دانشنامه تماشاخانه سنگلج؛

سنگلج خاستگاه سنت هاي نمايشي ايران

تماشاخانه سنگلج با توجه به خلق آثار بسياري ارزشمند از سوي هنرمندان صاحب نظر و پيشكسوت عرصه تئاتر از سال 1344 شمسي و تمركز آثار سنتي ايراني در آن به نوعي خاستگاه تئاتر ملي و سنت هاي نمايشي ايران است.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران، تماشاخانه سنگلج يكي از قديمي ترين و ارزشمندترين تالارهاي نمايشي ايران كه سابقه اي ديرينه دارد در سال 1340 با زيربنايي به مساحت 1034 مترمربع در محلي كه باغ قديمي سنگلج بود و اكنون آن را پارك شهر مي ناميم ساخته شد.

زمين ملك اصلي اين محل از سوي يك فرد خيرخواه به منظور ساخت محلي براي اجراي نمايش به شهرداري اهدا شده بود و از سال 1344 با نام 25 شهريور آغاز به كار كرده اين اتفاق همزمان با شروع اولين جشنواره نمايش هاي ايراني روي داد.

تماشاخانه سنگلج از ابتدا از لحاظ فني و تجهيزاتي چون آگوستيك سالن نور و صدا مجهز بود و به بهتر اجرا شدن آثار نمايشي كمك مي كرد. گروه هنر ملي به سرپرستي عباس جوانمرد، در اين محل فعاليت خود را شروع كرد در كنار گروه هنر ملي گروه هايي چون گروه تئاتر ميترا، گروه تئاتر امروز، ‌گروه تئاتر شهر فعاليت مي‌كردند.

اين گروه ها با كارگرداناني چون عباس جوانمرد، جعفر والي، علي نصيريان، داود رشيدي، عزت الله انتظامي و بهرام بيضايي آثاري را كه خود نگاشته بودند و يا از نويسندگاني مثل اكبر رادي و غلامحسين ساعدي، به صحنه مي‌بردند.

به علت اجراي نمايش هاي ايراني در محل سنگلج، اين مركز تبديل به خاستگاه تئاتر ملي شد و طرفداران زيادي پيدا كرد.

تماشاخانه سنگلج از شروع تاسيس توسط اداره هنرهاي دراماتيك سرپرستي مي شد و شورايي هنري متشكل از افرادي چون علي نصيريان، عباس جوانمرد، داود رشيدي و عزت الله انتظامي بر آثار اجرايي نظارت داشتند.

اين محل پس از انقلاب اسلامي ايران و در سال هاي 57 و 59 تعطيل شد و علت آن وجود نداشتن بسياري از هنرمندان و بازنشستگي آن ها بود اين تماشاخانه سال هاي سال بر روي نمايش هاي سنتي تخت حوضي و سياه بازي تمركز داشت اما از سال 85 كه بازسازي شد دوباره به محلي براي اجراي نمايش هاي متعدد با محتواي متنوع تبديل گشت.

نمونه آثاري كه از سال 44 در تماشاخانه سنگلج اجرا شده است مي توان به ديكته و زاويه به كارگرداني داود رشيدي، آي با كلاه و آي بي كلاه به كارگرداني جعفر والي، سلطان مار به كارگرداني بهرام بيضايي، مرغ دريايي به كارگرداني حميد سمندريان، ‌چشم تنگ به كارگرداني داود فتحعلي بيگي، فالگوش به كارگرداني منيژه محامدي و بازي نامه قانون به كارگرداني زنده ياد خسرو شكيبايي اشاره كرد./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار