واژه موزه از کلمه يوناني«موزيوم» گرفته شده است در دوره کلاسيک يونان، موزيوم جايگاه پرستش موزه ها بود

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ موزه ها فرشتگان الهام بخشي بودند که هنرهايي چون موسيقي، نقاشي و معماري به آن ها نسبت داده مي شداين مکان ها به فرشتگان الهام بخش وقف مي شدند و جايگاهي براي پرستش و مطالعه بودند.
اموال فرهنگي و چگونگي خلق، گردآوري، حفاظت و معرفي آن ها سرگذشتي بس دراز و درس آموز در طول تاريخ داشته اند.
با شکل گيري اولين موزه در جهان به نام موزه شمولين در سال 1683 در دانشگاه اکسفورد انگليس، موزه جايگاه ويژه اي در فرهنگ و دانش بشري يافت تا جايي که براي هماهنگي ميان موزه ها و بهره وري از آن ها، سازمان علمي، فرهنگي و تربيتي يونسکو، شوراي بين المللي موزه ها را به عنوان يکي از نهادهاي فرهنگي در زير مجموعه خود شکل داد.
اين شورا سال 1977 تصميم گرفت روزي را به عنوان روز جهاني موزه برگزيند تا در اين روز موزه ها به معرفي خود پرداخته و با ترفندهاي مختلف مردم را به بازديد از موزه ها فرا خوانند.امسال شوراي بين المللي موزه ها با ابتکاري ويژه همراه با فدراسيون جهاني دوستداران موزه، برنامه هايي را براي روز جهاني موزه تدارک ديدند.
معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی در این خصوص می گوید: اين دو نهاد بزرگ شعار روز جهاني موزه را «موزه و گردشگري» انتخاب کرده اند تا با برنامه هايي هم چون برگزاري مسابقات، کارگاه هاي آموزشي، کنفرانس ها، اجراي نمايش و ارائه خدمات اين روز را گرامي بدارند.
حلاج مقدم با بیان اینکه از ديگر برنامه هاي پيشنهادي، برپايي تورهاي مجازي و واقعي است که مسير آن ها از موزه به سوي ديگر اماکن ديدني و بر عکس است اظهارمی دارد: بر خلاف تورهاي متعارف، اين تورها بازديدهاي آگاهي بخش، آموزشي، موضوعي تاريخي يا زماني به معناي ارائه وقايع تاريخي به ترتيب زمان رويداد آن ها را به نمايش مي گذارند و هدف از آن ها ايجاد درک عميق و متقابل و ارائه دانشي است که از تجربيات ميراث حاصل شده است.
وی می افزاید: شوراي بين المللي موزه ها، فدراسيون جهاني دوستداران موزه، يونسکو و ديگر نهادها همواره بر نقش ميراث در گردشگري پايدار تاکيد ورزيده اند.در سال هاي اخير موزه در کشور جايگاه ويژه اي يافته است، تحول در ساختار موزه و ايجاد موزه هاي بدون مرز يکي از بزرگ ترين دستاوردهاي موزه شناسي در بعد از انقلاب اسلامي است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.