خبرنگاران شبکه راشاتودی با حضور در ایران و طی مصاحبه با اقشار مختلف مردم کشورمان به این جمع بندی رسیدند که برنامه هسته ای ایران از حمایت همه جانبه مردم برخوردار است و تحریم، تهدید نظامی و ترور نمی‌تواند مانع بر سر راه ایران باشد و ایرانیان حاضرند بر سر آن جان خود را فدا کنند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راشاتودی، ترور شهید "احمدی روشن"، دانشمند جوان هسته ای کشورمان بهانه ای شد تا خبرنگاران شبکه خبری راشاتودی، به تهران بیایند و از نزدیک با دیدگاه های ایرانیان درخصوص برنامه هسته ای کشورمان آشنا شوند.

خبرنگاران این شبکه سعی کرده اند در این مصاحبه ها با افراد مختلفی (مذهبی و غیر مذهبی) گفتگو کنند.

وجه مشترک پاسخ مصاحبه شوندگان حمایت آنها از برنامه هسته ای کشورمان بود.

این خبرنگاران که به مناسبت شهادت مصطفی احمدی روشن به تهران سفر کرده بودند، اولین سئوالشان این بود که آیا شما از مرگ می ترسید؟

آنها پس از مصاحبه هایی که انجام داده اند، گزارش کردند، تضادی که شما در ایران می بینید این است که بیشتر ایرانیان از روز حساب بیشتر از خود مرگ می ترسند. این چیزی است که خبرنگاران و تحلیل گرانی که از ترساندن مقامات ایران برای دست کشیدن از برنامه هسته ای صحبت می کند، از اشاره به آن طفره می روند. کسانی که با راشاتودی گفتگو کردند گفتند، هرچه آنها (غرب) به ما فشار بیاورد، ما قوی تر می شویم. مانند هر جامعه اسلامی و به ویژه ایران این افراد تروریست ها ایرانیان را نمی شناسند.

نکته ای که برای خبرنگاران راشاتودی جالب توجه بوده، گفتگو با فردی به نام "امیر" بود که در حوزه ای مرتبط با برنامه هسته ای کار می کرد اگرچه ظاهری سکولار داشته (به زعم خبرنگاران) اما پس از گفتگو با او متوجه شده اند این فرد، که از او به عنوان دانشمند هسته ای یاد کرده اند، فردی مذهبی است.

خبرنگاران روسی این موضوع را با عنوان پدیده دانشمند "نمازخوان" توصیف کرده اند.

خبرنگاران راشاتودی، در ادامه با سه دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف، هم دانشگاهي های شهید احمدی روشن مصاحبه کرده اند. آنها به خبرنگاران گفته اند، شما هیچ ایرانی را پیدا نمی کنید که مایل به توقف برنامه هسته ای باشد و از طرف دیگر هیچ ایرانی را پیدا نمی کنید که معتقد باشند، ایران به دنبال سلاح هسته ای است. ما می خواهیم بدانیم دانشمندان ما چطور کشته می شوند و حتی هیچ کس به ایران پیام تسلیتی نمی فرستد ما به این دانشمندان خود افتخار می کنیم.

راشاتودی در بخش دیگری از گزارش خود به صحبت های یک فعال حوزه انرژی هسته ای به نام "امیر" اشاره کرده که گفته است، برنامه هسته ای ایران از سال 1970 به اجرا درآمده اما تا این اواخر کسی به آن علاقمند نبود و اکنون هیاهوی زیادی حول آن وجود دارد. مهاجران ایرانی نیز مانند ما طرفدار برنامه هسته ای کشور هستند برای آمریکائیان عجیب به نظر می رسد که ما به پیشرفت ها و شهدای هسته ای خود افتخار می کنیم، اما این مسئله برای ایرانیان کاملا روشن است دانشمندان ما به خدا توکل دارند هرچه تعداد بیشتری ازآنها کشته شوند، جوانان بیشتری مشتاقند که جای آنها را بگیرند.

خبرنگار راشاتودی سپس درخصوص شهادت طلبی از این نخبه هسته ای سئوال کرده است که وی ضمن اشاره به وجود دنیای پس از مرگ گفته است، اگر جنگی در کشور من اتفاق بیفتد من به خاطر کشورم و مادرم جان خود را فدا می کنم.

وی سپس گفته است، ایران متجاوز نیست و هیچ تهدیدی برای دیگران نیست و هیچ سلاح هسته ای تولید نمی کند. اسرائیل سلاح هسته ای دارد، ما نیازی به آنها نداریم. ما هرگز به کشوری حمله نمی کنیم، درحالی که جهان درخصوص چگونگی حمله به ایران بحث می کنند وقتی احمدی روشن کشته شد، 333 دانشجو در ایران، خواستار انتقال به رشته فیزیک هسته ای شدند، این یعنی 333 ایرانی برخاستند چون یک نفر کشته شده بود ما از تهدیدات آنها نمی ترسیم.

خبرنگاران راشاتودی سپس با دو دانشجویی که خواستار تغییر رشته و ادامه تحصیل در رشته مرتبط با فیزیک هسته ای بودند گفتگو کرده. یکی از ‌آنها دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی بوده است؛ همان دانشگاهی که شهید مجید شهریاری استاد فیزیک هسته ای آن بود.

سید محمد حسینی یکی از دانشجویان گفته است: دکتر شهریاری استاد فیزیک هسته ای ما بود. در مجموع 4استاد ما کشته شده اند. پس از مراسم تشییع جنازه شهید احمدی روشن، دانشجویان به گفتگو پرداختند و به این نتیجه رسیدند که بهتر است با نوشتن نامه ای خواستار تغییر رشته به فیزیک هسته ای شوند.

"حسینی" گفت، همه کسانی که آن نامه را امضا کردند مایلند جای خالی کسانی را که شهید شده اند، پر کنند.
وی یادآور شد وقتی صدام جنگ علیه ایران را شروع کرد بسیاری برای رفتن به جبهه داوطلب شدند و او معتقد است اکنون زمان آن است که نسل جوان دوباره داوطلب شوند.

این دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی گفته است اگر لازم باشد ما می توانیم برای حفاظت از دانشمندان خود خدمت کنیم. محافظ احمدی روشن نیز در این ترور شهید شد. بنابراین کشور هم به سربازان و هم به دانشمندان احتیاج دارد. لیست انتظاری برای محافظت از دانشمندان و تحصیل در رشته مهندسی یا فناوری وجود دارد.


راشاتودی در ادامه گزارش داد، تنها در لیست انتظار دانشگاه شهید بهشتی 173نفر وجود دارند و در سراسر کشور نیز تعداد زیادی داوطلب هستند. از بین ثبت نام کنندگان تاکنون 333 نفر که رشته های مرتبط با فیزیک هسته ای ثبت کرده اند، انتخاب شده اند. در کل، بهترین های مدارس ایران به دانشکده فیزیک هسته ای راه پیدا می کنند.

حسینی در پایان گفته است، ما از مرگ نمی ترسیم، اما نمی خواهیم دانشمندانمان کشته شوند. باید از آنها حفاظت کنیم.

در بخش دیگری از این گفتگو، خبرنگاران روس با یک مهندس ایرانی مصاحبه ای داشتند که او گفته است، ناظران آژانس همگی عوامل سرویس جاسوسی هستند که مأموریت مقابله با ایران را دارند. آژانس بین المللی انرژی اتمی، فهرست همه دانشمندان ایران را ثبت می کند و این برخلاف قانون محرمانه بودن است. همه اطلاعات شخصی باید به شدت محرمانه باشد، و بنابراین آژانس قوانین منشور خود را نقض می کند. دانشمندان ما با آنها کاملا شفاف برخورد می کنند، همه جا را به آنها نشان می دهند و نام خود به مأموران می دهند و حالا غرب برای کشتن آنها تروریست می فرستد.

این مهندس سپس در بخش دیگری از گفته های خود به اظهار پشیمانی قاتل دکتر "علیمحمدی" اشاره کرده و گفته، او نمی دانسته قرار است چه کسی را هدف قرار دهد حتی تروریست ها هم مخالف برنامه هسته ای ایران نیستند.

وی گفته است، کشورهای غربی خیال می کنند که می توانند با چنین اقدامات و شیوه هایی ایران را بشکنند. آنها زمان انقلاب هم چنین کارهایی انجام دادند، بمب کار گذاشتند و آنها را منفجر کردند، کشورهای غربی به صدام سلاح دادند تا 8 سال با ایران بجنگد. ما شهدای بسیاری دادیم اما آنها چه نتیجه ای گرفتند مردم ما پیشرفت کردند، ما سفینه ای به فضا پرتاب کردیم دشمنان ما هیچ منطقی ندارند.

خبرنگاران این شبکه خبری روسی به هنگام ترک تهران نیز در فرودگاه با دو ایرانی مقیم فرانسه نیز گفتگو کرده بود. نکته جالب توجه آن بود که این دو ایرانی با وجود آن که دیدگاه های خاص خود را داشتند، در پاسخ به سئوالی در خصوص مسئله انرژی هسته ای گفتند، ما از آن حمایت می کنیم، شما هیچ ایرانی را پیدا نخواهید کرد که مخالف برنامه هسته ای باشند، فشارها هرچه که باشد وقت خود را برای پیدا کردن آنها تلف نکنید./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار