ویتامین c یکی از آنتی اکسیدانها بوده که بهتر است در مورد آن بیشتر بدانیم .

الهام مفرح کارشناس ارشد شیمی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: رادیکالهای آزاد برای بدن بسیار مضر هستند و برای حمله سریع به دنبال موقعیت های اشباع نشده بیومولکولها هستند و چنین حمله تصادفی ممکن است تغییرات نامطلوب شیمیایی برای بدن حاصل کند.
وی افزود: رادیکالهای آزاد به سلولها و بافتها و ماکرومولکولهای اعضا مانند پروتئین ها، لیپیدها، نوکلئوئیدها و کربوهیدراتها صدمه می رساند.
مفرح تصریح کرد: آنتی اکسیدانها سلولها و بافت های بدن را در برابر فعالیت رادیکالهای آزاد حفظ می کند و مانع از فعالیت مضر انها می شود.
این کارشناس ارشد شیمی به یکی از آنتی اکسیدانهای قوی و موثر اشاره کرد و گفت:  ویتامین c از آنتی اکسیدانهایي بوده که می تواند برای بدن بسیار مفید باشد و باید روزانه به مقدار کافی از مواد حاوی ویتامین c استفاده کرد.
وي با بيان اينكه ویتامین c، ویتامین محلول در آب بوده و در سیستم های خون ساز استخوانها و رشد بدن نقش موثری دارد افزود: ویتامین c  در جلوگیری از بروز بیماری های عفونی و جلوگیری از جمله آلرژیک، کم خونی،‌ آب مروارید، خشکی و شکنندگی مو نقش دارد.
مفرح بیان کرد: ویتامینc در جلوگیری از کاهش کلاژن در پوست نقش داشته و مانع از ایجاد چین و چروک، افتادگی پوست و بسیاری از بیماری ها و عوارض شده ونقش تعیین کننده ای ایفا می کند.
این کارشناس ارشد خاطر نشان کرد: خاصیت ضد سرطانی ویتامینc از مدتها قبل برای پزشکان به ویژه متخصصان خون و بیماری های سرطانی روشن و از اهمیت تئوریک و علمی نیز برخوردار است.
مفرح اشاره کرد: خوردن گریپ فروت، پرتقال، کیوی، توت فرنگی، اسفناج، گل کلم، بروکلی، فلفل سبز، انبه به میزان بالا و عالی ویتامین c بدن را تامین می کند.
وی همچنین تاکید کرد: با استفاده از نارنگی، آناناس، سیب زمینی، گوجه فرنگی، فلفل سبز(تند) مقدار مناسب ویتامین c نیاز بدن را می تواند تامین کند.
مفرح خاطر نشان کرد: از دیگر آنتی اکسیدانهای مهم دیگر می توان به ویتامین A، E، کارتنوئیدها، بتاکاروتن ها( پروویتامین) و نیز عناصری چون سلونیوم، منیزیم، منگز،‌ مس و روی اشاره کرد و دارای خواص بسیار مفیدی مانند پیشگیری از سرطان ها و بیماری های قلبی و موارد دیگر دارد./عط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار