رئیس جهاد دانشگاهی مازندران گفت: کارخانه تولید اسید آمینه استان سال آینده در مازندران راه اندازی می شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛مصطفی مهدی نژاد اظهار داشت: در حال حاضر مرکز تحقیقات فضایی در استان در مرحله مکان یابی قرار دارد.

وی ادامه داد: طرح های پژوهشی جهاد دانشگاهی با توجه به سنخیتی که با استان دارد یک نیاز ملی محسوب می شود که در این راستا پیگیری های لازم انجام شده است.

 رئیس جهاد دانشگاهی مازندران افزود: جهاد دانشگاهی به عنوان ستون انقلاب اسلامی است به همین دلیل جهاد دانشگاهی عهده دار تکلیف سنگینی شده است.

مهدی نژاد با اشاره به اینکه اسیدهای آمینه واحدهای سازنده انواع پروتئین ها محسوب می شوند اظهار داشت: اسیدهای آمینه در ایجاد سلول ها، ترمیم بافت ها و تولید آنزیم نقش کلیدی در سلامت انسان دارند.

وی ادامه داد: 20 نوع اسیدآمینه وجود دارند که بدن برای ساخت پروتئین ها از آن استفاده می کند که هشت نوع از این اسیدآمینه ها در بدن تولید نشده و باید در خارج بدن تامین شود که به آن اسید آمینه های ضروری می گویند.

مهدی نژاد با اشاره به اینکه کشورهای ژاپن، آلمان، روسیه،آمریکا در تولید اسید آمینه میتیونین با استفاده از فراورده های نفتی عمل می کنند گفت:جهاد دانشگاهی مازندران تولید اسید آمینه میتیونین را به روش بیولوژیکی به مقدار19.8 گرم رسانده که امیدواریم به 40 گرم در لیتر برسد ،ارزش ریالی اسیدآمینه میتیونین مصرفی در کشور در حال حاضر 5/55 میلیارد تومان است.

وی افزود: تولید اسید آمینه میتیونین را به روش بیولوژیکی در جهاد دانشگاهی مازندران مرحله آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته و به مرحله نیمه صنعتی رسیده است.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری باید جهت کمک به شرکت دانش بنیان و تجاری سازی تحقیقات 50 درصد حمایت کنند و 50 درصد مابقی نیز در صورت نیاز بازار از طریق بخش خصوصی صورت می گیرد.

 مهدی نژاد یادآور شد: در صورت بکارگیری تمام ظرفیت های مسئول برای تولید اسید آمینه در کنار هم  سال آینده کارخانه تولید اسید آمینه میتیونین در مازندران راه اندازی خواهد شد که برای اولین بار در خاورمیانه ای محسوب می شود که به عنوان طرح ملی است.

وی اظهار داشت:  جهاد دانشگاهی مازندران با همکاری جهاد دانشگاهی تربیت مدرس تولید برق و هیدروژن از پسابهای شهری را به عنوان انرژی تجدید پذیر با استفاده از سلول های فتوالکتروشیمیایی از سوی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس و سلول سرخی میکروبی از سوی جهاد دانشگاهی مازندران  به عنوان یک طرح ملی مصوب شده است که 3.5 میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد شده و در حال حاضر 3.2 میلیارد تومان تصویب شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.