشنواره درباره نحوه برگزاري آن در قالب نكته اي مهم گفت: جشنواره شعر فجر بر خلاف ساير شاخ و برگ هاي جشنواره فجر در حوزه هاي فيلم، تئاتر، موسيقي و هنرهاي تجسمي، ششمين گام خود را برداشته و از روز نخست شكل گيري تا به امروز، از لحاظ كمي و كيفي ارتقاي نسبي پيدا كرده است.

وي با اشاره به بداهت ارتقاي هر چه بيشتر اين جشنواره در سال هاي آينده افزود: در جشنواره پنجم و پس از ارائه پيشنهاد افزايش بخش تصنيف و ترانه به بخش هاي تعريف شده براي جشنواره شعر فجر پايه هاي تولد بخشي پژوهش در حوزه كتاب هاي شعر در ششمين دوره اين جشنواره بنا نهاده شد.

دبير ششمين جشنواره شعر فجر با اميد به شكل گيري بخش هايي چون نقد و ترجمه دو سويه در كنار تشخيص بهترين شاعرانه در حوزه هاي مختلف شعر و تعيين فعالترين انجمن هاي ادبي مرتبط با شعر در قالب دوره هاي بعدي جشنواره شعر فجر اظهار داشت: اين تولدهاي پي در پي ادبي، نتيجه اي جز افزايش تاثير جشنواره شعر فجر در داخل و خارج از مرزهاي كشور نخواهند داشت.

بيگي حبيب آبادي به تداخل افتتاحيه دو جشنواره ادبي چون جايزه كتاب سال و ششمين جشنواره شعر فجر در روز 25 بهمن ماه سال جاري اشاره كرد و گفت: كشور ما با توجه به تعدد و تكثر جشنواره هايي در تمامي عرصه هاي فرهنگي، نيازمند تدوين تقويم فرهنگي است.

وي تصريح كرد: تدوين تقويم فرهنگي از وظايف نهادهاي فعال در حوزه تدوين تقويم هاي مختص به عرصه هاي مختلف به حساب مي‌آيد.

دبير ششمين جشنواره شعر فجر با اشاره به افزايش 25 درصدي ميزان آثار ارسالي به جشنواره شعر فجر و كاهش 40 درصد حضور زنان شاعر در مقايسه با سال گذشته گفت: امسال ما شاهد افزايش‌ آثار ارسالي در بخش هاي شعر سنتي، ترانه و تصنيف و شعر مختص به كودكان و نوجوانان بوديم.

بيگي حبيب آبادي شيوه داوري ششمين جشنواره شعر فجر را تبيين كرده و افزود: شيوه داوري به گونه اي بوده كه به رغم قرارگيري اسامي شاعران شركت كننده در اختيار دبير جشنواره اشعار رمزگذاري شده و فقط آثار بدون ذكر نام شاعران، در اختيار داوران قرار گرفت.

وي خبر از حذف نام داوراني كه به عنوان شاعر اقدام به ارسال آثار خود به دبيرخانه ششمين جشنواره شعر فجر كرده اند از ليست اسامي شركت كنندگان داده و اظهار داشت: نام كارشناساني كه اقوام نزديك آن ها اقدام به ارسال آثار خود به دبيرخانه جشنواره شعر فجر كرده اند از ميان ليست مسئولان برگزاري اين جشنواره و داوران آن حذف مي شود.

دبير ششمين جشنواره شعر فجر با اشاره به حضور 20 تا 25 مهمان خارجي از ميان كارشناسان زبان و ادبيات فارسي و شاعران آشنا با زبان فارسي از كشورهايي چون ازبكستان، چين، گرجستان، لهستان، افغانستان، پاكستان، دانمارك، قرقيزستان، كره جنوبي ، لبنان و ايتاليا در ششمين جشنواره شعر فجر تصريح كرد: 1352 شاعر با حدود 50000 قطعه شعر در ششمين جشنوار شعر فجر شركت كرده‌ اند.

بيگي حبيب آبادي به نبود برگزيده براي بخش خارجي ششمين جشنواره شعر فجر اشاره كرد و گفت: اين امر دليلي جز غير قابل قياس بودن آثار داخلي با آثار خارجي در حوزه شعر و ادب ندارد./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار