جعفری گفت: از آغاز جنگ تحمیلی هر سال ۸۰۰ عنوان کتاب روانه بازار شده است.

علی‌اصغر جعفری، معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نشست خبری بیست و دومین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس (جایزه کتاب سال دفاع مقدس) به میزان تولید کتاب‌های منتشر شده در حوزه دفاع مقدس پرداخت و گفت: دفاع مقدس سهم بزرگی به گردن ادبیات کشور دارد. تا الان بیش از ۳۷ هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است. یعنی از آغاز جنگ تحمیلی هر سال ۸۰۰ عنوان کتاب روانه بازار شده است. البته با توجه به عظمت دفاع مقدس این آمار چشم‌گیر نیست، ولی مولفان و نویسندگان حوزه دفاع مقدس جهاد بزرگی کردند.

جعفری ادامه داد: جایزه کتاب سال دفاع مقدس یکی از پیشران‌های حرکت عظیم است. سال گذشته ۱۹۵۰ عنوان کتاب از سوی دبیرخانه جشنواره بررسی شد. این میزان انتشار کتاب حاکی از آن است که خوانندگان و علاقه‌مندان به کتاب‌های دفاع مقدس زمینه تولید آن را فراهم کردند. طبق آمار منتشر شده، کتاب‌های دفاع مقدس بالاترین اقبال مخاطبان را دارد. از طرفی، مقام معظم رهبری با همه گرفتاری‌هایی که در حوزه راهبری انقلاب و جهان اسلام را دارند، حداقل ۵۰ کتاب دفاع مقدس را خواندند و تقریظ دادند.

معاون هماهنگ‌کننده و امور استان‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ که کتاب‌های سال گذشته بررسی می‌شود، ۲۲۰۰ عنوان کتاب را برای شرکت در جشنواره پیش‌بینی کردیم، گفت: علاوه‌بر اتقای کیفی آثار، باید به تربیت نویسندگان جوان، تکریم پیشکسوتان این حوزه، حمایت از منتقدان، افزایش کمی کتاب‌ها و ... توجه شود. مقام معظم رهبری فرمودند که ما باید صد برابر فعالیت کنیم. البته بعد تذکر دادند که صد برابر فعالیت به معنای فراموش کردن کیفیت آثار نیست. ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مطالبه رهبری را در قالب چهار برنامه پنج ساله طراحی کردیم. یعنی طی دوره زمانی بیست ساله باید به تولیدات صد برابری دفاع مقدس برسیم.

در ادامه جواد کامور بخشایش، پژوهشگر و مولف دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به آسیب‌شناسی کتاب‌های حوزه دفاع مقدس پرداخت و گفت: از آنجایی جشنواره کتاب دفاع مقدس جشنواره غنی در جهت ارتقای محتوای ادبیات مظلوم دفاع مقدس است، ولی طبق رصدی که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داشتیم، ناشران دفاع مقدس اوضاع نابه‌سامان و غم‌باری داشتند. ما چه کم داریم که نمی‌توانیم با مخاطبان‌مان ارتباط برقرار کنیم؟ چرا ناشران سایر حوزه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند و ناشران دفاع مقدس در سکوت و در وضعیت نه چندان مناسب برنامه‌های فرهنگی خود را اجرا می‌کنند.

کامور بخشایش با بیان اینکه جشنواره جایزه کتاب سال دفاع مقدس باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید و تصویب شود، توضیح داد: در گام اول جشنواره‌ای به بزرگی کتاب سال دفاع مقدس باید هیئت علمی داشته باشد. علاوه‌بر آن، ساختارمند شدن جایزه به نظام‌مند شدن اساسنامه کمک می‌کند.

در ادامه محمدمهدی عبداللهی، شاعر، پژوهشگر و دبیر اجرایی بیست و دومین کنگره کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت با نقل جمله‌ای از مقام معظم رهبری گفت: همانطور که معظم له فرمودند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گنجینه‌های تمام نشدنی عظیمی هستند، که باید از آنها برای نشر فرهنگ و گسترش ارزش‌های دینی و انقلاب اسلامی در جامعه حداکثر استفاده را کرد. هر چقدر برای دفاع مقدس سرمایه‌گذاری شود، کم است. ارتقای دانش و تجربه از قضایای دوران دفاع مقدس تنها از طریق تولید و نشر بازار مکتوب دفاع مقدس امکان‌پذیر است.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار