سفیر اسلوونی در سازمان ملل متحد امروز گفت که اعضای شورای امنیت روز جمعه برای بررسی انفجار پیجر‌ها در لبنان تشکیل جلسه خواهند داد.

سفیر اسلوونی در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد امروز چهارشنبه گفته اعضای این شورا روز جمعه برای بررسی انفجار پیجر‌ها در لبنان تشکیل جلسه خواهند داد.

این دیپلمات این جلسه بنا به درخواست کشور الجزایر به نمایندگی از کشور‌های عربی تشکیل خواهد شد.

ساعاتی قبل‌تر آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد درباره انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان هشدار داده و با بیان اینکه این اقدامات قابلیت «تشدید جدی تنش‌ها در لبنان» را دارند خواستار انجام تمامی اقدامات برای جلوگیری از آن شده بود.

دبیر کل سازمان ملل متحد با بیان اینکه لازم است از سلاح‌انگاری وسایل مورد استفاده غیرنظامیان اجتناب شود از همه طرف‌های دخیل خواست برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها «خویشتنداری حداکثری» نشان دهند.

روز گذشته (سه‌شنبه) «فراس الابیض»، وزیر بهداشت لبنان از زخمی شدن صد‌ها نفر در مناطق مختلف این کشور بر اثر انفجار دستگاه‌های ارتباط رادیویی خبر داده بود.

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای تصریح کرد که عامل این حوادث انفجار دستگاه‌های پیجر در بیروت بوده است. در بیانیه حزب‌الله آمده بود که این حادثه حدود ساعت ۱۵:۳۰ روز سه‌شنبه به وقت محلی لبنان رخ داده است.

 آخرین گزارش‌ها از شمار شهدا و زخمی‌ها حاکی است ۱۲ نفر بر اثر این انفجار‌ها به شهادت رسیده و ۲۸۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

حزب‌الله لبنان در بیانیه روز گذشته خود ضمن تأکید بر امادگی خود برای دفاع از مردم لبنان از آنها خواسته بود به شایعات و اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده‌ای که برخی از طرف‌ها منتشر می‌کنند هیچ توجهی نکنند.

پایگاه آکسیوس گزارش داده امروز چهارشنبه در حین مراسم تشییع پیکر اعضای حزب‌الله موج دوم حملات اتفاق افتاد. به نوشته این رسانه، چندین انفجار در بیروت و سراسر لبنان به وقوع پیوست.

آکسیوس تأیید کرده که برخی از این انفجار‌ها در داخل آپارتمان‌ها و منازل مسکونی به وقوع پیوسته‌اند.

سازمان ملل متحد استفاده رژیم صهیونیستی از دستگاه‌هایی که غیرنظامیان هم از آنها استفاده می‌کنند به عنوان سلاح را محکوم کرده است.

مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد هم امروز چهارشنبه انفجار دستگاه‌های ارتباط رادیویی در نقاط مختلف لبنان را نقض قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

«ولکر تورک» در بیانیه‌ای گفت: ««حمله همزمان به هزاران نفر اعم از غیرنظامیان یا اعضای گروه‌های مسلح بدون داشتن علم نسبت به تملک دستگاه‌ها، مکان آنها و وضعیت محیط اطراف آنها در زمان انجام حمله نقض قانون حقوق بشر بین‌المللی و در مواردی قانون حقوق بشردوستانهٔ بین‌المللی است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه گزارش داده بود دستگاه‌های ارتباطی جدیدی که اعضای حزب‌الله به همراه داشته‌اند دارای باتری‌های لیتیومی بوده‌اند که منفجر شده‌اند.

به نوشته این خبرگزاری، این باتری‌ها در صورتی که بیش از اندازه داغ شوند ممکن است دود کرده، ذوب شوند و دچار حریق شوند.

از باتری‌های لیتیومی قابل شارژ در طیف گسترده‌ای از محصولات از گوشی‌های موبایل گرفته تا لپ‌تاپ و خودرو‌های برقی استفاده می‌شود.

آتش ناشی از انفجار این باتری‌ها می‌تواند حرارتی تا ۵۹۰ درجه سانتی‌گراد (معادل ۱۱۰۰ درجه فارنهایت) تولید کند.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال به نقل از شرکت امنیتی «لوبک اینترنشنال» نوشته بود انفجار در دستگاه‌های ارتباط رادیویی در لبنان احتمالاً از طریق یک بدافزار صورت گرفته است.

روایت‌های مختلف دیگری هم درباره نحوه وقوع این انفجار از جمله احتمال هک دستگاه‌ها یا پدیده «فرار گرمایی» مطرح شده‌اند که البته هیچ‌کدام از این روایت‌ها هنوز به تأیید نرسیده‌اند.

یک منبع لبنانی هم به شبکه الجزیره گفته که این دستگاه‌های پیجر از قبل بمب‌گذاری شده بود. این منبع به شبکه الجزیره گفت: وزن بسته‌ای که منفجر شده بیش از ۲۰ گرم حامل مواد منفجره نبوده است.

 این منبع می‌گوید که دستگاه‌های ارتباطی که منفجر شدند پنج ماه پیش وارد لبنان شده بودند.

 وی همچنین خبر داد که در حال حاضر مجموعه فرضیه‌هایی درباره نحوه انفجار این دستگاه‌ها در حال بررسی است.

پایگاه آی‌۲۴ رژیم صهیونیستی با استناد به گزارش‌های تأییدنشده ادعا کرده پیجر‌هایی که امروز در لبنان منفجر شده‌اند از مدل Gold Apollo AR-۹۲۴ model بوده‌اند که ساخت تایوان است.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار